Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #1 Skrevet 26. desember 2009 Mannen min er fra en annen kant av landet. Før vi fikk barn har vi feiret jul annet hvert år her vi bor og hos hans familie. Men nå kjenner jeg at jeg ikke synes det er morro lengre. Det er 12 timer å kjøre (på sommerføre!) så vi bruker sikkert lengre tid på vinteren. Vi må også over to fjelloverganger. Jeg synes det er skummelt med en liten unge i bilen. Vi har vært her nå, men vet jo at vi må oppover neste jul. Og jeg kjente på det med en gang når svigermor i telefonen sa at hun gledet seg så veldig til neste jul når vi kommer. Jeg synes ikke det er morsomt å skulle kjøre så langt med små barn i bilen! Over fjelloverganger og alt. Skjønner at hun vil feire jul med barnebarnet, men det skal sies at hun har vært invitert til julefeiring her, men kommer ikke. Hun kommer heller aldri nedover ellers, selv om hun har mange anledninger i løpet av året pga jobben sin. Ikke kommer hun til bursdagen heller. Og hun kan ta fly i 1 time så er hun her. Og vi henter henne på flyplassen. Jeg føler det ikke er like lett for oss å ta fly. Er mye man må ha med seg når man har små barn og vi må ha med bilsete og greier for å bli kjørt fra flyplassen og hjem dit de bor. Jeg prøver ikke å være vanskelig svigerdatter her. Jeg inviterer henne ned til oss hele tiden, men hun vil ikke! Hvorfor skal alt bare gå en vei? Når hun synes det er styr å komme ned hit som bare er en person, hvorfor er det såååå mye bedre for oss med lite barn å kjøre 12 timer på vinteren??? Kjenner jeg er litt oppgitt. Og egentlig skuffet fordi hun aldri vil komme til oss. Er det bare jeg som er vanskelig her? Flere som ikke hadde likt å kjøre sånn på vinteren? Litt langt hjertesukk.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #2 Skrevet 26. desember 2009 Er ikke SÅ mye styr å fly med barn. Særlig ikke når det bare tar en time. Man kan leie bilseter av Røde kors, vegvesenet, barnebutikker, bilforhndlere, AVIS m.fl, bare man er ute i god tid dersom det er sommerfeie, juleferie o.l (kan t.o.m være at noen dere kjenner der, eller noen her fra bim/dib kan låne dere et sete til kjøreturen fra flyplassen) Man må bare være flink til å planlegge. Skjønner godt at du ikke vil kjøre så langt, det hadde ikke jeg heller giddet med unger i baksetet, men å ta fly går da greit en sjelden gang.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #4 Skrevet 26. desember 2009 Visste ikke at man fikk leie sete. Godt å vite. Men det er uansett mye å dra med seg da. Med julegaver, og alt man trenger til de små. Også blir jeg litt oppgitt når hun aldri skal komme ned til oss! Ikke en gang på bursdagen til eneste barnebarnet sitt! Men det forventes at vi skal komme oppover når hun selv synes det er pes å reise. Hun som ikke trenger å ha med seg så mye som bare er en person. Nå har hun ikke sett barnebarnet sitt siden i juli. Og hun har hatt flere ferier siden det. Men kommer ikke nedover. Og ikke en gang bursdagen! Det er jo tross alt mer styr for oss å dra med alt vi trenger på fly enn det er for henne da. Og dyrere blir det for oss også. Spesielt i forhold til å kjøre. Men vi får vurdere det neste jul. Egentlig er det som i reklamen; jeg er ikke sint, bare veldig veldig skuffet. HI
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #5 Skrevet 26. desember 2009 Glemte å si at tog dessverre ikke funker. Det prøvde vi et år før vi hadde barn. Da må vi skifte tog to ganger, gå av på fjellet midt på natta for så å vente der i over en time før vi får tatt buss til neste sted, vente over en time der, ny buss og så bli hentet 45 minutter fra hjemstedet. Det var et styr uten like og kommer ALDRI til å skje igjen! Med eller uten barn! Hihi. HI
Lilleleen Skrevet 26. desember 2009 #6 Skrevet 26. desember 2009 Jeg syntes svigermoren din virker litt rar jeg da. Hun burde jo skjønne at det er mye lettere for henne å komme til dere nå, enn det er for dere å dra dit. Kan du ikke bare si til henne at til neste år så blir det julefeiring hos dere, og du regner med at hun kommer. Så kan heller dere dra oppover til henne igjen når barna er så store at de slipper bilseter og så mye greier. Det må jo være det enkleste. Vil hun virkelig feire jul med dere så kommer hun.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #7 Skrevet 26. desember 2009 Men hun kommer ikke. Vi inviterte henne i år også, men kom ikke. Og kommer ikke når vi inviterer ellers i året heller. Så jeg får den følelsen av at vi ikke betyr nok. Eller at barnet vårt ikke betyr nok. Jeg føler at jeg prøver og prøver, men det hjelper ikke. Hun er invitert til nyttårsaften, men kommer ikke da heller. Jeg har hatt mye dårlig samvittighet fordi vi ikke er så ofte der. Pga at det er langt å kjøre og det er mye styr med små barn. Men det skal jeg slutte med å ha for hun kommer aldri hit heller. HI
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #8 Skrevet 26. desember 2009 Vi er i en lignende situasjon her vi bor, og har faktisk ingen familie i nærheten. Vi gjør det som er best for oss og 2 år på rad har vi bestemt oss for å være hjemme, og i år var vi alene. Faktisk utrolig deilig. Hadde jeg vært deg eller vi i deres situasjon så hadde vi IKKE reist opp. Har de lyst så får de komme selv OG ha forståelse for det!
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #9 Skrevet 26. desember 2009 Jeg ville overhode ikke lagt ut på en slik langtur på vinterføre med eller uten barn i bilen. Alt for mye styr for min smak. Vi bor også på en annen kant av landet enn foreldrene våre, og vi har flydd med småen da han var ca 2 mnd, ca 5 mnd, ca 11 mnd, ca 18 mnd og ca 22 mnd. Klart det er litt styr å fly med småbarn, men slettes ikke så mye styr som du vil ha det til. Er absolutt verdt det å fly, framfor en kjøretur på 1/2 døgn hver vei. Når det er sagt, er jeg helt enig med deg og de over som mener at svigermor heller bør komme til dere! Men min svigermor er heller ikke flink til å besøke oss, hun har vært her 2 gang i løpet av 2 år. Så da skjønner man jo hvor viktig det er for henne å treffe barnebarnet sitt...
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #10 Skrevet 26. desember 2009 Har det på samme måte som deg, HI. Mine svigerforeldre bor også flere timers kjøring unna, og jeg liker IKKE å kjøre bil så langt på vinterføre. Ikke går det an å ta fly dit de bor heller, buss går an, men drar ikke med meg en baby på busstur i flere timer... Og de kommer heller ikke og besøker oss...
Tweak Skrevet 26. desember 2009 #11 Skrevet 26. desember 2009 Når det gjelder å kjøre på vinteren så synes jeg ikke det er noe problem! Men vinterføre er jo det minste av problemet deres... Synes at svigermor kan løfte på rumpa og reise selv! Og du har mange skikkelig gode argumenter for at hun skal gjøre det! Å reise med små barn kan jeg godt forstå er slitsomt! Jeg grøsser bare jeg tenker på det... Spesielt når en skal ha med seg en mengde pakker og sånn også. En må gi og ta i familieforhold også, og det bør være en viss balanse. Hvis dere alltid reiser til henne og hun aldri til dere, så er jo vekten totalt skjev allerede og hvis en beregner med hvor mye mer styr det er å reise som en familie i forhold til en enkeltperson så tipper vekten over mye mye mer. Kan ikke du og mannen din snakke sammen og bli enige om hvordan dere kan legge dette fram for svigermor? Dere er jo ikke nødt til å gjøre dette nå, denne jula er jo ikke over en gang, he he! Ønsker dere lykke til! Håper det ordner seg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå