Gå til innhold

Vi flytter til utlandet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hr bestemt meg for å flytte til UK, der barnet mitt sin familie kommer fra og bor. Jeg har bodd der tidligere 3 år, og trives veldig godt der, vært hjemme i Norge i ca 2 år nå men trives ikke her hjemme. Jeg tror det blir fint for barnet mitt å være nær sin store familie der, og dessuten er hun veldig flink på engelsk og jeg tror dette er det rette for oss. Og tenker at det er bra for henne å ha faren i sitt liv, han kan ikke bo her i Norge pga jobben. Jeg vet ikke hva jeg kommer til å gjøre, har bare to års utdannelse fra universitetet og ikke noe særlig arbeidserfaring, så jeg har 6 måneder på meg ca å søke jobb osv. Vi har fått tilbud om å bo gratis i en fin leilighet eid av familien.

Synes dere dette er dumt ? vet min familie kommer til å reagere litt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du ikke har jobbplanene i boks er det dumt. Borsett fra det ser jeg ikke problemet

Skrevet

Er du sammen med barnefaren? Da er det naturlig. Er du ikke sammen med barenfaren hadde jeg aldri bodd gratis i deres leilighet.

Har bodd i UK i mange år, og du kan ende opp med drittlønn! Det er dyrt å jobbe da barnepass koster.

Ikke sikkert hans familie er så støttende som du tror, kan være vanskelig når du ikke er sammen med han. Blir litt alene om det blir konflikter. Kan være vanskelig å få barnet med hjem igjen?

Skrevet

Jeg er ikke sammen med bf, har tenkt å kanskje studere et år der da jeg kan få det dekket også eller se om meg jobb, kjenner en del der i høyere kretser. Min søster vil også bo med meg der i et år pga studier, hans familie er utrolig støttende og vi besøker dem veldig ofte. Jeg har alltid hatt lyst å bo der og tenker faktisk å bo der for godt, har ikke bodd så lenge i Norge egentlig flyttet tidlig til utlandet. Her hjemme er det bare konflikter med familien og føler på en måte at hennes familie er mer ekte en min egen... Men så vil jeg jo tenke nøye over dette..Alt skal være i boks før vi flytter osv.

Skrevet

Vel, siden du har bodd i UK tidligere, er dette sikkert unødvendig å si, men jeg nevner det likevel:

Levestandarden i UK er generelt veldig mye lavere enn i Norge. Det er forsåvidt greit nok for oss voksne, men det er litt annerledes når det er barn inne i bildet. Jeg kjenner flere nordmenn som har fått barn i UK, men som har kommet flyttende hjem ganske kjapt, nettopp fordi det er utfordrende å bo i UK dersom man ikke har ekstremt mye penger.

I tillegg er det jo dette med skolegang - både i forhold til skolestart og offentlig/privat.

Arbeidsløsheten i UK har "alltid" vært høy, og er nå veldig stigende pga finanskrisen (er omtrent bare vi i Norge som har kommet oss ut av den). Det betyr at det vil bli enda vanskeligere enn før å skaffe seg en jobb der borte, og dersom du i det hele tatt får napp, snakker vi butikkjobb, McDonald's, servitør eller lignende - forsåvidt greie nok jobber, men man må belage seg på skiftjobb. Og det kan jo være utfordrende med et lite barn.

I Norge har vi også meget gode rettigheter vedr. det å være hjemme med syke barn, osv. Dette er også helt annerledes i UK, og jeg regner med at du ser utfordringen?

Jeg hadde aldri i verden flyttet, men nå er det jo DITT liv det er snakk om, og til syvende og sist er det jo bare du som kan vite hva som er rett for dere.

Lykke til!

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan dere har det med delt eller aleneomsorg for barnet, men har du sjekket dette : Hvis du flytter til England med barnet ditt, kommer du til å måtte ha farens tillatelse til å evt flytte hjem igjen?? Bare sjekk dette då du ikke blir låst i England for alltid....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...