Elita:) Skrevet 26. desember 2009 #1 Skrevet 26. desember 2009 Har hørt nå at jeg ikke bør spise spekemat som gravid, og har allerede sprukket et par ganger i løpet av jula, det er jo sååå godt! Så lurer jeg på; hvor ille er det egentlig og hva kan skje? Og spiser DU det? Er jo ikke noe jeg gofler i meg hele året, men noen skiver fra et fenalår hører liksom til i jula..! (godt jeg ikke visste det i de tre tidligere svangerskapene mine, da spiste jeg i lykkelig uvitenhet -dette er noe de må ha funnet ut i ettertid..). Og hvordan gikk det med fosterene før i tida, da tørket og saltet kjøtt var hverdagsmat fordi de ikke hadde fryser???
Hannah81 Skrevet 26. desember 2009 #2 Skrevet 26. desember 2009 Jeg spiser ikke kjøtt som ikke er gjennomkokt- eller stekt, mao. ikke spekekjøtt. Både Toxoplasma og Listeria kan finnes i rått kjøtt, og jeg vil ikke ta sjansen på at barnet mitt skal bli f. eks. blind eller hjerneskadet fordi jeg ikke klarte å holde meg unna. Selv om sjansen er liten for smitte og det oftest går bra er det ingen tvil om at mange fostere ble skadet før i tida, da man ikke visste det vi vet i dag.
hjjkaqhd Skrevet 26. desember 2009 #3 Skrevet 26. desember 2009 Tror det er ganske nytt ja, for man kunne spise slikt sist jeg var gravid. Jeg holder meg unna spekemat, spiser heller røykalaks o.l
tingeling81 Skrevet 26. desember 2009 #4 Skrevet 26. desember 2009 skal ikkje ete røykelaks heller... ganske kjipt å vere gravid i jula...
MissMe*med*lillegutt Skrevet 26. desember 2009 #6 Skrevet 26. desember 2009 Jeg spiser spekemat.. Er ikke sånn at jeg spiser det hver dag altså.. Men en sjelden gang innimellom.. Det er veeeldig liten sjangs for å bli smitta av disse bakteriene det er snakk om, her i Norge (Snakket med legen min om dette i begynnelsen av svangerskapet). Så jeg har unnet meg litt spekemat nå i jula og.. Og nei, jeg gidder ikke høre noen frekke og stygge kommentarer fra noen - takk:)
MissMe*med*lillegutt Skrevet 26. desember 2009 #7 Skrevet 26. desember 2009 Laks er jo faktisk en av de tingene det sies man KAN spise.. Så lenge den ikke har lugget åpen i flere dager
Fullt hus :) Skrevet 26. desember 2009 #8 Skrevet 26. desember 2009 jeg holder meg unna. Sjangsen er kanskje liten, men den er der. Jeg har hatt toxoplasmose for ca6mnd siden. Jeg spurte om det var trygt med rått kjøtt og slikt da, men fikk beskjed om å holde meg unna alikevel, for det var ingen garanti.
hjjkaqhd Skrevet 27. desember 2009 #9 Skrevet 27. desember 2009 Laks kan man spise ja På tide noen leser på http://matportalen.no/Emner/Gravide i stedet for å tro alt som står på div forum
Ruttetutt ヅ Skrevet 27. desember 2009 #10 Skrevet 27. desember 2009 Jeg har syndet i jula med pinnekjøtt og roast beef. Er vanskelig å holde seg unna.
mamman til minin Skrevet 27. desember 2009 #11 Skrevet 27. desember 2009 Jeg tror ikke det skjer noe galt hvis jeg spiser spekemat eller røkelaks, men TENK OM... Hvis babyen skulle bli født med skader som kan forårsakes av disse bakteriene, blir jeg jo gående resten av livet og lure på om det er min skyld. Da klarer jeg meg uten disse få månedene av livet. De fleste går det helt fint for, men NOEN er uheldige. Jeg synes ikke det er hysteri å være ekstra forsiktig, men er enig i det noen skrev her. Se på matportalen.no og ikke hør på alt som skrives i forumet her!
LivK har født Skrevet 27. desember 2009 #12 Skrevet 27. desember 2009 Pinnekjøtt blir gjennomkokt i tre timar, så den skulle vera grei
Selma76 Skrevet 27. desember 2009 #13 Skrevet 27. desember 2009 Jeg holder meg unna rå fisk og rått kjøtt etter råd fra legen min. Er selvfølgelig en del mat jeg må stå over i julen, men du verden så mye god mat jeg kan spise. Vekten går raskt oppover, som også tyder på at jeg får i meg mer enn nok
mamma, mini og meg Skrevet 27. desember 2009 #14 Skrevet 27. desember 2009 Hei på deg, hvis du er bekymret fordi du har spist spekemat, ville jeg tatt en toxoplasmose test hos legen for å være på den sikre siden mht smitte. Er man smittet, kan man faktisk gjøre noe med det (antibiotikakur). Det er veldig lite sannsynlig at man blir smittet i Norge (tror man anslår at 0,5% av gravide blir smittet under svangerskapet), men konsekvensene er jo ikke bra dersom man blir det. Jeg tror man testes for toxoplasmose automatisk i begynnelsen av svangerskapet, men det er ikke noe rutiner på å sjekke underveis. Jeg reiser mye med jobben, og har ikke 100% kontroll på hva vi blir servert av mat til enhver tid, så jeg har testet meg tre ganger til nå, og kommer sikkert til å ta et par tester til underveis. Noen vil sikkert synes det er litt hysteri, men det får heller väre )
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 27. desember 2009 #15 Skrevet 27. desember 2009 Listeria er en kuldekjær bakterie. Det betyr at den formerer seg raskt tiltross for lave temperaturer som ville sinket andre typer bakterier betraktelig. I tillegg forårsaker den fosterskader/død. Toxoplasmose er en parasitt som også forårsaker fosterskader. Parasitter skal ikke overleve to døgn eller mer på -18 grader eller kaldere. Sånn sett spiller det ingen rolle om man spiser to skiver eller to kilo fenalår når man først er i gang. Før i tida var det dessverre mange flere fosterskader og dødsfall. Putt et termometer i fryseren og test temperaturen. Er det kaldt nok fryser du litt spekemat noen dager.
en liten en Skrevet 28. desember 2009 #16 Skrevet 28. desember 2009 du må bare fryse spekematen, ikke noe problem. jeg spiser masse av det, er jo kjempegodt! to dager for oppskåret kjøtt, en uke for et helt lår, så er toksoplasmosefaren vekk. dessuten så er det mange av de store produsentene som fryser ned sitt kjøtt før de selger det, så det går an å ta en telefon feks til gilde og høre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå