rødhette38 Skrevet 25. desember 2009 #1 Skrevet 25. desember 2009 Føler denne jula er helt forferdelig. Har en mamma som antagelig har demens. Hun er bare 60 år gammel.Hun ble utreda for det i sommer, fordi de trudde henne hadde det, men da kom de til den konklusjonen at hun ikke hadde det. Men hun har slitt mye med depresjoner og har gått på en del medisin for dette, noe hun den siste tiden har gått mye ned på. Nå er hun blitt helt merkelig, snakker i ett sett og roter mye. Husker ikke hvor hun la ting og må ha noe og drive med hele tiden. Glemmer ting hele tiden. Hun har tidliger vært mer apatisk, men har no på noen uker forandra helt personlighet. Forandringa kom veldig plutselig, pappa må passe på henne hele tiden. Han har fått hjemmesykepleie til henne to ganger per dag og tilgang på doktor døgnet rundt om det skulle være noe. Bor langt vekke fra de så får ikke hjelpa til så mye. Er vondt og ikke vite hva det kommer av, pappa er ikke den som snakker så mye om det heller.Men han sa sist jeg snakka med han at det var tøft. Er så lei meg og redd på en gang, trist og skulle "miste" mamma på denne måten. Er det vanlig at demente snakker i ett kjør? trudde utviklinga gikk mer gradvis ved demenet? kan det være noe anna? ja vet dere ikke kan stille diagnose. men har ikke så mange og snakke om ang dette. Og særlig ikke nå i jula, da alle skal være så lykkelig, har en datter så har jo måtta feira jul. men lidde meg gjennom juleselskapet, var hos eks og farmor. har lyst til og bare gråte. Er så mange tanker og spesielt ille nå i jula. Uff ble deprimerende dette, men hjelper på og få skrive litt om det..... Trist jul
Full house Skrevet 25. desember 2009 #2 Skrevet 25. desember 2009 Er det demens hun har blitt utreda for? Høres mer ut som tidlig Alzheimer? Skjønner det må være forferdelig å oppleve at en så ung mamma skal bli rammet av noe slikt. Er ikke så lett for meg å tippe på hva dette kan være, men det første jeg tenker er at det må være Alzheimer eller et drypp? Har dun blitt sjekket for det? Noen demente skravler i vei som du sier, mens andre er mer stille. Men det er langt i fra unormalt å bli deprimert som følge av både demens, Alzheimer og hjerneslag/drypp. Håper dere finner ut av hva dette kan være, og at mammaen din får den behandling og oppfølging hun trenger! Juleklem fra
Lillesnuppis Skrevet 25. desember 2009 #3 Skrevet 25. desember 2009 Høres mere ut som Alzheimer dette syns jeg... har man demens så går man tilbake til barndommen. Hvertfall som jeg har fått med meg. Ønsker deg, pappan og mamman din lykke til...
Bæremeisen Skrevet 25. desember 2009 #4 Skrevet 25. desember 2009 Hei, alzheimer er en form for demens, det fins mange ulike former for demens. Kanskje det kan hjelpe å lese litt på denne linken? http://www.nasjonalforeningen.no/Ulike+typer+demens.9UFRjWZf.ips Jeg har selv hatt demens (alzheimer og vaskulær demens) i nærmeste familie.Det var tøft for oss pårørende mens det pågikk. Man blir fortalt hvordan demens forløper når det foreligger en diagnose. Det er ikke sikkert din mors sykdomsforløp følger læreboken. Les litt på ulike nettsider slik at du kan få litt mer forståelse for hva som skjer med din mor, jeg vet av erfaring at det ikke er lett å være pårørende i en slik situasjon. Kanskje det å snakke med noen også kan være et alternativ? Ta vare på deg selv og alle gode øyeblikk du måtte oppleve fremover sammen med din mor. God juleklem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå