Gå til innhold

Haster! fisk og listeria?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er nå på besøk hos min mor og jeg har spist frokost, etter jeg var ferdig med den ene skiven og skulle starte på nr 2 så sier hun :jeg håper jeg vasket kniven etter jeg skjærte laks med den i går....så tok jeg en bit av skive nr 2 og det hadde hun ikke gjort for å si det sånn....det smakte laks og jeg spyttet det ut....

men nå sitter jeg her og er redd for at jeg har fått i meg bakterier som ikke er bra...listeria vokser jo også i romtemperatur...så hva gjør jeg nå???

man skal jo ikke bruke samme kniver på kjøtt og fisk som på brød....hjeelp noen???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg tror ikke det er så mye å gjøre med det nå i ettertid. Prøv å ta det med ro og tenk at det helst vil gå bra. Jeg krysser fingrene for deg og håper og tror det beste!

Skrevet

Jeg synes du høres hysterisk ut. Sannsynligheten for å skulle få listeria av en liten brødskivebit er så minimal - at det virkelig ikke er noe å bekymre seg for i det hele tatt. Mye høyere sannsynlighet for å bli påkjørt og drept i trafikken, så jeg håper du holder deg innendørs i hele graviditeten.

Skrevet

javel om jeg er hysterisk, men du har vel alikevel ingen rett til å være så motbydelig mot andre, da kan du heller la være og svare!!!

Skrevet

Har fisken vært frosset så trenger du ikke bekymre deg i det hele tatt.

Skrevet

Listeria drepes ikke av frysing, kun varmebehandling 12:42. Sjekk matportalen.no

Til hovedinnlegger, lite å gjøre med slikt i ettertid, men sannsynligheten for at du har fått i deg bakterier er veldig liten:)

God jul videre.

Skrevet

Svaret var ikke ment å være motbydelig, og jeg beklager virkelig hvis du oppfattet det slik.

Skrevet

takk for svar jenter:)

jeg får bare håpe jeg ikke har fått det i meg da....:S

det var kniven som var brukt til å skjære fisken med...så har den ikke blitt vasket før hun skjærte brødet med den...jeg både luktet og smakte det på den siste skiven :( den luktet røklaks....

og dette har ligget på kniven siden i går ute i romtemperatur...derfor jeg ble bekymret siden listeria og andre bakterier da har en god stund til å formere seg....

hadde vært så innmari dumt og bli smittet på en slik måte....jeg som er så forsiktig med hva jeg spiser

Skrevet

Bare ta det med ro. Gå utifra at det går fint du :) Er bedre å tenke slik enn å stresse. Jeg også er supernøye med hva jeg putter i meg. :)

Ha en fin jul videre :)

Skrevet

Det går sikkert fint, er jo ikke nødvendigvis listeriabakterie i fisken. Men forhåpentligvis lærte din mor litt kjøkkenhygiene i samme slengen...

Skrevet

Jeg tror ikke du skal bekymre deg i det hele tatt! Det er jo ikke sånn at gravide ikke kan spise røkelaks. Gravide kan godt spise røkelaks, men bør spise den når den er ferskest mulig, d.v.s nyåpnet. Ikke tenk mer på det, du!

Skrevet

ja, vet at den skal være ferskest mulig, derfor jeg ble så bekymret pga at kjøkkenkniven hadde ligget ute på benken med fisk på i flere timer...

og ja...håper hun lærte noe....selv om det eneste hun sa til meg var at om alt var så farlig så ville det ikke vokst opp noen barn før i tiden....hun er veldig naiv sånn...hun vet ikke engang hva listeria er....

uansett så ringte jeg ahus og forhørte meg , og de trodde ikke jeg trengte og engste meg ...så var iallefall litt betryggende :)

Skrevet

har spist flere skiver med røkelaks jeg i jula, og jeg har lest at det ikke skal være farlig. Du fikk i deg så lite at det overhodet ikke skal være noe problem.. Jeg har til og med smakt litt spekemat. Ser lengselsfullt tilbake til mine tre tidligere svangerskap da ingen hadde funnet ut at slikt var farlig, det er bare 8 år siden det siste.. Nei, det er nok best å holde seg unna, men er litt enig med moren din og, det er et under at så mange friske barn blir født i dette landet, med tanke på alle farene som lurer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...