Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har postet dette på psykisk helse-forumet også, men der er det jo så lite respons, så jeg tenkte jeg skulle prøve her og.

Jeg har slitt med moderat angst de to siste årene, og nå som jeg er gravid ønsker jeg mer enn noen gang å komme ut av de negative tankebanene og begynne å glede meg over livet igjen.

Har lest litt om tankefeltterapi, og synes det virker interresant, men samtidig litt "søkt"... Så jeg lurer på om noen har hatt postive opplevelser/har hørt noe om dette. Det er dyrt, så det er kjedelige penger om det ikke skulle ha noen virkning. Bor i Oslo, og tar gjerne imot tips om klinikker og behandlere (også andre behandlingsformer).

Jeg kom også til å tenke på om det er lurt å drive med slike behandlinger under graviditet. Eller bør jeg kanskje vente til etter at barnet er født?

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En venninne av meg deltok på noe som het KID-kurs. Det er visstnok et kurs hvor mennesker med angst og depresjoner lærer hvordan man kan tenke annerledes og snu negative tanker.

Kurset gikk over 8 ganger og så tror jeg hun var på oppfølgingsamtaler etterpå.

Kanskje du kan søke på noe slikt?

Skrevet

Har god tru på TFT, uten at eg har prøvd sjølv. Har bekjente som har god erfaring med det, og det virkar fort! I tillegg er det noko ein lærer å utføre på seg sjølv, så det er ikkje alltid nødvendig å gå til behandling dersom ein kjenner at symptomene er på veg tilbake. Eg bur ikkje i Oslo, så kan ikkje anbefale nokon der, men søk litt på nettet? Fins masse informasjon om TFT/EFT der og. Lykke til, dette hadde eg prøvd om eg var deg!

Skrevet

Jeg har prøvd å søke litt på nettet, men finner ikke så mye. En klinikk som heter Amedisin Røa er den som ser mest seriøs ut av de jeg har sett... Jeg vurderer virkelig seriøst å prøve. Merker at det gjør meg lettere til sinns bare å tenke på å gjøre noe konstruktivt med dette. Har tidligere gått til samtaler med psykolog, noe som hjalp litt, men nå har det blitt verre igjen.. Har vel en del med graviditeten å gjøre også, blir litt stresset av presset om at man skal være så lykkelig og tanken på mammarollen.

Hva tror dere forresten om å drive med psykisk behandling under graviditeten? Jeg har jo egentlig lyst til å gjøre noe fortest mulig, og det er ennå en del måneder til barnet kommer. Men vil jo ikke utsette henne for ekstra stress heller, inni der.

:)

Skrevet

Hei du!

Jeg har prøvd tankefelt terapi da jeg gikk gjennom en veeeldig tøff periode i livet,jeg har alltid vært "ovenpå" å ikke slitt noe særlig med verken det ene eller det andre,men så skjedde det noen ting i livet som vippet meg helt totalt av pinnen.

Jeg fikk ikke sove,orket ikke jobbe,bare gråt og klarte ikke uansett hvor mye jeg enn prøvde å ta meg sammen som man sier. Etter en snau uke i denne tilstanden begynte jeg å lure på om jeg var i ferd meg å bli gal,å tenkte at noe må gjøres!

Fikk nummeret til ei som driver med tankefeltterapi av ei vennine,dro dit og allerde etter en time der så kjentes det ut som en enorm byrde var løftet av skuldrene mine. Var på tilsammen4,5 timer der og for å være helt ærlig så har det nesten forandret livet mitt. Til det positive. Jeg lærte UTROLIG mye om meg selv,og føler jeg har vokst og blitt et bedre menneske rett og slett:)

TFT er jo faktisk ikke noie "hokus pokus" men en reell viten. Man lærer det i forsvaret når man skal i krig for å kunne takle grusomme syn og situasjoner man havner i. Man lærer å tenke på en ny måte,og å snu negative tanker om til positive. Samtidig som man trykker på visse nevrologiske punkter.

Er jo ikke sikkert at alle får så mye ut av det som jeg fikk,men om du leker med tanken om prøve det så gjør det!:)

Det er en grunn til at du tenker tanken tror nå jeg!

Masse lykke til,håper det funker like bra for deg som det gjorde for meg om du faktisk velger å prøve.

Du har ingenting å tape,men alt å vinne:)

Og til sist,tror ikke det er noe problem å gjøre dette mens du har en liten en i magen.

Skrevet

Dette er en form for behandling som er mer og mer på vei inn i konvensjonell psykoterapi. Slektningen EMDR har gode effekter på posttraumatisk stress, som er en angstlidelse. Er det generalisert angst, eller sosial angst du sliter med? Vil uansett anbefale deg å kontakte en seriøs behandler, og vite litt om behandlingen på forhånd. Tror det er viktigere enn noen gang å jobbe med angsten når du er gravid, den kan fort forsterkes under graviditet/som nybakt mor.

Skrevet

Tusen takk for gode svar, damer! Jeg kjenner jeg har veldig lyst til å prøve. Det er vel i hovedsak sosial angst det dreier seg om. Og den er såpass lite alvorlig at jeg klarer alt jeg MÅ gjøre, men samtidig er det såpass at den forpester omtrent alt av livsglede. Det føles så forferdelig leit å ikke glede seg over noen ting, og så utrolig irriterende å vite at det bare er mine egne tanker som ødelegger for meg. Jeg har jo prøvd å presse meg til å gjøre ting, for å bevise for meg selv at det går bra. Men det funker ikke! Samme hvor mange ganger jeg går på kafe, og det går bra, føler jeg meg like engstelig neste gang jeg skal.

Jeg er enig i det du sier om angsten nå som jeg er gravid. Den er verre nå. Og så er det grusomt å tenke på at mine egne forvridde tanker kommer til å gå utover barnet mitt. Jeg tror kanskje jeg kunne gått sånn og slitt i evigheten om det bare var meg selv det handlet om. Men nå vil jo min usikkerhet påvirke og kanskje begrense livet til et annet lite menneske. Jeg tror jammen meg jeg skal ta kontakt med den klinikken jeg fant, og prøve å få en time over nyttår :)

Skrevet

Abefaler tft på det varmeste. Du kan jo høre med terapeuten ang tft og svangerskap. :-)

Skrevet

Så godt å høyra, og så flink du er! Ikkje lett å ta tak i seg sjølv psykisk, du gjer ein strålande jobb allerede med å søke, og finne hjelp! Du skal sjå at den lille i magen gir nytt liv til mamma også ;) Masse masse lykke til!!!

Skrevet

Takk for fine ord :) Det varmer veldig! Det er sant at den lille inni der hjelper meg nå, til å virkelig motivere meg til å få det bedre selv. Tusen takk igjen, og god jul videre til deg! :)

Skrevet

Fikk svar fra klinikken på spørsmålet om å bruke behandlingen under graviditet nå, og det er visst ikke noe problem.

Så da har jeg prøvd å få time en av de første ukene i januar. Håper dette hjelper meg også, sånn som det har hjulpet flere av dere.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...