AinaW Skrevet 23. desember 2009 #1 Skrevet 23. desember 2009 Jeg har fått masse kviser etter jeg ble gravid... Hadde ikke noe sånt før. Det plager meg egentlig mest med kvisene som popper fram i panna med ujevne mellomrom...(de ellers på kroppen synes jo ikke så godt for andre enn meg) Er det noen som vet om vi kan bruke noen av de midlene man kan smøre på som man får kjøpt på apoteket? Eller som har noen andre tips mot kvisene?
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 23. desember 2009 #2 Skrevet 23. desember 2009 aldri vært noe spes plaget med dette jeg eller men nå kommer det på brystet og ryggen.. forbanna irriterendes...
Fifrildi Skrevet 23. desember 2009 #3 Skrevet 23. desember 2009 Nå klipper og limer jeg inn noe jeg har postet tidligere. Ikke bry deg om det som står om azelainsyre nå mens du er gravid, den er fy nå, men du kan godt bruke den senere. Alle de andre produktene er helt trygge for gravide (tro meg jeg har sjekket grundig!). Personlig bruker jeg nå kun produkter fra Paula's Choice fordi de er uten parfyme, med lite tilsetningsmidler, ikke testet på dyr og inneholder kun virkestoffer ike masse ekstra dill. Frakt + toll er desverre ganske heftig selv om produktene ikke er så dyre. Lykke til! Steg 1: Rens huden både morgen og kveld. Kjøp en mild hudvask som fungerer som en såpe; dvs at du skummer den opp i hendene og vasker ansiktet med den. Kjøp en på tube, unngå såpestykker og for all del ikke bruk en rensemelk, den etterlater for mye produkt på huden din. Personlige favoritter er Gentle foaming cleanser for all skin fra Clarins som også fint tar bort mascara, og Special cleansing gel fra Dermalogica. Steg 2: Dropp tonic/rensevann. De inneholder mange hudirriterende ingredienser og sjansen er stor for at du velger et merke som gjør vondt verre. Steg 3 på kvelden: Fuktighetskrem rundt øynene (velg selv om du vil ha egen øyekrem, forskning sier at det ikke spiller noen trille), jeg sverger til Advanced night repair for øyne fra Estee Lauder selv om den er latterlig dyr. Steg 4 på kvelden: Bruk en peeling. Ikke en mekanisk peeling som du får på tube med små korn, men en kjemisk peeling som BHA-syre eller azelainsyre*. En slik peeling vil for tørr hud sørge for at gammel, flassete hud forsvinner og at ny hud kommer til overflaten som også gjør at den blir lettere fuktet med fuktighetskrem. For uren hud sørger disse for at porene ikke blir tilstoppet da disse to syretypene løser opp i det fettet som stopper til porene i tillegg til at de mildt peeler huden din. Hvis man har kviser er det lett å få tak i denne typen peeling. Jeg bruker Skinoren (azelainsyre) som jeg får av legen på resept fordi jeg har kviser. De fleste bha produkter som finnes i butikken i Norge inneholder ingredienser som virker irriterende på huden fordi de skal virke uttørrende på kviser og jeg vil derfor ikke anbefale dem til tørr hud (ikke kvisete hud heller forresten...). I tillegg har mange BHA-produkter en ph-verdi som gjør at syren ikke virker som den skal. Et produkt du kan bestille på nettet som jeg vet at virker er fra Paula's Choice. Den første tiden du bruker et syreprodukt ville jeg startet med annehver dag eller noe for å venne huden til det hele. Steg 5 på kvelden: Fuktighetskrem på huden etter at peelingproduktet har tørket dersom du har behov for det. Steg 3 på morgenen: Fuktighetskrem. Har du ekstra tørr hud ta gjerne på litt til etter en stund. En veldig fet krem kan til dels virke mot sin hensikt fordi den tetter igjen porene i huden. Men når det gjelder krem må man rett og slett prøve seg frem til sin egen favoritt - og pris har sjelden noe med saken å gjøre. Jeg bruker Aqua Sensation fra Nivea. Steg 4 på morgenen/i løpet av dagen: Solkrem om sommeren. Å bli solbrent er irriterende for huden, i tillegg til at hudkreft ikke akkurat er noe å juble over det heller. Jeg pleier å ha en solkrem i vesken med faktor 15 som jeg rundhåndet smører på selv om jeg bare skal sitte en halvtimes tid ute i lunsjen eller spasere litt i byen. Ok, solkrem gjør ikke underverker for kvisene mine, men noen ganger må man bare ta et valg! I tillegg på steder der man har mye kviser kan man med hell bruke benzoyl peroxide. Dette middelet dreper effektivt bakterien i poren som forårsaker acne. Benzoyl peroxide fåes på apoteket. Dette er sterke, uttørkende saker som vil gjøre huden din rød til å begynne med. Når jeg starter med denne pleier jeg å ha på noen timer og så vaske av i stedet for å ha på hele natten. I tillegg bare annenhver dag til huden venner seg til den. Obs obs, den er blekende på tekstiler.... Dette er en hudpleieplan som når jeg følger den slavisk har pen hud. Hvis jeg av ulike årsaker styrer vekk fra den merker jeg ganske fort at huden min blir dårligere. PS. Hvis du tror at du kan erstatte daglig syrepeeling med sånn med korn så tro om igjen. De med korn er generelt sett mye mer irriterende for huden din i tillegg til at de ofte etterlater litt rester av produkter på huden. I tillegg blir slike produkter gjerne brukt litt sporadisk og da kan man like gjerne la være. PS2. Folk med ekstremt tørr hud kan ha bedre utbytte av å bruke AHA-syre som peeling fordi den hjelper huden til å holde på fukt. Jeg har ingen personlig erfaring med AHA-syre, men de kan reagere veldig med sol så da må man være ekstra påpasselig med solkrem. *azelainsyre er ikke photosensitiv. Det betyr at du ikke blir lettere solbrent selv om du bruker den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå