milliemor :) Skrevet 22. desember 2009 #1 Skrevet 22. desember 2009 Er ikke dette veldig høyt? blei først målt til 175/90 og etter en halv time med ro var det 145/90. Ødem 2, protein 1+. Burde det vært iverksatt noe overvåkning eller noe? Fikk kun beskjed om å ta det rolig og komme tilbake for nye kontroll om noen dager..
milliemor :) Skrevet 22. desember 2009 Forfatter #2 Skrevet 22. desember 2009 145/95 skulle det stå! Undertrykket var 95
LS81 Skrevet 22. desember 2009 #3 Skrevet 22. desember 2009 Hei, jeg gikk slik de to siste månedene av mitt svangerskap (fødte medio okt). Mange kontroller og tett oppfølging, da det var spørsmål om jeg holdt på å utvikle svangerskapsforgitning. Kanskje lurt å ringe jordmor i morgen å be om informasjon med tanke på hvordan du skal forholde deg de neste dagene? Jeg fikk i alle fall informasjon om hva jeg skulle være på vakt mot.
Gjest Skrevet 22. desember 2009 #4 Skrevet 22. desember 2009 Har høyt BT selv, både forrige og dette svangerskap, og når jeg ikke er gravid. Så på meg er 145/95 helt ok uten medisin. Men så er jo alle de andre verdiene i orden, urin og blod. Syns du skulle be om kontroll om ikke så lenge, max 1-2 uker.
bianchi Skrevet 23. desember 2009 #5 Skrevet 23. desember 2009 Jeg hadde nesten samme BT sist jeg var på kontroll...(145/90) Er jo litt høyt men ikke faretruende. Spørs jo litt hva du har hatt før også... Jeg skal ikke tilbake på kontroll før om 1mnd..jeg hadde også 1+ på protein, men nå har ikke jeg noe særlig ødem.... Bra du skal på kontroll igjen om noen dager. Du får holde sofaen for det meste og ha bena høyt...hvis du får flimring for øynene, økt ødem eller hodepine bør du kontakte legen.
milliemor :) Skrevet 23. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 23. desember 2009 Takker for svar Var på kontroll igjen i dag og da var det 140/95, fortsatt 1+ på protein men har gått opp til ødem 3. Jordmor sendte meg til føden for blodprøve som var helt fin, og de tok gjentatte ganger blodtrykket der. Etter å ha fårr slappet av og pustet ordentlig var blodtrykket nede i 131/89 så de mente jeg kunne klare å styre dette foreløpig på egenhånd med å ta det HELT med ro, og å følge være obs på vekta, hodepine osv. Skal på kontroll igjen om 6 dager, for de mente at det kunne jo være begynnelsen på noe, men det er ikke faretruende enda.
MissAntrop Skrevet 23. desember 2009 #7 Skrevet 23. desember 2009 Hei, Jeg har gått med blodtrykk fra 165/96 til 135/80 siden uke 24 - er nå i uke 34. Fikk i starten komme på kontroll 2 ganger i uka. Hos meg stabiliserte det seg etter at jeg ble sykemeldt og har nå trykk på ca 135/80-90, noe både lege og jordmor er fornøyd med. Hadde forresten også 1+ på protein og ødem.
Lille&LilleiMagen- har født <3 Skrevet 23. desember 2009 #8 Skrevet 23. desember 2009 Jeg hadde mild svangerskaps forgiftning under sist svangerskap, med mye ødem, sikkert max hva man kan ha.. Så ikke ut. Høyt blodtrykk 160/170over 110 og slikt, proteiner +2 og +3, vondt i hodet.. Ble lagt inn på observasjonsposten og fødte en velskapt baby 15 dager før termin.. DENNE gangen.. Er i morgen i uke 39. La jeg på meg sånn plutselig 8 kg på 20 dager (ødem..) +1 på protein 166/104 (max..) i blodtrykk hodepine, og har det fortsatt. Men denne gangen ble jeg omtrent ledd opp i trynet av ei jordmor på st.olavs i trondheim (da legen min videresendte meg dit for utredning og oppfølging). Fastlegen min har fulgt meg nøye opp de siste ukene, og nå ser det ut til at det hele har roet seg Og jeg kan føde normalt. Vær på vakt, det er du som kjenner kroppen din best og babyen i magen. Ikke stol på andre enn deg selv om du føler deg dårlig. Lykke til. Håper det går bra med oss alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå