Gå til innhold

Snart alenemor... hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette hører vel mere til her enn på snart alenemor, egentlig,,,, altså:

På julaften morgen, før lillegutt hadde våknet, fortalte min mann meg at han mest sannsynlig går fra meg om et par mnd. Han vil se om ting kan gå bedre, men om ikke det gjør det er det over.

Jeg brøt ikke sammen, ingen heftige tårer eller sånt... egentlig bare en annerkjennelse av at det kanskje er det beste.

Lillegutt er bare 2,5 år, og det er bedre å bli enige om et brudd nå, enn å krangle i lengere tid fremover,,,

Så nå har hodet mitt begynt å spinne på en evntuell fremtidsplan, dersom ikke noe magisk skjer med forholdet vårt... Og jeg lurer litt på hva jeg må ha av dokumentasjon til NAV (eller hvem det nå er jeg må kontakte) holder det at han flytter ut/skifter adresse eller må vi ha separasjonspapirer før jeg kan få noe hjelp? Hva kan jeg få? Hva har jeg rett på?

setter pris på generelle tips om det å være alenemor også....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Familievernkontoret for mekling og meklingsattest. Denne MÅ du ha for å få støtte som alenemor fra NAV. Og for å få seprasjonspapirer.

2. For å søke om seprasjon må dere ha hver deres adresse OG meklingsattest må vedlegges. Tok 6dager for meg(/oss) fra papirene var levert til jeg fikk seprasjonsbeviligning i posten!

3. Snakk med NAV så fort som mulig. De trenger værtfall meklingsattesten for å kunne behandle søknader om støtte. Tror ikke de trengte seprasjonsbeviligningen.

Og få på plass en sikkelig skriftlig samværsavtale og bidragsavtale fort som fy!

Du har krav på: overgangsstønad ca 11600kr i mnd(reduseres med 0,4kr pr 1kr du tjener)

barnetrygd for et barn mer enn du har 970kr i mnd

stønad til barnetilsyn 64% av f.eks barnehageutgiftene (må dokumenteres)

Utdanningsstønad om du studerer!

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar!! Og klare svar.

Vi hadde en laaang prat i går, og han vipper mellom å ville ta tak i ting og prøve å finne tilbake igjen og å bare gi opp og flytte direkte!

Vi får fortsette å prate i løpet av romjulen - men jeg er redd han har gitt opp allerede.

Jeg er redd for å bli alene. Men jeg kan vel klare det like bra som de fleste andre alenemødre... håper jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...