Gå til innhold

Hvordan hadde dere reagert om......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ligger på grensen til sv. diabetes... men pga bekkenløsning så hindrer det meg i å trene så mye jeg vil...

Vi sitter ved julemiddagen og plutselig så sier min mor høyt:

" Din bror mener at om du går ned minst 10 kilo, så blir du kvitt diabetes" Jeg er nå i uke 30, og har ikke lagt på meg mer enn 5 kg...

Dama til min bror er også gravid, og har termin om 3 uker med nr 1...

Min mor har alltid vore opptatt av slanking, og hele tiden viser bilder av modeller og sier: slik kropp skulle du også hatt...

Da jeg var 13-14 år så kjøpte mamma Herbalife til meg osv...

Hun har veldig tendens til å snakke før hun tenker.. En ting er sikker... hun har ikke peiling på å gå gravid, for hun har adoptert både meg, min bror og min søster...

Men snakker som om hun har gått gravid 1000 ganger...

Huff blir så fortvilet.. Er slik at jeg omtrent aldri vil besøke henne uten at mannen min er med, da holder hun iallefall kjeft om slanking og vekt.. Bare så synd at han er mye borte på sjø...

Skal i til middag til dem imorgen, er slik at jeg gruer meg... prøver og komme på all slags unnskyldninger for å slippe liksom...

Både mamma, mine søsken og svigerinne er sååå opptatt av trening, trening og atter trening...

Ja jeg skulle gjerne trent mye mer enn jeg gjør bare ved å gå tur med ungene.. Men sliter mye med bekkenløsning, så det hindrer meg :-(

Nei huff ble ett rotete innlegg dette her...

Er bare så lei av min mor som jeg ikke kan ha en samtale med uten at hun tilføyer at jeg må ta av så og så mye, at jeg burde sett ut som modell osv....

Er så fristende og slenge ett eller annet sårende i ansiktet på henne...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du bedt hun/dem om å slutte å diskutere vekten din?

Vet selv hvordan det er med bekkenløsning, kan ikke gå tur engang - så trening blir veldig vanskelig å få til ja. Og når du kun har lagt på deg 5 kg i uke 30 så er det ingenting...!

Det er ille at hun skal prøve å slanke deg, det er noe som er opp til deg selv. Når du er gravid må du ikke finne på det!

Skrevet

Ja har sagt det million ganger... min søster reagerer på henne også---

Hennes mening er at våres mors uttalese kan føre til at noen ender med bulimi eller anorexia....

Heldigvis så er både jeg og min søster sterke nok til å stå imot hennes meninger enda fysisk...

Men psykisk vet jeg ikke så lenge enda, ofte fristenden og stikke fingrene i halsen....

Skrevet

Jeg har det kanskje litt motsatt jeg. Mor og søster har alltid hatt litt mer på kroppen enn meg, de har diskutert slankemetoder og gått på dietter, mens jeg har hatt store problemer med å legge på meg, og har hatt komplekser for tynne legger etc. Mor har hele tiden rakket ned på meg, og bedt meg om å spise mer - har til og med spurt om jeg har spisevegring - selv om hun ser at jeg spiser godt. Nå når jeg går gravid ser hun nesten fornøyd ut med at jeg endelig har lagt på meg (20 kg) og fnyser av meg når jeg sier at jeg sliter med rygg/bekken pga vekten. Hun mener det kanskje godt, men det sårer veldig når noen så nærme kommer med kommentarer som ikke er veldig hyggelige. Ville bare si at jeg føler med deg... Ikke bry deg, det viktigste er at du er fornøyd og du har jo tydeligvis en mann som setter pris på deg akkurat slik du er!

Skrevet

Huff, jeg tror jeg ville sagt klart og tydelig ifra om at vekten er din, og kun din, og den har ikke hun noe med.

Ville sagt at som mor burde hun passe seg for hva hun sier, og at hun faktisk sårer deg og andre når hun holder på slikt.

Ang deg som skrev at du slet med ryggen.. Folk er forskjellige. Er liten og lett selv, og ryggen min tåler heller i graviditetene særlig godt. Slik er det bare. Ingen kropper har godt av å være for tunge, men det er også forskjell på hva beina i kroppen på oss mennesker tåler. Dumt at moren din ikke kan forstå dette.

Skrevet

moren min og søstrene mine er sånn de også..

da jeg var 15 år ,168 høy og veide 52 kg komenterte de at jeg hadde for store ridelår.. eh..

ja sist jeg gikk gravid la jeg på meg hele 27 kg og 4 mnd etter da julen var og vi skulle hjem til familien så hadde jeg bare gått ned 9 kg.. det vil si at jeg var ganske så tykk enda.. det er jeg fortsatt.. har ikke gått opp et eneste kilo så langt men så er jeg bare 16 uker på vei..

men har fortsatt 11 + fra forige graviditet...

å de klager på vekten min hele tiden .. du må gjøre slik og dette må du prøve.. ja alt dette.. jeg har sagt gang på gang at det sårer..

det eneste som funker er å forklare dem at de får deg til å føle deg uvell og at inntil de slutter med det så akter du og holde deg unna for slike negative ting trenger du ikke i livet ditt..

det er tøft det vet jeg alt om men det funker litt iallefall.. de sluttet en stund også etter at mannen min satt seg ned å snakket litt hardt til dem om hva han syntes om denne " mobbingen"... men det glemte de etter en stund så kanskje det er på tide at han tar seg en prat med de igjenn? huff ja nå har jeg fortalt hvordan jeg har det.. du er absolutt ikke alene..

jeg akter ikke å bli en slik mamma ..

skal gjøre alt jeg kan for å unngå det...

stor klem og håper situasjonen din endrer seg.. :)

Skrevet

Moren min er også en dame som liker å blande seg i overkant inn i sine barns ve og vel - om enn på andre arenaer enn din mor. For noen uker siden toppet det seg helt for meg fordi hun fortsatte og fortsatte å gnåle og mase om ting jeg flerfoldige ganger hadde bedt henne holde fred om.

Da sendte jeg henne en e-post der jeg skrev at jeg nå forsøkte å henvende meg skriftlig siden muntlig ikke går igjennom. At det var viktig for meg at hun respekterte mine grenser slik at jeg skal synes det er hyggelig å snakke med henne om ting relatert til svangerskapet og babyen. Jeg la ingen fingre i mellom og var på grensen til sårende direkte for å få budskapet i gjennom. Det er ikke sikkert dette virker for deg, men det er mitt beste råd.

Mamma ble utrolig snurt en liten stund, men så gikk det over og siden det har hun respektert de grensene jeg satt skriftlig og det er nå mye hyggeligere å være oss.

Skrevet

Hun blir så fort sur og snurt av ting, sladrer til pappa og får han til å "kjefte", slik at alltid jeg eller min søster skal få dårlig samvittighet og vi må ALLTD komme til henne og si unnskyld....

Ender alltid med at vi er de som må bøye oss og si unnskyld hver gang..

Skrevet

Nei, vet du hva?! Nå ble jeg virkelig irritert. Hva slags mamma er det som sier sånn da? Hun fortjener virkelig å få høre sannheten, at du vil ha deg frabedt kommentarer om ditt utseende, kropp og vekt. Som mamma så bør og i mine øyne SKAL hun være glad i deg og respektere deg som du er. Blir hun snurt for dette, så får det bli hennes problem. Jeg hadde virkelig ikke bedt om unnskyldning for det.

Puh..... nå fikk jeg ut litt aggresjon her.....hehe :)

Dette er bare GODT ment altså! Stå på og vær stolt av deg selv som du er :) God klem :)

PS: Jeg er også litt i andre enden, mamma maser om hvor tynn jeg, og at jeg må spise mer osv, og har alltid gjort det. Men det har blitt mye bedre etter jeg har sagt til henne noen ganger at dette sårer og som jeg skrev til deg, jeg vil ha meg frabedt slike kommentarer. En gang jeg ble skikkelig irritert sa jeg: Ta meg som jeg er eller drit i det!. Skal si hun ble rar, men ærlig talt, jeg kommenterer ALDRI hennes kropp eller utseende på en negativ måte. (Hun har alltid slitt med for mange kg og har komplekser for det.) Hun har blitt litt snurt, men jeg har hevet hodet og ikke brydd meg, så nå har hun skjønt tegninga.

Ellers er jeg ganske trivelig asså ....hehe..... :)

Skrevet

Huff.. Har lest noeen av de andre innleggene dine her. Høres ut som du har en mamma som er usedvanlig vekt fokusert . Jeg ville bare ha sagt det til henne rett ut at du gjerne skulle ha beveget deg litt mer/ trent fordi det er godt både for deg og bebisen. Men at du dessverre ikke kan pga bekkenløsning. Og at det sårer deg når de kommer med slike kommentarer når du gjerne ville men faktisk ikke KAN trene.

Kommer hun med bilde av sylynne modeller/ skuespillere er det bare å si at du ikke vil ha et så usunnt kroppsideal. I tillegg LEVER disse damene av utseenedet sitt og jobben deres er å holde seg veltrent og tynn. Men at med jobb og snart 3barn har du hverken tid eller overskudd til å tilbringe x antall timer på treningsstudio, og at du heller vil tilbringe tid sammen med ungene dine.

Skrevet

Forresten, om du føler vektfokuset blir FOR stort bør du kanskje holde deg unna en stund? Gravide skal IKKE slanke seg (sunn mat og mosjon =ja, diettet ol = fy fy). Så om det ikke nytter å snakke med henne forstår hun det forhåpentligvis om du ikke orker å komme på besøk at å prate om vekt får hun gjøre med andre

Skrevet

Hadde det vært meg hadde jeg slengt noe sårende tilbake. (og antageligvis noe som er så langt over grensa at hele kvelden ville vært spolert...) Har du fortalt henne hvor ille hun sårer deg? Selv om det virker helt selvsagt for oss tror jeg ikke hun skjønner det. Ingen har lyst til å såre barna sine...

Skrevet

Hu har begynt og kommentert eldstejenta mi på 10 år og nå at hun begynner å bli lubben... hu er bare 29 kilo....

Jeg sa klart ifra, at min unge kan være "lubben" som hun kaller det så mye hun vil, for jeg er ikke interessert i å "slanke" mine unger...

Er 29 kilo for mye for en 10 åring??

Skrevet

lev som du vill:) og trives du som du er så vær sånn :) bare lokk ørene for alt og andre:) si fra til dem, hvis jeg vill være sånn så blir jeg sånn,ferdig med det. gå tur med ungene som du gjør og kos deg med det:)en tur er bedere en ikke noe:):)

Skrevet

Huff og huff, så slitsomt;( Du må ikke finne på å slanke deg mens du går gravid. Jeg var inne til vekstestimering i uke 33, og jenta lå da på +16%. Legen sa at jeg skulle la vær alt med sukker, men presiserte att slanking ikke skulle finne sted i sv.skapet. Vet hvor vondt det er med sånne kommentarer. Er nå 102 kg, og har lagt på meg 10.5kg, og er i uke 37. Får kommentarer om jeg snart har termin for jeg ser sprikkeferdig ut. Gruermeg nesten til å gå ut;( Syns det blir helt feil med den fokuseringen som familien din har på vekt. Lukk igjen ørene og tenk på det positive som kommer om ikke så lenge;))

Det er ditt liv, og det kan ikke andre bestemme over! Lykke til;)))

Skrevet

Ikke tenkt på det hun sier, selv om det er lett for oss som sitter på sidelinja og si.. Vært stolt av den du er, og du ser sikkert flott ut med magen :) Noen er bare sånn! Hev deg over det...

Klem fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...