Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #1 Skrevet 26. desember 2009 Jeg fikk en datter for 4 uker siden og elsker henen over alt.Jeg er alenemor,men syntes det går fint og foreløbig syntes je gikke det er veldig slitsomt Men jeg lurer litt på om jeg er litt sløv,fordi noen av gangene når hun har våkenperioder og er bli og fornøyd legger jeg henne i vippestolen(aldri mere en ca 15 min om gangen) og det er en babybjørn vippestol som er nesten helt liggende!Hun liker seg i den og kan ligge å se litt rundt og "tenke" og snakke litt for seg selv og det er sjeldent hun kan ligge i sofaen på samme måte.Burde jeg ha henne i fanget hele tiden når hun er våken?hun ligger mest på meg og jeg snakker til henne,går med henne lager masse grimaser og lyder som vi leger hemegåsa med osv.Og nesten hver gang hun er på stellebordet snakker jeg og stryker på henne noen ganger mer og andre ganger midre seff og alt etter hennes humør..Men jeg trenger litt pusterom til å ta meg en te,spise litt,henge opp tøy osv,men får litt dårlig sammvittighet for at hun ligger der!!Burde jeg ha det??
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 26. desember 2009 #2 Skrevet 26. desember 2009 Langt ifra. Du er en helt vanlig mor som ikke skal ha dårlig samvittighet. Lykke til videre og gratulerer )
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #3 Skrevet 26. desember 2009 Ikkje i det heile tatt.. E samme opplegget med meg, eg fekk dattera mi for 4 veke sida, og e aleine. Når ho e våken, so dulla eg litt med ho, og so legge eg ho fra meg. Enten høgt oppe i vogna, så ho kan følge med på ka som skjer, eller så lar eg søskena mine passe ho.. Bur heime hos familien min no i starten Å ha unga e en 24 timers-jobb som vi skal ha for resten av livet, så om jenta di ligge 15 min no og da i vippestolen og kosa seg, so trur eg nok du kan gjere dine egne ting med god samvittighet.. Det gjer iallefall eg.. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #4 Skrevet 26. desember 2009 Jeg har 2 barn jeg har vært alene med fra starten, og jeg innså tidlig at jeg måtte lage oss rutiner som ville gjøre at vi alle fungerte. En må ofte gjøre ting litt annerledes for å klare seg som enslig mor:) Og det du gjør, er i mine øyne en slik ting. Lære barnet å like litt alenetid i våken tilstand:) Det kommer til å bli mer nødvendig fremover for dere begge:) Og der er mange inntrykk for en liten kropp, som ungen trenger litt tid å jobbe med. Også alene:)
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #5 Skrevet 26. desember 2009 Nei, det er du så absolutt ikke! Jeg har 2 barn, og mann, men de må alikevel lære seg til å "klare seg" alene uten å bli bært i enninga. Og som hun over skriver, det er mye inntrykk barnet skal ta innover seg, og det kan være godt å gjøre det helt alene.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #6 Skrevet 26. desember 2009 Du er en flink mor. Fortsett slik
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #7 Skrevet 26. desember 2009 Ja du høres ut som en kjempe flink mor
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #8 Skrevet 26. desember 2009 Så rart, dette tenkte jeg på for ikke så lenge siden. Jeg har en på 4,5 måneder da...er alenemor og lar henne ligge litt for seg selv et par ganger om dagen. Får dårlig samvittighet for at jeg ikke prater og underholder henne hele tiden når hun er våken..føler meg litt egoistisk...men som dere sier, det lønner seg nok at hun blir vant til å ligge litt for seg selv. Det høres hvertfall ut som du er en god mor=) Du bryr deg og gjør ditt beste!
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #9 Skrevet 26. desember 2009 Du gjør det eneste rette. Det kan fort bli litt "klamt" med kun en mamma og en baby i familien, og ungen kan bli ekstremt klengete på deg. Derfor er det desto viktigere å lære henne fra tidlig av, å underholde seg selv. Hvis ikke får du jo aldri drikke en kopp te mer, eller brette tøy, eller noe som helst, så lenge hun er våken. Synes du gjør det rett jeg, ville gjort det samme selv!
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #10 Skrevet 26. desember 2009 du er ikke sløv:) men du burde heller la hun ligge på gulvet og magen en liggestol.. bedre å trene opp musklene;)
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #11 Skrevet 26. desember 2009 Jeg er ikke alenemor og jeg har tre barn. En "stor" gutt og tvillinger. Mien tvillinger ligger veldig mye på gulvet. Det er noe folk med ett barn tror er helt unormalt men man kan ikke sitte med ungen på fanget hele tiden. 15 min? Det syns jeg ikke var så lenge.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #12 Skrevet 26. desember 2009 Nei, det er du ikke. Bare det at du spør om det viser at du ikke er det. Men husk, som de over sier, å la barnet ligge endel på magen også.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #13 Skrevet 26. desember 2009 Ja jeg lar hene ligge på magen så ofte som mulig og på dagen lar jeg henne en sjeldent gang sove på magen når jeg følger med!Hun liker ikke så godt å ligge på ryggen hvis jeg ikke underholder henne,og det er jjo det jeg gjør mest,altsa lar henne ligge på ruggen mens vi har "hermeleken".Vippestolen bruker jeg kunn de gangene jeg trenger en "brake" å ha begge hendene mine fri:) Takk for alle som har svart:)Godt å høre at jeg ikke gjør noe galt sånn sett:)Vansklig å vite når man går i sin egen verden med en nyfødt for første gang:! Ha en fortsatt fin jul
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #14 Skrevet 26. desember 2009 Heldig du! Barnet mitt på 10 uker nekter å ligge alene, skal underholdes hele tiden.. Helst bæres.. Huff..
LillaGorilla♥♥ Skrevet 26. desember 2009 #15 Skrevet 26. desember 2009 Nei, det synes jeg ikke du er. Barn har godt av å kose seg litt for seg selv også, da får de muligheten til å utforske kroppen sin, omgivelsene osv. Jeg har selv ei jente på nå 8 mnd, og hun har ligget masse alene fra første stund, både i vugge, lekegrind, på gulvet og i vippestol- hun elsker det jo. Det beste hun vet er å rulle rundt og åle seg på gulvet, leke med lekene sine, skravle og holde på. Jeg sitter jo med henne og leker, synger og stimulerer ganske ofte, men det hender hun overser meg og styrer med sitt uten å bry seg med meg. Fordelen med dette er jo at jeg får gjort masse, støvsuget, laget mat osv- vi har alt på et plan og åpen løsning, så jeg har alltid oversikten og henne innenfor synsvidde. Skal jeg dusje setter jeg henne i vippestolen eller legger henne på gulvet på badetmed noen leker. Mens hun suller for seg selv snakker og synger jeg mye, så hun alltid vet at jeg er der- og så svarer hun innimellom, eller ruller/åler seg nærmere meg og 'hilser på'.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå