Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #1 Skrevet 23. desember 2009 Er det en trend, eller? Det heter sa "JEG og barna" (eller egentlig "barna og jeg")!
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #2 Skrevet 23. desember 2009 Ja ekte trendsetters skriver "meg og barna"...... god jul!
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #3 Skrevet 23. desember 2009 "eller egentlig "barn og jeg"" Ja ha? Hvilken rekkefølge man nevner personer i er jo helt valgfritt. Det eneste er at vekten blir lagt litt mer på den som nevnes først.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #4 Skrevet 23. desember 2009 Det er regnet som veldig uhøflig å nevne seg selv først.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #5 Skrevet 23. desember 2009 er nok noe som henger igjen fra den gamle germanske subjektivsformen.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #6 Skrevet 23. desember 2009 Er nok det. Eventuelt bare det at folk er så sløve og giddalause at de prater som småunger hele livet.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #7 Skrevet 23. desember 2009 12.41: Det er barnelærdom at man nevner andre før seg selv. Helt normal høflighet. Folkeskikk, rett og slett. Men det er visst et fremmedord for mange.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #8 Skrevet 23. desember 2009 Selvfølgelig nevner man ikke seg selv først! Det er valgfritt på samme måte som tydeligvis all rettskriving er på dib, men riktig er det ikke!
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #9 Skrevet 23. desember 2009 På nordnorsk er det faktisk helt vanlig å sette seg selv først, sikkert fordi vi er et egoistisk folkeslag (ironialarm), så det tok faktisk veldig mange år fra jeg fikk høre dette til det hadde blitt den nye måten å tiltale flertallet og meg selv på. Eksempel: "Imårra skal æ og ho Anne på butikken" mot "Imårra skal Anne og æ på butikken"
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #10 Skrevet 23. desember 2009 Jeg er nordlending, og jeg har visst helt fra jeg var liten at man nevner seg selv til sist. Folkeskikk er ikke annerledes nordpå enn andre steder.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #11 Skrevet 23. desember 2009 Hvor gammel er du da? Jeg fikk høre det av en østlending, aldri en annen nordlending. Men det som mange heller ikke vet er at man alltid skal skrive kvinnen i forholdet først på brev og andre skriftlige ting, men om man omtaler dem skal man nevne den man kjenner best. "Til Anne og Per" "Da jeg var hos Per og Anne fikk jeg servert middag". Jeg vil ha konsekvens!
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #12 Skrevet 23. desember 2009 Greia? det er vel bare at folk ikke kan gramatikk... ikke verre enn det..
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #14 Skrevet 23. desember 2009 Kvinne eller mann først er gammeldags og uten verdi. Men det å nevne andre før seg selv har med vanlig høflighet å gjøre. Forskjell på gammel, stiv etikette og folkeskikk.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #15 Skrevet 23. desember 2009 Hva er greia med at folk tenker på helt USAKLIGE ting rett før jul? Jeg gir meg over.. Forøvrig er det en del av den nordnorske dialekta å si "mæ og ongan" og mange oversetter bare rett over til bokmål uten å tenke på hva det egentlig skal være.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #16 Skrevet 23. desember 2009 Noe jeg synes er ille er at veldig mange nå for tiden sier "de" der det åpenbart skulle ha vært brukt "dem".... som i "Jeg gikk bort til de"... Dette har blitt så vanlig blant unge i dag (også blant en del eldre), at jeg er redd dem-formen kommer til å forsvinne veldig snart... :-((
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #17 Skrevet 23. desember 2009 Det samme gjelder dem som sier/skriver hun der det skal være henne... Jeg ringte til hun, det høres helt teit ut. Eller; Henne ringte til meg...
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #18 Skrevet 23. desember 2009 enig i det, men det er ihvertfall ikke like mange som gjør.... De istedetfor Dem virekr helt vanlig nå. Det blir jo sagt på tv hele tiden bl.a. Pffføøø
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #19 Skrevet 23. desember 2009 Det muntlige språket tar over det skriftlige. Det er dårlig norsk å skrive så. "Så sa han at han ikke likte henne".
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #20 Skrevet 23. desember 2009 Kommer vel litt an på sammenhengen hva man sier? Du må nok gi mer detaljerte eksempler med "meg og barna" hvis man skal kunne si om det er feil bruk. Uten å ta høyde for rekkefølgen det er skrevet i, men...: Jeg og barna var ute og gikk en tur... (vi) Vil du være med meg og barna å gå en tur?.. (oss) see?
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #21 Skrevet 23. desember 2009 Jeg mener selvsagt som brukt i det første eksempelet ditt, det det skal være "jeg". Det står jo det i hovedinnlegget? Har sett så mange eksempler på det på dib i det siste: "I dag har meg og barna kjøpt gave til de ansatte i barnehagen", "Meg og mannen ønsker oss gavekort til jul", osv. Du som mener at folk tenker påusakligheter rett før jul: det har ikke slått deg at ikke alle feirer jul, selv i Norge?
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #22 Skrevet 23. desember 2009 Jeg er 22. Hva har det med saken å gjøre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå