mamma og Mille HØYGRAVID Skrevet 25. desember 2009 #1 Skrevet 25. desember 2009 Jeg hadde en traumatisk fødsel forrige gang som endte med katastrofesnitt. Jeg venter nytt barn i mars og er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Vet ikke om jeg tør forsøke meg på fødsel igjen.. Noen med erfaringer fra begge deler? Gjerne der det endte med keisersnitt første gang men der det gikk fint gang nummer to..
Gjest Skrevet 25. desember 2009 #2 Skrevet 25. desember 2009 Kun erfaring fra to vaginale fødsler her. Men begge satt bom fast, èn endte med kopp og den andre klarte de å dra ut uten. Over fire kg begge. Den første fødselen min (koppen) var på grensen til traumatisk i smerte og sying etterpå, men nummer to var fantastisk. Selv om han også satt fast var det en HELT annen fødselsoplevelse. Smertene var MYE mildere, kontrollen fikk jeg bevart og den gode følelsen etterpå var utrolig. Du skriver ikke noe om hvorfor det endte i katastrofesnitt, lå barnet for høyt oppe, var det for trangt, lå han skeivt, falt hjertelyden osv.....? Hvis de vet grunnen, vil de kunne være GODT forberedt på evt. samme problem neste gang. Når dere alle er forberedt på et evt. problem, vil terskelen for å si keisersnitt være mye lavere. Og hvis dere alle er enige om at det er DU som får bestemme hvis du synes det ikke går (det er faktisk mulig å gjøre en slik avtale), tror jeg jammen meg jeg ville prøvd meg på en vaginal fødsel. Det er det aller beste for dere begge. Klem.
mamma og Mille HØYGRAVID Skrevet 25. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 25. desember 2009 Takk for svar! Jeg ble satt i gang på drypp og hadde rier hele tiden. Jordmor fulgte ikke med og målingene på magen fungerte ikke. Etter 8 timer var både jeg og jenta helt utslitt og fosterlyden forsvant. Hun var i tillegg stjernekikker. Jeg er veldig usikker. Har time til samtale i begynnelsen av januar. Får høre hva de har å si. Jeg var ikke redd før første fødsel, men nå er jeg engstelig. Ikke noe gøy.
babyi2010 - fødeklar- Skrevet 26. desember 2009 #4 Skrevet 26. desember 2009 det endte i ks med meg sist. Jeg ble satt igang over tiden men fikk ingen åpning. Barnet ble stresset og de måtte ta ks. Jeg er veldig spent denne gangen om jeg kan føde vaginalt eller om det ender i ks også denne gangen. Jeg satser på at det går som normalt og de sier at det er ikke noe fysisk med meg som skal tilsi noe annet. Jeg tror det er bedre for begge parter å ha vaginal fødsel, men er nå av den oppfatningen at jeg må bare vente å se. Barnet kommer jo uansett ut, men håper det blir på en fin og naturlig måte.
Lillevenn33 Skrevet 26. desember 2009 #5 Skrevet 26. desember 2009 Jeg kan ikke svare for deg, men har 2 venninner som harr stjerkekikkert første gangen som endte med tang og diverse. Andre gangen lå ungene normalt og de fikk en fin og rask fødsel begge to. Lykke til med angjørelsen!
lillebie på`n igjen Skrevet 26. desember 2009 #6 Skrevet 26. desember 2009 jeg hadde nylig et haste KS - var veldig dramatisk - og jeg opplevde det veldig traumatisk. Jeg hadde samtale med JM i ettertid - m tanke på en evt søsken - hvordan jeg skal "tørre" å få et barn til (babyen hadde navlestrengen 3 ganger rundt halsen , noe de ikke kan se på UL ..) og hun sa - at selv om første fødsel ender med haste KS så har det ikke noe å si for min neste fødsel ... men det har kanskje noe med årsaken til at man får haste ks? det kommer sikkert an på grunnen, er det pga trangt bekken osv så får man ikke føde igjen - men i mitt tilfelle kunne jeg da evt neste gang jeg er gravid be om ekstra oppfølging i svangerksapet - og ved tegn til fødsel komme inn til CTG for å følge med fra starten om det skulle være noe som ikke stemte.... jeg synes KS var veldig tøft i etterkant - tar liksom så lang tid å komme seg etterpå - så vet ikke om jeg ville hatt planlagt KS pga frykt for haste KS neste gang...,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå