Gå til innhold

4 uker på vei og superkvalm... Noen gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er tydeligvis en av de som reagerer sterkt på graviditeten. Er bare 3+6 i dag, men er så kvalm at jeg sliter med å komme meg gjennom arbeidsdagen. Håper ting roer seg i jula for har ikke lyst til å gi noen hint til arbeidsgiver om at jeg er gravid før jeg vet om det går bra - mao ca. 12 uker. Men i jobben min har jeg mye kundemøter og kan ikke fortsette sånn som jeg har det nå. Føler jeg bruker all energi på å ikke kaste opp! Er bare 3. dagen jeg er slik, men det har blitt værre. Hjelp hvor skal det ende?!?

Noen som har noen tips, gode råd til meg?

Vil ikke høres ut som jeg klager for jeg er så utrolig takknemlig for å endelig ha blitt gravid, og er jo nesten litt betryggende å merke symptomer slik at jeg vet det stemmer ;) Men fungerer ikke når jeg hele tiden konsentrerer meg om at jeg er kvalm...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært superkvalm selv, og først rundt uke 11 begynte det å avta litt. Dvs jeg gikk fra å være så kvalm at jeg ikke kunne spise til å bli kvalm hvis jeg ikke spiser. Klarer riktig nok ikke mye, men bare en halv skive pleier å hjelpe. Men dette er jo først nå i min 12. uke da.... Jeg har ikke så veldig mange gode råd hvis du blir like dårlig som meg, da var det rett og slett ikke mye som hjalp desverre. Håper det bli bedre for deg! Jeg fant ingen hjelp i grønne epler som mange anbefalte, da dette gjorde forferdelig vondt å kaste opp igjen... Samme gjelder juice, og alt annet som var surt/syrlig. Dette forverret kvalmen noe forferdelig og svir grusomt i halsen etter et par returer.

Mitt beste råd, og som ble min redning for å slippe innleggelse (gikk ned 5kg) ble melk. Mengder med melk. Drakk over 1 liter for dagen, og det gjør jeg forstatt. Kanskje greit å spørre legen din om dette er ok, vet faktisk ikke om det er bra å få i seg så mye. Drakk sjokolademelk til variasjon (den med 30% mindre sukker eller hva det er...) den er ikke like søt heller når man er kvalm. Ellers går det mye i youhurt, både drikke- og vanlig, biola og andre ting som nøytraliserer magen.

Hold deg også unna brød med korn, knekkebrød og andre ting som er "hardt" da dette er vondt å kaste opp i mengder, om du skulle være så uheldig.

Nå mener jeg virkelig ikke å skremme deg altså, men hvis du er kvalm allerede så er det muligens et tegn på at det er den veien det går....

Ang jobben sa jeg at jeg trodde det var matforgiftning når jeg først ble sykemeldt. Etter dette fikk de selv tro hva de ville. Jeg har nå vært sykemeldt i 6 uker pga helt urbukelig form.

Trøsten er at det går over tilslutt, selv om det kan se mørkt ut:)

Lykke til med svangerskapet og gratulerer så masse med graviditeten!

Skrevet

Akupunktur har pleid å ha god effekt. jeg har ikke prøvd dette selv, da jeg enda bare er prøver, men studerer dette. Resultatene er hvertfall veldig gode. WHO anbefaler å prøve akupunktur før man kontakter lege.

Kanskje sånne sjøsyke armbånd hjelper også. De ser ut som sånne svette bånd man har rundt håndleddet når man trener, bare at disse har en kule inni som skal plasseres ca 2 cm over håndleddet på innsiden av armen. Disse kulene blir liggende på et av de kvalmestimulerende punktene som akupunktører bruker.

Lykke til, og God Jul!!!

Skrevet

Takk for langt og fint svar :)

Jeg har aldri vært gravid før og aner ikke hvordan kroppen min vil reagere, men blitt litt skremt de siste dagene at jeg allerede er såpass dårlig. Gruet meg skikkelig til å gå på jobb idag for sitter bare å tenker at jeg ikke må kaste opp. Føler jeg ikke får gjort noe fornuftig, bruker all energi på at ingen skal se på meg at jeg føler meg så elendig. Skal jobbe hele romjula, men da er det heldigvis litt kortere dager. Håper jeg får det værste nå, men ellers får jeg se hva jeg gjør på nyåret.

Jeg har mistet all matlyst også, så blir en interessant jul i vente ;) hehe

Takk for mange tips over hva jeg ikke bør spise, for det hadde jeg faktisk ikke tenkt over. Er vel sånn man blir vant til etter noen uker med oppkast. Stakkars! 5 kg er mye!!! Godt å høre at formen din er litt bedre nå da. Uansett så er jo dette veldig midlertidlig og forhåpentlig får vi verdens beste gave i retur om 8 mndr ;)

Skrevet

uff ja - utrolig kjipt. Jeg er også plaget med kvalme (er bare 4+5, hehe). Men ikke sånn at jeg må kaste opp hele tiden. Men den er verst når jeg er trøtt, og sulten.

Så for meg hjelper det å hvile og spise litt og litt :)

Skrevet

Heia.

Anbefaler akupunktur på det varmeste!!! Ble dag og natt for min del etter ei behandling=))))

De andre rådene med salt kjeks, knekkebrød, sjøsyketabl og båndene som jeg skulle ha rundt hånden syns jeg hjalp lite.

Ellers spiser jeg en del frukt, og melk går lett ned. Tung matt er ikke noe særlig, men hjelper stort at det er andre som lager maten.

Ha en fortsatt fin jul.

Skrevet

Det går over etterhvert trøst deg med det. Jeg er nå 10uker på vei og kvalmen har begynnt og avta, selv har jeg vært sykmeldt siden 10 desember . Lykketil og ta vare på deg selv=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...