Trultemor73 Skrevet 22. desember 2009 #1 Skrevet 22. desember 2009 Var hos legen i går og fikk da påvist både protuin og spor av sukker i urinen. Fikk beskjed om å spise sunt, ikke godterier, sukkerholdige drikker og frukt som appelsiner/clementiner, juice, druer o.l. Dette av damen som tok blodprøve av meg. Hun sa at legen mest sannsynlig kom til å kontakte meg. Hadde fått tapt annrop på mobilen i dag, mens jeg var på jobb fra legen. De hadde jo selvsagt stengt når jeg oppdaget dette. Jeg er jo så glad i litt sjokolade og så skal vi være på hytta i jula hvor det ikke er tilgang på vann. Drikker ikke ligt brus, da jeg er så skeptisk til tilsetningsstoffene de har i stede for sukker. Da blir det nok en sunn jul på meg ihvertfall. Jeg får se det positive i det. Får jo først og fremst tenke på barnet. Svigermor skal være med på hytta og hun har diabetes 2.
Gjest Skrevet 22. desember 2009 #2 Skrevet 22. desember 2009 Det er flere med påvist svangerskapsdiabetes som har fått beskjed om at LITT snop, kun på julaften går greit. Det trenger ikke å være det, det vet man ikke før du har tatt en glukosebelastningstest. Var sikkert det de skulle innkalle deg til.. Om de er åpne i morgen kan det være lurt å ikke spise eller drikke noe på morningen i tilfelle de kan ta testen allerede i morgen. Lykke til:)
ma:) Skrevet 23. desember 2009 #3 Skrevet 23. desember 2009 Jeg hadde også sukker i urinen sist jeg var hos legen, men de regnet med at det var fordi jeg hadde spist en del druer dagen før. Derfor gjorde de ikke noe mer med det, men vil ta flere prøver (fastende blodsukker, tror jeg) hvis det fortsatte slik. Fikk beskjed om å passe veldig på hva jeg spiste dagen før urinprøver. Har sjelden hatt mer lyst på godteri enn dagen før jeg var hos jordmor sist, men passet godt på og da var det ikke sukker i urinen. Så kan bare være et engangstilfelle pga noe du har spist.
Trultemor73 Skrevet 23. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 23. desember 2009 Tusen takk for svar. Jeg ringte til legen nå og hun hadde prøvd å ringe i går pga. veldig lite feritin (jern) på blodprøven jeg tok mandag. Skulle begynne med jerntilskudd. Hadde kjøpt inn Hemjern for en tid tilbake da jeg hadde lite jern i de andre svangerskapene mine. Fikk ikke lov til å begynne med de før det var påvist lite jern. Spurte også legen min om det med sukker i urinen. Hun sa at det ikke var så mye og at jeg skulle komme innom med en ny en til uka. Kunne kose meg i julen, sa hun. Jeg ble så utrolig glad. Da skal jeg være forsiktig med hva jeg spiser dagen før neste urinprøve. Er nesten sikker på at jeg hadde sukker i urinen en gang sist svangerskap også, men jeg har jo ikke det helsekortet. Det ble liggende igjen på sykehuset. Så har jeg byttet lege i løpet av de siste 4 årene, slik at ikke legen min har disse opplysningene. Har to barn som begge var veldig store ved fødsel, så jeg må nok passe litt ekstra på sukkeret denne gangen. Men ikke nå i julen.
mamman til minin Skrevet 23. desember 2009 #5 Skrevet 23. desember 2009 Jeg hadde også sukker i urinen en gang sist jeg var gravid. Tok glukosebelastningstest og alt var i sin skjønneste orden Var nok noe jeg hadde spist...
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 26. desember 2009 #6 Skrevet 26. desember 2009 Siden du hadde store unger de forrige fødslene ville jeg bedt om å få tatt glukosebelastningstest uansett. Jeg hadde svangerskapsdiabetes sist. Hadde ikke sukker i urinen i det hele tatt, men alikavell ble det påvist sv.dia ved glukosebelastningstest. Jeg tok den pga dia 2 i familien og overvekt.
Trultemor73 Skrevet 26. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 26. desember 2009 Takk for svar. Eldstemann veide 3790 gram og er født 21 dager før termin og minstejenta mi veide 4450 gram og er født 17 dager før termin. Har hørt at de med diabetes/svangerskapsdiabetes får store barn. Det hadde jo vært en forklaring på at jeg føder store barn. Er selv 164 cm høy og veier 60 kg. Får ikke sammenlignet fødselvekten min, pga jeg selv er født prematur og veide 1890 gram. Da skal jeg høre med legen min på mandag om hun kan ta en slik test.
Trultemor73 Skrevet 26. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 26. desember 2009 60 kg veide jeg før jeg ble gravid altså. Nå er den over 70 kg. Er 25 uker på vei.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 26. desember 2009 #9 Skrevet 26. desember 2009 Kan få sv.dia selv om man ikke er overvektig altså, men de er mere oppmerksom på det med overvektige gravide Jenta mi veide 3140 gram og kom 5 uker før termin hun da, så hun ville nok vært en 5-kilos unge dersom jeg hadde gått ut tiden En slik test skal tas på fastende mage, men dersom legen er enig så er det bare å sette av en morgen. Lønner seg å dra til legekontoret når det åpner for man skal som sagt faste på forhånd. Tar først en blodprøve for å sjekke fastende blodsukker. Dersom den ikke er for høy drikker man en sukkerlake (smaker j... søtt). Så skal man sitte der i 2 timer å vente før man tar ny blodprøve for å se hva verdien på blodsukkeret er. Man skal være i ro, derfor man skal holde seg på legekontoret. Lønner seg å ha med håndarbeide eller en bok å lese i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå