ღ askepott ღ Skrevet 23. desember 2009 #1 Skrevet 23. desember 2009 Før jeg fikk jenta mi (som er 3 år gammel) jobbet jeg 100%. Etter hun kom til - så hadde jeg ikke krefter å jobbe mer enn 60% - syns også at det var mye å være borte fra henne... Nå har jobben spurt meg om jeg kan vurdere å jobbe 100% stilling i gjen. Det som er tingen, er at vi TRENGER pengene! Dilemmaet er: 1: Jeg vet ikke om jeg har krefter til det - da må det eventuelt bli sykemelding etterhvert, er jo litt dumt å spekulere i sånn 2: De vet ikke at jeg er gravid. Er det dumt å si ja til 100% stilling da? (Er bare 4+5 uker på vei, så ting kan ennå skje) Jeg har en litt spesiell jobb - så om jeg jobber 60% nå, MÅ de ha en vikar som jobber 100% (jeg jobber fort og er inni jobbene). Men ja, trenger pengene... Og jeg hadde jo fått endel mer permisjonspenger... Men jeg klarer det nok ikke med kreftene - jeg er plaget med hjertebank og er mye sliten. Men i grunn er jobber jo folk redusert pga slike ting, de går ikke ned i stilling som jeg har gjort. Hm - vanskelig
trine_og_mathias+knøtte Skrevet 24. desember 2009 #2 Skrevet 24. desember 2009 Men hvordan skal du jobbe når nr to kommer da? skjønner at det kan være smartest for deg å jobbe 100 % sånn at du får mer utbetalt når permisjon kommer å frem til da... men samtiden sier du at du ikke klarer å jobbe det.. Føler at det blir å lure arbeidsgjiver litt,men du tjene jo på det. Men syns ikke du skal det vess du vet du ikke kan jobbe mer en 60 % etter nr to er kommet å .. Uansett er det jo din avgjørelse da.. men viss di har spurt om du vil jobbe 100 % så trenger di jo folk, å da blir det jo feil viss du blir sykemeldt igjen Blei kanskje litt rotete svar..
tre ønsker fler Skrevet 24. desember 2009 #3 Skrevet 24. desember 2009 Jeg ville vært ærlig, sagt at du trenger 100 % jobb og er positiv til det, men at du ikke kan garantere at du blir så stabil som ønsket. Arbeidsgiver har ingen rett i etterkant å klandre deg for at du ble syk eller at du må sykmeldes p.g.a. graviditet. Tenk på dine rettigheter først, men spill med åpne kort. Lykke til!
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 26. desember 2009 #4 Skrevet 26. desember 2009 Om de trenger pengene og de ønsker deg i 100% stilling kan du vel si at du kan tenke deg å prøve en periode (foreslå feks 2 eller 3mnd) og så får dere avtale videre når du ser hvordan det går? Da har du vist at du prøver å være imøtekommende for deres behov, du får også sett om du har krefter til det eller ei, i tillegg til at du når denne perioden må begynne å informere om graviditeten i alle tilfeller.. På en annen side må du tenke på egen helse også. Du og den lille spiren kommer først, så får penger bare være penger. Poenget mitt er vel at det ikke behøve være enten eller. Man kan avtale å prøve en periode, og heller gå tilbake til 60% om det av ulike grunner ikke skulle gå.
SommerBris Skrevet 26. desember 2009 #5 Skrevet 26. desember 2009 Ja det er litt vanskelig det der. Jeg selv skulle redusere stillingen min nå og fikk det innvilget g 3 uker senere så fant jeg ut at jeg var gravid. Jeg skrev et nytt brev om å kunne jobbe 100% alikvevel med en begrunnelse på at jeg var gravid og ønsket full opptjening av permisjon. Jeg fikk svar at det var greit. Er mange unskyldinger jeg kunne ha funnet på men jeg valgte å være ærlig. Jeg har heller ingen garanti på om hvor lenge jeg holder ut i svangerskapet da jeg blir fulgt opp litt ekstra, men dette vet de også ut ifra forige svangerskap. Jeg er veldig glad for at de valgte å være så greie med meg. Du trenger vel egentlig 6 mnd med full opptjening, kanskje de kan gå med på det. Skrive en kontrakt kun på 6 mnd. Så orker kanskje du å jobbe noen mnd fult og da blir det ikke så ille alikevel???? Uansett lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå