Gå til innhold

Hvor lang tid brukte dere på nattavvenning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gullet mitt er blitt 9 måneder nå, og våkner for pupp mange ganger om natten.. Så nå er vi nødt til å sette igang med avvenning. Han er en sinnsykt seiglivet og sta liten gutt, så er litt spent på hvor lang tid det tar før han skjønner greia. :) Så er litt spent på hvor lang tid dere andre brukte da.. Før barnet forstod at det ikke lenger var vits i å gråte seg til nattmat. :)

Også en liten ting til.. Er det best å kutte ut helt med en gang, eller trappe ned? Han har som regel endt opp i sengen min etter 24-tiden, det vil si pupp flere ganger om natten, rett og slett for å få så mye søvn som mulig.. Han får 4-5 faste måltider på dagtid i tillegg til morsmelk, så han trenger jo strengt tatt ikke maten, men går vel kanskje litt på hva han er vant til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi måtte begynne med tillegg når hun var 6 mnd, så når hun fikk mme på kvelden, bestemte vi oss for å slutte på natta med pupp fordi det var veldig lite melk og jeg orket ikke løpe opp og ned for å varme flaske på natta.

Anyway, første natta fikk hun en gang, 2 natta gråt hun litt, men roet seg med smukk og vugging. Etter det var det greit.

Tror nok vi var heldige da:-)

Skrevet

Tror mye avhenger av hvor hardhudet dere er selv. Ville kanskje begynt med å sette et tidspunkt for når et var greit å gi pupp. F.eks. 0300 på natten. Da er det altså ikke pupp før en tid. Uansett om det er skrik og skrål. Tilby vann på flaske, da er du i alle fall sikker på at han ikke er tørst.

Her gjorde vi det, og det som virkelig fungerte var at pappa'n tok ham på natten. Roet seg mye fortere da. Ingen pupp å få der ;-) Han utvidet selv tidspunktet før han våknet og til slutt var vi på kl 0600 om morgenen. Tok vel et par netter før han bare kunne sovne igjen med smokk uten noe som helst tull.

Her var det ikke slik at han ikke våknet, men da var det bare å putte smokk, så sov han videre. Det er først nå den siste tiden at han har sovet rundt. Han er nå straks 9 mnd, og det ble slutt på amming rett etter at han hadde blitt 7. Han har ikke mast på pupp etter det.

Jeg tror det er vanen som vekker din sønn for pupp. Han klarer seg garantert helt fint gjennom natten uten mat.

Skrevet

9 mnd, har han ikke fått tenner? -Da bør du snarest slutte med nattamming! Og han har ingen behov for det lenger.

Vi tok det gradvis helt fra starten vi, han våknet på slaget etter klokka og ble redd for å gro inn i 2hver time rutiner... Så når han greide seg 3timer på dagtid mellom ammingene, fikk han greie seg 3timer på natt og. -Dvs om han sovnet og våknet igjen før det var gått 3timer fikk han pupp. Tok 3-4netter så sov han 4timer :-) Så tok jeg det gradvis videre når jeg så han "grodde" fast i mønsteret igjen. Når jeg kuttet ut "nattmaten" (5.5mnd) helt gav jeg han pupp + mme i tolvtida.... Husker ikke helt med ved 7-8mnd kanskje sluttet han å våkne i tolvtid, og da sluttet vi med mat helt (han våknet noen netter i 3-4tida).

Når han våknet og ville ha mat gråt han. Jeg trøstet etter beste evne, strøk og koste, lot han sutte på finger'n min (smokk ville han ikke ha!). Det gikk egentlig overraskende greit. Tok han ikke opp, men tro senga hans inntil min slik at jeg kunne holde på han også etter at jeg hadde lagt meg.

Kanskje det vil hjelpe om dere sover lenger fra hverandre? Hos oss var det likevel jeg som tok meg av han. Leste i en bok om at når man tar fra ungen puppen trenger man ikke å ta fra ungen mammakosen også! -Hos oss var ikke det et problem, pappa er like bra! Men mannen våkner ikke med mindre han blir fysisk sparket ut av senga (ikke en eneste natt har han våknet av mini!)

Lykke til, det går som regel enklere enn man frykter!

Skrevet

Begge mine harsluttet med nattpupp av seg selv før eller ved 6 mnds alder... Men det var vel ikke det du ville høre, kanskje?;)

Skrevet

Vi brukte tre netter på avvenning. Gullet var da fem måneder. Jeg flyttet inn på gjesteværelset, og pappsen koste og tilbøy vann når gullet våkna. etter tre netter med en del hyling orka han ikke mer og har sovet fra 1930 til 0800 siden. Da flytta jeg inn i senga mi igjen:) da han var ca 7.måneder flytta vi han inn på eget rom. Han er nå to og et halvt:) Funka kjempebra på begge guttene mine:)

Skrevet

vi holder på nå.. 4 natta og hun grinner i rundt 2 timer... vet om noen som holdt på i 2 måneder... barn er forskjellig...

Skrevet

Vi tok det gradvis et måltid av gangen ved å gi smokk i stedet for melk når han våknet. Jeg tror han våknet litt av gammel vane, for han våknet til samme tidspunkt hver natt, så jeg prøvde å gi smokken i stedet for når han våknet og hvis han sovnet igjen og sov en stund, så prøvde jeg smokken igjen når han våknet neste gang også. Hvis han enten ikke roet seg med smokken eller våknet igjen etter kort tid, så fikk han melk.

Jeg stresset ikke med å slutte nattammingen i det hele tatt, men lot han ta det i sitt eget tempo. Tror det var når han var ca9mnd vi sluttet helt, men hadde han ligget og hylt når han ikke fikk melk, da hadde jeg fortsatt å amme på natta en stund til. Når det gjelder tenner og morsmelk som en annen nevner, så er det ikke noe problem å amme om kvelden etter tannpuss eller om natta, det skader ikke tennene, husker ikke hvor jeg har lest det, men det er hvertfall et sted jeg vet jeg kan stole på.

Sånn jeg skjønner innlegget ditt, så pleier han å sove i senga di fra du ammer første gangen om natta og da er det ikke så rart at det blir uvant for han å plutselig ikke få melk. Hvis han får sove i senga di nå så er det nok umulig å ikke amme han også og hvis han ikke får sove i senga di nå, så er jo det veldig uvant også sånn at han må venne seg til det i tillegg til at han ikke får melk.

Jeg ville begynt å sette meg opp når jeg skulle amme sånn at det ikke blir til at dere begge to sovner i din seng når han er ferdig med å spise, da er det "bare" å legge han tilbake i sin egen seng når han er ferdig. Så ville jeg heller tatt en ting av gangen ved å venne han til egen seng først og så melka etterpå. Hvis du ikke ønsker å gjøre det sånn, så ville jeg gjort et forsøk på at bare faren sover med han sånn at han får nærheten ved å sove i samme seng som noen samtidig som ikke matfatet er klart når han vil.

Skrevet

Ehh - snuppa her avvente seg selv. begynte i 3,5 mnd alder....

Hva med om pappaen går inn når han våkner på natta?

Tilby vann mot tørsten.

Skrevet

Takk for masse svar og fine tips!! Skjønner at jeg har gått litt hardt ut, startet i natt, han sov hele natten i egen seng, og fikk ikke mat.. Vi fant ut at vi skulle se det ann hvordan oppførselen hans ble, og det var bittelitt gråt iblandt, men han var såpass "borte" at han sovnet fort igjen.. Ville ikke legge han i sengen med meg, for vet at da hadde det endt med at jeg bare hadde slengt ut puppen. ;) Men ser jo nå at det var slemt å ta fra han både mat og kos på samme natten.. Stakkars..

Resultatet ble jo sånn passe, han våknet 11 ganger i løpet av natten, men hadde ikke regnet med noe annet. Sånn har han holdt på stort sett helt siden han ble født.. Han har aldri vært noe glad i å sove, så har alltid endt med kjappeste og enkleste løsning.. Men det må jo ta slutt en dag..

Det med å gi mat etter et visst tidspunkt om natten.. Blir ikke det litt forvirrende for barnet? Tenker at da får han jo viljen sin tilslutt.. Blir spennende å se hvordan det går i natt.. Håper virkelig ikke det tar flere måneder som du skrev over her, men så sta som han er så tviler jeg ikke på at det skjer oss.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...