Anonym bruker Skrevet 22. desember 2009 #1 Skrevet 22. desember 2009 hvor mye koster det egentlig og ha en hest? da tenker jeg på fòr, vetrinær osv. (Ikke stallplass) ca. pris per måned? takknemmlig for svar
Melkedrøm Skrevet 23. desember 2009 #2 Skrevet 23. desember 2009 Tja, det er nok ganske store forskjeller. Type hest og bruksområde feks. Vanlig hobby hest må ha kraftfor og grovfor. -Om du sier ca 1 kg kraftfor om dagen, og en 25 kg sekk med "vanlig" kraftfor koster ca 200 kr. -Grovfor koster rundt 3 kr kg, og man kan vel regne ca 10 kg om dagen. Man kan jo også ha rundball, som sikkert blir billigere. -Hovslager ca hver 6 uke, til ca 1000 kr. -Tannrasp og vaksinering vanligvis en gang i året- 1000-1500 kr tror jeg. -Markkur minst 3 ganger i året- ca 150 kr pr gang. -Ellers har du flis da hvis du skal ha den hjemme, ca 100 kr kubbiken om jeg husker riktig, men ta det med en klype salt. Har jeg glemt noe nå.. Ellers dukker det ofte opp noen uforutsette utgifter med dette dyret. Feks kolikk, hovbyll eller andre ting og da blir det plutselig mer utgifter så klart.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #3 Skrevet 23. desember 2009 Kommer vel an på str og bruksområde.. Vi har en lyngshest(nordlandshest), og hun spiser 5 kilo høy om dagen, 3 dl energi/kraftfor og 3 dl havre. I tillegg koster stallplassen 2400, da med strø og høy. Så er det skoing hver 6 uke ca, veterinær og forsikringer. Utstyr og sånt trenger man ikke kjøpe så ofte, hvis man kjøper av kvalitet, men det er jo morsomt å ha 3-4 schabraker å skifte på! Betaler nok 3000-3400 på hesten hver måned.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #4 Skrevet 23. desember 2009 Jeg har en Amerikansk miniatyrhest, han har i de snart fire åra jeg har hatt ham vært skikkelig billig i drift. 2-3 kilo høy pr dag, kun hatt dyrlege til vaksine en gang pr år, og det finnes nesten ikke utstyr som er lite nok her Norge, så en fordel hvis man har en tendens til å "overhandle" hesteutstyr;) Hovslager bruker jeg bare til å skjære hovene, sko finnes ikke i hans størrelse nemlig. Han kan ris av barn som veier under 35 kilo, og voksne kan kjøre med ham. Jeg kjøpte ham fordi jeg ikke kan ri lenger pga ryggen, men hest vil jeg fortsatt drive med... Han er på størrelse med en Minishetland, men bare halvparten så brei, ligner på en stor hest i lite format, og det er det han er også Han har lynne som en hest også, er lite "ponnifaenskap" i ham, så et ypperlig alternativ for dem som kjøper små shettiser til sine minste håpefulle... De kan bli 35-40 år, og er verdens raskest voksende hesterase i antall, kjempepopulære blant "sånne som meg", altså folk som ikke kan ri lenger, eller av helsemessige årsaker ikke kan håndtere, eller stelle store hester. Det var dagens reklame for miniatyrhester, de er bare verdens søteste, søk på google og bilder:) F.eks denne: http://www.miniature-horse-texas.com/img/slide1.jpg
V.A.B Skrevet 23. desember 2009 #5 Skrevet 23. desember 2009 Melkedrøm kom nok med et ganske realistisk svar, men greit å nevne at man bør ha en buffer på minst 30 000 sånn i tilfelle en ulykke/skade som blir langvarig osv.. Dyrlege blir fort dyrt. Hva ting koster utenom stallplass varierer jo og veldig, spørs hva som er inkludert i leia og hva man må kjøpe selv utenom. Så spørs det jo om man skal ha turhest/selskapshest/konkurransehest/hobbyhest osv, det blir litt forskjellige utgifter alt etter som. Men generellt vil jeg si at dersom du ikke vet hva det koster å ha hest pr mnd så er du neppe klar for å eie en heller:) Anbefaler å ha hest på delfôr eller helfôr først sånn at man får et realistisk bilde over ansvaret det faktisk er.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #6 Skrevet 23. desember 2009 takk:-) jeg tenker en døl, eller mulig en varmblods. vet ikke helt ennå. og bruksområdet blir bare hobby/tur, enn så lenge. har drevet med hest i mange år, men har ikke selv hatt ansvaret for den, så erderfor jeg spør.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #7 Skrevet 23. desember 2009 Jeg regner 3000 tusen i mnd for hesten min. Dette er inkl stallplass. Noen mnd går det litt mere, andre mnd litt mindre dette er nok snittet. Men det er ikke inkludert utstyr, det er dyrt og kommer utenom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå