Anonym bruker Skrevet 25. desember 2009 #1 Skrevet 25. desember 2009 Hei, dokke erfarne mødre. Igår kveld åt eg julemat rund halv 8.. Åt potet, svineribbe, dampepølse og ribbefett.. Når eg var ferdig å ete, så pumpa eg ut melk.. Ho fekk mat rundt 9.. Rundt 1, begynte lillejenta mi på snart en mnd å få vondt i magen, og det holdt på fram til klokka 3.. Så eg va bombesikker på at det va julemiddagen som ga ho mageverk, sida det er ganske tung mat å fordøye.. Smart som eg var, så ga eg ho melka eg pumpa ut igår kveld, idag tidlig, og ho hadde vondt i magen fra 2 og til 6.. Etter det, så ga det seg, og no ligge ho å søve godt.. Eg va sikker på at det var julematen fram til ista, da var det ei som sa at det ikkje e sannsynlig at det e det, sidan det var så kort tid fra eg åt, og til ho fekk vondt... Så no er eg kjemperedd for at det ikkje va julematen som gjorde det, men noke anna.. Noken som kan hjelpe meg litt her, og forklare meg litt? Feks kor lang tid det tar fra eg ete noke, og til det går i melka? Og er det sånn at eg feks kan ete kål no, og amme om en time, og så kan ho få vondt i magen i måra kveld? Sette VELDIG stor pris på svar!
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2009 #2 Skrevet 25. desember 2009 ser ikke hva barnet ditt kan ha reagert på...spiste du rosenkål? alt du spiser går fort over i melken, vi snakker ikke timer. hvor gammle er hun?
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #3 Skrevet 26. desember 2009 Kan hende ho fekk mageknip fordi at det e veldig tung mat å fordøye.. Nei, åt ikkje noke som helst kål :s Ho blir 4 veke i måra. E en mnd for tidlig født, hadde termin 25 des,og fødte 29 nov. Ho skrike ikkje, men det virka for at ho har vondt enda.. Ho ligge å pressa så ho blir rød i ansiktet.. Og ho hadde mykje avføring igår.. Men e det normalt at ho slite litt med magen enda, når ho fekk melka fra julafta igår? Kan du forklare korleis barnet/barna dine har oppført seg når dei har vore overtrøtte? Og viss eg feks tar meg en røyk, kor lang til må det gå før den er ute av melka?
Gjest Skrevet 26. desember 2009 #4 Skrevet 26. desember 2009 Hvis du har et for tidlig født barn med magevondt så bør du i alle fall ikke røyke! Nikotinen kan bl.a. gi magesmerter, og sitter i melka lenger enn til neste røyk, dersom du røyker noen sigaretter om dagen.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #5 Skrevet 26. desember 2009 Nei, eg røyker ikkje.. Syns det bare er litt greit å vite sånt
Gjest Skrevet 26. desember 2009 #6 Skrevet 26. desember 2009 OK, var ikke meningen å dra forhastede slutninger om deg altså Jeg har ammet to barn, og de har reagert på ting som løk, kål osv, så jeg har prøvd å holde meg unna det. Men dette har vært kun i begynnelsen. Det er ille når de små har det vondt, men uansett hva det er du har spist, så bør det ha "passert" nå. Hvis det fortsetter fremover, så ville jeg ha undersøkt muligheten for at jenta di reagerer på melk, søsteren min opplevde dette med to av sine tre barn. De hadde andre allergier også, så hun måtte holde seg unna melk, egg og fisk. Ellers kan jo de små få vondt i magen uten at det nødvendigvis er noe du har spist, i så fall går det nok over snart. I mellomtiden hadde jeg vært litt forsiktig og prøvd å holde meg til litt "snill" mat uten sterkt krydder osv. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #7 Skrevet 26. desember 2009 Ja, skal no kutte ut melk.. Har drokke mykje sjokomelk dei siste dagane, sia eg ikkje kan drikke brus.. So kan hende det er det som gjer det.. Men ho ligge å pressa så ho blir rød i ansiktet :s Men korleis veit man når barnet er overtrøtt? TUSEN takk for svar
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #8 Skrevet 26. desember 2009 Kan være at hun har fått omgangsyken?
