Myy Skrevet 23. desember 2009 #1 Skrevet 23. desember 2009 Er det egentlig veldig farlig? Og hvorfor skal ikke gravide spise det?
NostraStoria Skrevet 23. desember 2009 #2 Skrevet 23. desember 2009 Roastbeef er jo varmebehandlet, så tror ikke det er noe å bekymre seg for! Noen andre som vet?
ღMadame_mim ღ Skrevet 23. desember 2009 #3 Skrevet 23. desember 2009 Det går vel under spekemat.. For å være helt ærlig har jeg også spist det, klarer rett og slett ikke alltid å holde meg unna :-P Man skal jo være maks uheldig å da dersom man får i seg de skadelige bakteriene når man er gravid. De er jo i utgangspunktet ganske sjeldne her i landet uansett!
hønny-bunny Skrevet 23. desember 2009 #4 Skrevet 23. desember 2009 Går så bra,jeg har spist det meste hele svangerskapet,norsk mat er stort sett trygg;-)
NostraStoria Skrevet 23. desember 2009 #5 Skrevet 23. desember 2009 Hmmm, jeg har ikke spist roastbeef men biff (medium til gj stekt). Uh-oh. Håper ikke jeg har risikert så mye nå da. Uff, går nok fint! Alt man skal bekymre seg over i løpet av graviditeten..
Lille&LilleiMagen- har født <3 Skrevet 23. desember 2009 #6 Skrevet 23. desember 2009 nam, dette er jo nydelig. Bare tull at man ikke skal spise dette! Sier jordmora mi iallefall. Spiser masse salami på brødskiva og jeg da..
christina88 Skrevet 23. desember 2009 #8 Skrevet 23. desember 2009 har spist både roastbeef, biff, salami, og spekeskinke.. alt har gått fint her, lestei bynelsen at man skulle være forsiktig med slikt, men har glemt dette, og er snart ved termin, så tror ikke det er så farlig.. og som nevnt er det strenge krav på kjøtt og hygene i norge, så er sjelden masse bakterier å slikt ... synes å huske at jordmor sa at det ikke var noe å tenke på...
Annikka Skrevet 24. desember 2009 #9 Skrevet 24. desember 2009 Gravide skal i utgangspunktet ikke spise kjøtt som ikke er varmebehandlet, som spekemat eller kjøtt som ikke er gjennomstekt. Biff som er rødt i midten er dermed ikke godt nok varmebehandlet til å være ok. Årsaken er ikke først og fremst risiko for å få i seg bakterier, men risiko for å få i seg parasittene toxoplasma og trikiner. Begge disse kan forflytte seg i morens kropp og infisere forsteret. Man kan ikke regne med at matvarehygienen er til lands er god nok til å fjerne risikoen for å bli smittet. Trikiner sjekkes eks. bare ved stikkprøvekontroll en gang i blant, og det er derfor fullt mulig at smitte ikke blir oppdaget. MEN, når det er sagt, er både smitte med toxoplasma og trikiner ganske så sjeldent her i Norge. Den lave forekomsten av parasittene er også utgangspunktet til at kontroll av slakt foregår såpass sjeldent. Med tanke på roastbiffen, så er den jo en massiv klump med kjøtt. Eventuell forurensning med bakterier vil derfor nesten alltid befinne seg på overflaten til den rå roastbiffen, og disse bakteriene drepes greit under stekningen. Med tanke på bakterier så går det nok helt greit å spise det, forutsatt at den er skikkelig fersk og bakterier ikke har smittet over på kjøttet etter stekingen. Det er riskoen for parasittene som er utgangspunktet for anbefalingene. Jeg har spist både biff og litt spekemat under graviditeten. Som med det meste er mye gjort med litt måtehold. Ville vel ikke spist hverken rødt kjøtt eller spekemat så veldig ofte, men det er jo helt griet å unne seg litt innimellom. Vi bor jo i et land der både forekomst av parasitter og farlige matvarebakterier (som E. coli) ikke er på langt nær et så stort problem som i mange andre europeiske land. Samme bruk av fornuft gjelder jo det meste under graviditeten. God jul og nyt maten!
You can call me Dårris Skrevet 24. desember 2009 #10 Skrevet 24. desember 2009 Trikiner i dette tilfellet er nok ikke relevant, ettersom det er en parasitt som stort sett kan forekomme i svin og vilt. Uansett ikke noe å tenke på med mindre du slakter dyret selv:) Listeria er vel mer aktuelt, men som folk over her sier, det forekommer så sjelden, og i et massivt kjøttstykke som en roastbeef er, så vil i de fleste tilfeller bakterier og parasitter finnes på overflaten, og derfor dø ved tilbereding. Høyst sannsynlig har du absolutt ingenting å bekymre deg over God jul
HeidiL Skrevet 25. desember 2009 #11 Skrevet 25. desember 2009 litt korrigering her - toxoplasmose er en parasitt som man må spise for å bli smittet av, og den legger egg og det er disse "eggkoloniene" som kan befinne seg hvor som helst i musklene til dyret (altså i biffen som vi spiser, også roastbeef) og de må varmebehandles til over 70 grader for at de skal dø - og da er ikke roastbeefen rosa mer!! 70 grader er gjennomstekt og kjøttflaten er da grå. stemmer at det er liten sjanse for å bli smittet, men jeg har nå valgt å ikke ta sjansen... kan jo gå bra (mest sannsynlig) men jeg ville ikke kunnet leve med meg selv hvis jeg fikk det påvist - da er det jo MIN feil fordi jeg ikke kunne klare meg uten roastbeef i 9 mnd... utrolig deilig at det snart er termin, for jeg har så lyst på Westfaler at jeg tror jeg kreperer!! MEN - alle velger selv, og basert på statistikk så er det jo liten sjanse for smitte... hvilken risiko man legger seg på er jo opp til den enkelte!! jeg dømmer ingen ) for med de aller fleste så går det jo bra...
Fillerya Skrevet 25. desember 2009 #12 Skrevet 25. desember 2009 Her må jeg komme med litt korrigering ser jeg. Greit at dette bare er et internettforum, men når folk kommer med direkte usannheter blir jeg bittelitt provosert! Trikiner kan finnes i gris og hest, og hver eneste av de dyra blir det tatt prøve av på slakteriet. Det er ikke stikkprøver, som du sier. Å påstå at slakt kontrolleres sjeldent er utrolig latterlig. Hvert eneste dyr som slaktes, passerer mattilsynet. Det er mange år siden det sist ble funnet trikiner i Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå