Gå til innhold

Hva er greia med at folk skriver "meg og barna"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en trend, eller? Det heter sa "JEG og barna" (eller egentlig "barna og jeg")!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja ekte trendsetters skriver "meg og barna"...... god jul!

Skrevet

"eller egentlig "barn og jeg""

Ja ha? Hvilken rekkefølge man nevner personer i er jo helt valgfritt. Det eneste er at vekten blir lagt litt mer på den som nevnes først.

Skrevet

Det er regnet som veldig uhøflig å nevne seg selv først.

Skrevet

er nok noe som henger igjen fra den gamle germanske subjektivsformen.

Skrevet

Er nok det. Eventuelt bare det at folk er så sløve og giddalause at de prater som småunger hele livet.

Skrevet

12.41: Det er barnelærdom at man nevner andre før seg selv. Helt normal høflighet. Folkeskikk, rett og slett. Men det er visst et fremmedord for mange.

Skrevet

Selvfølgelig nevner man ikke seg selv først! Det er valgfritt på samme måte som tydeligvis all rettskriving er på dib, men riktig er det ikke!

Skrevet

På nordnorsk er det faktisk helt vanlig å sette seg selv først, sikkert fordi vi er et egoistisk folkeslag (ironialarm), så det tok faktisk veldig mange år fra jeg fikk høre dette til det hadde blitt den nye måten å tiltale flertallet og meg selv på.

Eksempel: "Imårra skal æ og ho Anne på butikken" mot "Imårra skal Anne og æ på butikken"

Skrevet

Jeg er nordlending, og jeg har visst helt fra jeg var liten at man nevner seg selv til sist. Folkeskikk er ikke annerledes nordpå enn andre steder.

Skrevet

Hvor gammel er du da? Jeg fikk høre det av en østlending, aldri en annen nordlending.

Men det som mange heller ikke vet er at man alltid skal skrive kvinnen i forholdet først på brev og andre skriftlige ting, men om man omtaler dem skal man nevne den man kjenner best.

"Til Anne og Per"

"Da jeg var hos Per og Anne fikk jeg servert middag".

Jeg vil ha konsekvens! :P

Skrevet

Greia? det er vel bare at folk ikke kan gramatikk... ikke verre enn det..

Skrevet

Kvinne eller mann først er gammeldags og uten verdi. Men det å nevne andre før seg selv har med vanlig høflighet å gjøre. Forskjell på gammel, stiv etikette og folkeskikk.

Skrevet

Hva er greia med at folk tenker på helt USAKLIGE ting rett før jul? Jeg gir meg over..

Forøvrig er det en del av den nordnorske dialekta å si "mæ og ongan" og mange oversetter bare rett over til bokmål uten å tenke på hva det egentlig skal være.

Skrevet

Noe jeg synes er ille er at veldig mange nå for tiden sier "de" der det åpenbart skulle ha vært brukt "dem".... som i "Jeg gikk bort til de"... Dette har blitt så vanlig blant unge i dag (også blant en del eldre), at jeg er redd dem-formen kommer til å forsvinne veldig snart... :-((

Skrevet

Det samme gjelder dem som sier/skriver hun der det skal være henne... Jeg ringte til hun, det høres helt teit ut. Eller; Henne ringte til meg...

Skrevet

enig i det, men det er ihvertfall ikke like mange som gjør.... De istedetfor Dem virekr helt vanlig nå. Det blir jo sagt på tv hele tiden bl.a.

Pffføøø

Skrevet

Det muntlige språket tar over det skriftlige. Det er dårlig norsk å skrive så. "Så sa han at han ikke likte henne".

Skrevet

Kommer vel litt an på sammenhengen hva man sier? Du må nok gi mer detaljerte eksempler med "meg og barna" hvis man skal kunne si om det er feil bruk.

Uten å ta høyde for rekkefølgen det er skrevet i, men...:

Jeg og barna var ute og gikk en tur... (vi)

Vil du være med meg og barna å gå en tur?.. (oss)

see?

Skrevet

Jeg mener selvsagt som brukt i det første eksempelet ditt, det det skal være "jeg". Det står jo det i hovedinnlegget?

Har sett så mange eksempler på det på dib i det siste: "I dag har meg og barna kjøpt gave til de ansatte i barnehagen", "Meg og mannen ønsker oss gavekort til jul", osv.

Du som mener at folk tenker påusakligheter rett før jul: det har ikke slått deg at ikke alle feirer jul, selv i Norge?

Skrevet

Jeg er 22. Hva har det med saken å gjøre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...