Gjest Tale30 Skrevet 26. desember 2009 #9 Skrevet 26. desember 2009 Jeg ville ha vært forsiktig med å kutte melk. Jeg hadde barn med kolikk, og fikk dette rådet av helsepersonell. Jeg spiste ikke noen melkeprodukter de første mnd av ammingen. Jenta vår har nå fått 4 tenner, og to av dem er nesten helt uten emalje. Vi har vært på tannlegehøyskolen med henne, og de mener at det sannsynligvis er noe som har oppstått på fosterstadiet, men de kan ikke utelukke at det har med manglende melkeprodukter i begynnelsen av ammingen. Jeg hadde ikke feber eller gikk på medisiner i svangerskapet, så det er ikke det som er grunnen.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #10 Skrevet 26. desember 2009 Senk skuldrene og pust ut. Det er helt vanlig at de små plages litt med magen, har litt hard avføring og lign. Kan godt tenkes at kosten ble litt for drøy for henne, men en må på en måte bare prøve seg fram for å se hva de tåler, så kan du heller vente en stund til du spiser like tung (og like mye??) mat igjen om du tror det var julemiddagen som gjorde utslaget. Om hun fortsatt plages kan du feks legge henne på brystet og stryke henne på ryggen i sirkler med klokka (tror jeg det var). Det skal visstnok hjelpe for å få ut luft. I tillegg gir det kos og trygghet om de har litt vondt. Sukkervann kan også hjelpe. Lykke til, dette går fint
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #11 Skrevet 26. desember 2009 Nei, omgangssjuka skal ikkje dukke opp når barnet får morsmelk, og ho er heilt frisk og pigg ellers.. Lure no litt på å begynne med morsmelkerstatning.. Eg stressa veldig med ditta med amminga, og då kjem stresshormon rett i melka, noke som gjer at jenta mi faktisk drikke reint stress.. Noke som har resultert i at ho e veldig urolig.. + at ho kava noke veldig med amming, so eg veit ikkje lenger om ditta her e gunstig for oss.. Dersom eg tar HEILT feil, og ho ikkje har vondt i magen, kan da sukkervann gjere noke meir skade?
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #12 Skrevet 26. desember 2009 Av og til får en jo bare litt mageknip uten å klare å finne noen grunn:) Jeg kan få det også Slik er det med barn også. Mine hadde lite sånt, men stresset jeg littegranne, eller hadde litt andre rutiner for meg selv uten egentlig å føle stress, så kunne barna reagere litt som nyfødte. Jeg følte av og til at det skulle lite til. Og det hadde ikke alltid med melken å gjøre. Jeg følte mer det hadde med min "utstråling" eller litt småstresset følelse å gjøre. Det var nemlig ikke direkte smerter de hadde. Mer uro og litt roting på en måte? Jeg husker hvordan det var:) Ikke alltid like lett å tolke signalene til "nye mennesker";)
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #13 Skrevet 26. desember 2009 Ja, e ikkje smerter ser det ut som, berre roting og urolig.. Men må spørre om noke anna og.. I morgon er ho 4 veke gammal, kor stor er da sjangsen for at ho får kolikk? ( LIVredd for at ho skal få det ) Og ho veide ikkje meir enn 2110 g på sjukehuset, so ho fekk collett morsmelkerstatning i tillegg til morsmelk.. Ho tålte det veldig bra, fekk ikkje hard mage eller noke som helst.. Viss eg starta med det no, vil ho da tåle det like bra no, eller kan ho reagere med magevondt og hard mage?
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #14 Skrevet 26. desember 2009 Har du nok melk selv, så trenger du ikke gi tillegg. Det kan fort ende med at du mister melken din. Det kan rett og slett være at hun har økedøgn nå. Da bare legger du henne til oftere. Det kan være så enkelt:) De har sånne rote og ufornøyde døgn når de får behov for mer mat. Men da er det din melk som skal øke, og det skjer ved at hun får mat oftere. Dette øker din produksjon. Og dette må til for at hun skal få nok etterhvert som hun vokser. Så lenge du ammer, så får ikke babyer forstoppelse. Men det kan de få av tillegg. Så det lureste du gjør, er å bare amme mer og oftere til hun igjen blir fornøyd:)
Gjest Tale30 Skrevet 26. desember 2009 #15 Skrevet 26. desember 2009 Det kan jo hende at hun har kolikk. De fleste tilfeller av vedvarende udefinerbar magesmerte hos barn kalles kolikk av legene. Det er ulike grader av kolikk. Vi hadde, som nevnt over, barn med kolikk. Det gikk helt greit, men det ble lite søvn Lykke til
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2009 #16 Skrevet 26. desember 2009 Glemte det om kolikk. Jeg har ikke hatt kolikkbarn, så det vet jeg lite til ingenting om, dessverre. Kanskje andre kan svare deg på det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå