aomeg Skrevet 25. desember 2009 #1 Skrevet 25. desember 2009 Vi har ingen fordommer mot folk som tar seg en liten en på julaften.Men etter den heftige debatten er jeg spent på tilbake mld. Vi drakk ikke til julemiddagen.Etter middag og gavene tok vi oss hver vår lille amarula og det var det.Kun en. Tviler på at ungene som fortsatt var våkne,merket noe forskjell i sinnstilstanden vår av den grunn.Jeg ammer i tillegg, så var særdeles forsiktig og ammet ikke igjen før det var gått 5 timer.
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. desember 2009 #2 Skrevet 25. desember 2009 Alle drakk til maten, utenom meg. (Drakk= kanskje 2 øl, eller 2 glass vin) Til kaffen drakk de likør og aquevit, men ingen ble beruset på noen måte.
blåbæret Skrevet 25. desember 2009 #3 Skrevet 25. desember 2009 Her i huset var alle helt edru. Gutta drakk munkholm! Men på nyttårsaften blir det nok litt alkohol inn i bildet....
Salmonella - tobarnsmamma Skrevet 25. desember 2009 #4 Skrevet 25. desember 2009 Jeg drakk 2 øl i går
aomeg Skrevet 25. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 25. desember 2009 Så lenge vi voksne ikke er "synlig"beruset, mener jeg barna tåler godt å se at vi voksne koser oss med en "liten en". Jeg kommer sikkert til å nyte en bitteliten amarula eller baileys på nyttårsaften også. Forstår ikke hysteriet rund dette,Så lenge det er snakk om forbruk og ikke misbruk har jeg ikke dårlig samvittighet.
Gjest Skrevet 25. desember 2009 #6 Skrevet 25. desember 2009 ikke så mye som en liten pils på noen her. Broder'n fikk til og med en 6-pak øl til jul av en tante; den ble stående urørt hele kvelden og ble med ham hjem sammen med resten av gavene når han dro. Det er rett og slett så lite tradisjon med alkohol i familiesammenheng hos oss at jeg tror ikke han heller tenkte over at det gikk an å ta seg en øl etter at barna var lagt...
Elin snart mamma til 3 Skrevet 25. desember 2009 #7 Skrevet 25. desember 2009 vi feiret jul å på bordet sto juleøl og akevitt ingen som ikke fikk tilbudet , men jeg liker ingen av delene så da var det julebrus på meg og sambo Ingen flatfyll , men de "voksne" fikk lov til å kose seg
Monajenten Skrevet 25. desember 2009 #8 Skrevet 25. desember 2009 Jeg var alkoholfri og min kjære drakk vel 2 juleøl:-)
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 25. desember 2009 #9 Skrevet 25. desember 2009 Ja, jeg og gubben så, men det var øl og akevitt til maten og konjakk/baileys til kaffen i går. Men vi hadde nok tatt ett glass eller to hadde det ikke vært for at gubben har vakttlf i hele julen og jeg skulle kjøre bestemor hjem i går kveld. Hadde tenkt å ta en baileys etter det, men orket ikke allikevel når det kom til stykket. Har ikke noen problemer med at voksne mennesker KOSER seg med ett glass eller to til god mat ved spesielle anledninger.Ingen hos oss drikker så de blir påvirket på noen måte når barna er tilstede.
cherry coke Skrevet 25. desember 2009 #10 Skrevet 25. desember 2009 100% alkoholfri på julaften. Slik har det alltid vært, til og med før jeg fikk barn.
aomeg Skrevet 25. desember 2009 Forfatter #11 Skrevet 25. desember 2009 Monajenten... Spør du meg;er det helt OK.De fleste jeg kjenner og har spurt har ikke dratt dårlig erfaring av de voksnes aloholkonsum.Som sagt, forbruk og misbruk er to vidt forskjellige ting. Så lenge barna føler seg trygge og ivaretatt kan ikke en liten dram skade. Gutten min på 5 ville smake av amarulaen min igår men fikk selvfølgeliog nei til svar.Jeg spurte om han visste hvorfor-Da svarte han at dette er såpass sterkt at det er kun voksne som kan drikke det.Jeg svarte at det var helt riktig og han la til at det var greit siden alt snopet han fikk i julesokken sin var så sterkt at ingen voksne klarte å spise like mye som han =)
Monajenten Skrevet 25. desember 2009 #12 Skrevet 25. desember 2009 Hahahahah så utrolig herlig sagt:-D Skjønne gutten:-) Håper dere har hatt en nydelig jul:-) Klem
Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 25. desember 2009 #13 Skrevet 25. desember 2009 Vi drakk brus men bestefaren drakk munkholm så det var en ganske så hvit jul:) I dag når vi var hos svigers tok de seg et glass vin.. Synes det er helt greit. Datteren vår registrerte det nok ikke engang.
Øyboeren med to små <3 Skrevet 25. desember 2009 #14 Skrevet 25. desember 2009 bestemor og mamma tok seg en akevitt til middagen i går, og mamma og pappa tok seg en konjakk utpå kvelden. ser ikke noe galt i det og selv har jeg kost meg med en cider over et par timer nå etter ungene la seg... blir med den ene...
suseduse Skrevet 25. desember 2009 #15 Skrevet 25. desember 2009 Nei, vi hadde en "svart" jul... Men var hvitt ute da! Seriøst, veit det finnes folk der ute hvor foreldre har alkohol problemer (har det nært på meg selv) men at det skal være en nesten status å ikke drikke alkohol på julaften eller forann barn blir bare idiotisk.. Å vise at man kan ta en øl eller 2 og fortsatt være seg selv tror jeg barna har godt av! Og nei, jeg drakk ikke julaften, men jeg drikker aldri til mat. Hadde jeg ikke ammet hadde jeg sikkert tatt et glass vin eller baileys på kvelden. Men mamma drakk, mannen min drakk, søster og svoger drakk, og vi var 6 voksne og 5 barn og alle koste seg! Ingen overstadige, men en øl eller 2 til mat og en akevitt. Har vært vant med det fra jeg var liten selv.
aomeg Skrevet 25. desember 2009 Forfatter #16 Skrevet 25. desember 2009 ja julaften var helt fantastisk =) Like så til dere =) Denne tiden av året er helt magisk..
aomeg Skrevet 25. desember 2009 Forfatter #17 Skrevet 25. desember 2009 Ja alt med måte... En vet med seg selv om man gjør noe bekymringsverdig eller ei.Skulle barna mine vært ulært med alkohol til 18 årsdagen hadde jeg hatt rimelig vondt i magen når russetiden nærmet seg .
suseduse Skrevet 25. desember 2009 #18 Skrevet 25. desember 2009 Ja, alt skal læres hehe Så mamma og pappa ta en øl eller 2 nesten hver helg, men full kan jeg vel knapt telle på en hånd jeg har sett de i barndommen (og jeg var sånn drittunge som aldri la meg, luska i dørene etc etc fordi jeg var så himla nysgjerrig hehe). Hørtes kanskje litt krass ut i stad, men blir bare litt satt ut! Mannen min mener jeg er streng på alkoholen, men i forhold til noen her inne er jeg jo skikkelig gæren
Twintipp og himmelblå Skrevet 25. desember 2009 #19 Skrevet 25. desember 2009 Ja, i tro tradisjon er både juleøl og akevitt på bordet på selve julekvelden. Er selv oppvokst med dette og hadde følt at det var noe som manglet dersom ikke dette var tilstede. Nå bør det skilles mellom folk som drikker, snøvler, sovner, etc. Og de som bruker alkohol som et middel for å kose seg i moderate mengder. Det hører til julen for mitt vedkommende, selv om jeg ikke tar noe slike kvelder.
xxxJulianexxx Skrevet 26. desember 2009 #20 Skrevet 26. desember 2009 Helt hvit her hittil. Jeg drikker aldri, men jeg tror mannen skal unne seg bittelitt i kveld ettersom han har jobbet hele julen.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 26. desember 2009 #21 Skrevet 26. desember 2009 Samboeren og svogeren min drakk en boks øl. Det var det de ville ha.
meg & to små vampyrer Skrevet 26. desember 2009 #22 Skrevet 26. desember 2009 Ja, det har vi faktisk. ikke bevisst egentlig, men med 1-2 timers søvn om natta, jeg ammer og mannen er den eneste som kjører, så blir det liksom bare sånn:)
Musemor med tre søte små Skrevet 26. desember 2009 #23 Skrevet 26. desember 2009 Jeg drakk ikke, men nå er jeg også gravid da. De andre voksene drakk litt øl eller vin til maten og kanskje en aquevit. Ingen ble synlig berusede. Ser ikke problemet med å drikke litt alkohol med barn i nærheten så lenge men ikke blir synlig beruset. Foreldrene mine gjorde det når jeg var liten. Kan aldri huske at mor eller far ble "rare", skremmende eller hadde på noen annen måter negative følelser knyttet til dem når de tok et glass vin eller en øl. Likte det når mor og far skulle dele en flaske vin fordi da skulle vi ha god mat og kose oss.
Gjest Skrevet 26. desember 2009 #24 Skrevet 26. desember 2009 1 halvliter boksøl på meg, munkholm til sambo. Foreldrene mine tok vel et par øl og 1 aquevitt hver seg.
Mille** Skrevet 26. desember 2009 #25 Skrevet 26. desember 2009 Nei, vi har kost oss med rødvin, mannen har tom. tatt seg en og annen cognac. Har selv opplevd fyll og spetakkel i barndommens jul, men det betyr ikke at jeg ikke kan kose meg med litt vin i jula. Alt med måte, sier nå jeg. Julefyll er uaktuelt med barna til stedet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå