Gå til innhold

Kan krangling skade fosteret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg veldig redd og bekymra.. Jeg er nå 21 uker på vei, og kjenner litt liv nesten hver dag. I går var jeg hos jordmor, alt var helt supert, og jeg hørte sterke, fine hjerteslag. Men i går kveld hadde jeg en kjempekrangel med samboeren min. Jeg ble veldig sint, stressa og lei meg. Selfølgelig over en bagatell, og vi ble venner igjen etterpå. Etter dette har jeg tenkt mer og mer på om dette kan være skadelig for den lille gutten i magen min, og kan han evt. dø av krangling? Jeg er sikkert paranoid, men syns liksom at jeg merker mindre liv i dag, syns dette er stressende å tenke på! Uff, jeg er så redd.. Noen som har noe fornuftig å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men jeg tror ikke barnet kan dø fordi du blir stresset eller lei deg. Det er jo ganske vanlig å ha litt krangler nå og da, kanskje særlig når man er gravid (?) Selv er jeg i hvertfall ganske hormonell til tider, og sikkert ikke like lett å leve med. Det skal du ta helt med ro synes jeg. Men det er klart det sliter på deg at det blir slike situasjoner, kommer jo litt an på krangelen også. Er det hyl og skrik, eller kan dere snakke "voksent" sammen selv om dere er uenige? Vil virkelig anbefale dere å jobbe med å ta opp problemer på en saklig måte. Snakker av egen erfaring nå. Bli enige om at det går an å sette seg i sofaen og snakke sammen med "innestemme" selv om man er uenige. Blir vanskeligere å ha de store hylende kranglene når barnet kommer, og jo eldre det blir, jo mer forstår det. Vi har en mini på 1 1/2 år, og han skjønner ganske mye. Kan bli opprørt hvis mamma og pappa blir høylytte. Vi er blitt enige om at dersom vi skal være uvenner mens han er tilstede/våken så skal det snakkes rolig og vanlig, men aller helst skal vi ta det på kvelden etter at han har lagt seg. Det er det som har fungert best, for da har vi fått roet oss ned etter situasjonen som oppstod, og samtalen blir mye mer konstruktiv. Vi synes det fungerer mye bedre enn å kjefte slik vi gjorde før. For som du sier: Det handler oftest bare om bagateller! Lykke til!

Skrevet

Kort og godt; nei. Barnet kan ikke dø av krangling.Blir det fysisk er det en annen sak, men de færreste krangler ender jo med slåsskamp:)

Barnet blir nok litt stresset, både av høye, sinte stemmer, hormonene som utløses i kroppen din når du blir sint (de overføres til barnet), og av at hjertet ditt slår raskere. Prøv å tøm hodet, legg deg ned alene i et stille rom og forsøk å kjenne etter. Jeg tror det er like mange bevegelser, men at du kanskje ikke merker det fordi du spenner deg og er urolig.

(og lykke til med samboer. Håper dere slipper å bli så uenige igjen, men det er HELT normalt å bli sint på hverandre når man har et forhold hvor man er ærlige og er seg selv:) )

Skrevet

Krangling er jeg helt sikker på at ikke er noe skadelig for fosteret. Har et levende eksemplar på to år+ en sprellemann i magen som beviser på at det går helt fint med krangling både under og etter svangerskap. Tror det er mye bedre å få ting ut av systemet enn å bite det i seg f.eks! Ta deg et glass iskaldt vann så vil du nok kjenne en livlig liten tass i magen:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...