Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde fått beskjed om at jeg skulle settes i gang 23. desember pga lite fostervann. Møtte opp på sykehuset kl 9 den 23.12. Der ble jeg tatt med til et rom for ctg-registrering og prat med en lege. Denne legen lurte på hvorfor jeg skulle settes i gang?! Jeg fortalte at det var pga lite fostervann, og da sa hun at det hadde ikke hun fått beskjed om. Så måtte jeg ta en ny UL for at hun skulle sjekke fostervannsmengden. Hun måtte konkludere med at det var lite hun også, og at jeg måtte settes i gang. Det var mye "bortkastet" tid på undersøkelser og konklusjoner som allerede var tatt dagen før. Men men... Jeg ble sjekket for modenhet, hadde ca 2 cm åpning, og fikk den første modningspillen kl 1130. Jeg merket ikke noen forandring, og kl 1530 kom de for å sjekke meg på nytt. Hadde da 3 cm åpning, og fikk en ny modningspille. Etter denne pillen begynte jeg å kjenne litt mere murringer, men ikke noe skikkelige greier. Kl 1930 var det tid for en ny sjekk. Fortsatt 3 cm åpning og en ny modningspille ble satt inn. Etter det begynte det å skje ting. Jeg kjente mere og mere vondt og tak i magen. Jeg skjønte at nå er det noe på gang, endelig, hehe. Siden dette var kvelden før julaften så hadde vi noe vi måtte ordne praktisk i forhold til de to andre barna vi har. Jeg sa til samboeren min at han måtte skynde seg å ordne dette nå, men at jeg hadde svært liten lyst til at han skulle reise fra meg nå. Vi ringte på jordmor kl 21 og fortalte at jeg hadde jevnlige tak i magen. Ville hun skulle undersøke meg og sjekke åpning, men hun mente vi skulle se det an litt. De skulle nemlig ha vaktskifte kl 22, og da ville jeg slippe unna med en undersøkelse. Akkurat som jeg brydde meg om det! Jeg hadde jo vondt, og veene kom hyppigere og hyppigere. Jeg ba samboer skynde seg å dra, og være rask tilbake. Så lå jeg der da.... alene med veene. Følte meg litt overlatt til meg selv ja, hehe. Kl 22 kom samboeren min tilbake og da hadde jeg rier med ca 2 min imellom. Vi ventet på at en ny jordmor skulle komme inn til meg slik den forrige hadde fortalt, men tiden gikk. Nærmere halv elleve måtte samboer ringe på jordmor. Hun som kom da sjekket åpningen, sa den var 6 cm, og kjørte meg rett inn på en fødestue. Der fikk jeg lystgass. Hadde sakt fra på forhånd at jeg ikke ville ha epidural pga dårlig erfaring tidligere. Lystgassen ga meg noe å fokusere på gjennom riene, men det var jo vondt fordet. Riene ble mere og mere intense og kom hyppigere og hyppigere ettersom tiden gikk. De ble etterhvert så intense og voldsomme at jeg ikke rakk å hente meg inn igjen eller puste ordentlig før en ny kom kasta på meg. Jeg ble forferdelig kvalm av smertene og stakkars samboer kom løpende med en skål jeg kunne kaste opp i. Heldigvis gjorde jeg ikke det. Så sa jordmor at jeg hadde full åpning og at jeg bare kunne presse når jeg følte jeg måtte det. Jeg ba inni meg om at pressveene måtte komme, men det var bare de samme hyppige intense riene jeg kjente.. ingen pressetrang. Huff og huff... jeg var sikker på jeg skulle besvime av smerte, og lystgassen gjorde meg helt ør, slik som jeg tviholdt i den, hehe. Så ble en person sendt ut for å hente drypp som kunne hjelpe meg den siste biten, men da kom plutselig pressveene. 2 press og jeg kjente babyen sklei nedover. Der stoppa det, og det kjentes ut som hele jeg skulle sprenges der nede. Jeg ble helt fra meg fordi jeg hadde så vondt og ville bare ha babyen ut. Så fikk jeg trykketrang igjen, og ut sklei babyen! Deretter forsvant alle smertene:) Gutten vår ble født kl 00.44 på julaften, veide 3830 gr og var 52 cm. Han er en hårfager skjønn gutt, og vi har fått verdens fineste julegave noensinne:) Jeg fikk en liten rift og måtte sy litt, men dette foregikk helt problemfritt.

Vi reiste hjem kl 13 på julaften for å feire sammen med de to andre barna våre. Gjett om det ble stas i heimen:) Vil ønske alle dere som ikke har født enda lykke til fremover. Det er slitsomt når fødselen står på, men dere får verdens fineste premie etterpå:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye!

Skrevet

Gratulerer så masse, og fin fødselshistorie ;o)

Må dere fortsatt ha en fin jul og et fortreffelig godt nyttår og ikke minst kos dere masse ;o)

Skrevet

Gratulerer med verdens beste julegave,kos dere:-)))

Skrevet

Gratulerer så mye med en flott julegave!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...