Gå til innhold

Må navna må barna passe til hverandre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en sønn som har et helt vanlig gammelt norskt navn med 2 stavelser.

Nå får jeg en sønn til og vil kalle for et navn med 3 stavelser og det er bibelsk...

jeg har ikke tenkt på at de skal passe sammen før i dag... jeg har bare tenkt på at navnet skal være fint, og klinge i mine ører, men de to navna passer kanskje ikke sånn kjempe godt sammen... som for eksempel sara og emma gjør... hehe;)

hva tenker dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare si navnene? Lettere å svare på om de passer da. Noen passer, andre ikke.

Skrevet

Nei, trenger ikke passe, men det er jo litt pussig hvis det blir helt kræsj. Slik som brødrene jeg traff: Matteus, Markus Lukas og Kjell. Stakkars, stakkars Kjell.

Eller Analisa Charlene og Otto. Blir bare litt pussig, liksom.

Skrevet

Nei, det synes jeg er tullete. Det er en ganske kort del av livet de skal presenteres sammen. Bruk de navnene dere liker. og det så er Loke og Isak. Spiller ingen rolle.

Skrevet

jo det kunne jeg gjort, men jeg lurer mest på hva dere tenker rundt det .. altså om det er viktig eller ikke viktig at navnene passer sammen...

jeg har nemlig ikke gitt dette en tanke før i dag...;)

Skrevet

haha, matteus markus lukas og kjell, den var fin:)

altså der han man jo begynt på et "tema" og plutselig sluttet... det er jeg enig i blir litt rart ja.. hehe:)

HI

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Min sønn har et navn med 3 stavelser, som også er "bibelsk" (ikke derfra vi tok det, men likevel). Dattern min har et "vanlig" navn, med 2 stavelser... det klinger jo fint sammen, men ikke noe heavy match...

Skrevet

Det at navnene skal passe sammen er err BIM fenomen som man ikke tenker over IRL. Jeg hadde hvertfall aldri hørt om det før jeg begynte å taste her, og ingen jeg kjenner heller... Hvem i alle dager bestemmer hvilke navn som passer sammen eller ikke? Og tror de at søknene alltid skal presenteres sammen, er det det som er tanken? Jeg tenkte ikke på fargen på vesken min når jeg valgte bil, jeg tenkte ikke på mønstret på sokkene når jeg valgte briller og jeg lar ikke søskens navn bestemme hva jeg kaller mitt neste barn....

Skrevet

Jeg og mange med meg tenker på dette IRL også.

Man presenterer jo ofte barna sammen, og da blir det rart hvis de klasjer fullstendig.

Men man trenger jo ikke ha tema-navn, som bibelnavn, eventyrnavn (er det en forskjell?), norrøne osv.

Men ZachariasKlavarion og Nils høres ikke bra ut, feks.

Skrevet

Ene gutten min har et bibelsk navn med 3 stavelser og den andre har et norsk navn med 2 stavelser. Valgte navnene fordi jeg likte de, og for meg klinger de bra sammen også! Men selvfølgelig ikke heeelt kræsj sånn som de lenger her oppe skrev :)

Skrevet

Jeg er enig i at navnene gjerne burde passe litt sammen, sånn at det ikke er "Carosander og Birger". Men jeg synes det er dumt når alle ungene heter noe på M, f.eks. Da blir det liksom ikke noe spesielt med identitet i navnene, synes jeg, og dessuten er det så tåpelig gossint.

Skrevet

Mine søsken og jeg har ikke det. Vi heter Maria, Linneleen og Sondre. Maria og Sondre passer litt sammen, men mitt navn er helt annerledes syntes jeg.

Jeg syntes det var kjedlig da jeg var liten å ha ett spesielt navn, ihvertfall når mine søsken hadde så vanlige navn.

Så mitt råd er at det burde passe litt sammen. Men behøver ikke å være på en spesiell bokstav, bibelske navn,norrøne navn ol. Bare at de er like normale eller like unormale :o)

Skrevet

Mange "norske" navn er også bibelske - så gi oss navnene

Skrevet

Det er vel ikke om navnene passer sammen hun vil vite, men om de MÅ passe sammen!

Jeg syns ikke at de må passe sammen, men greit om de klinger litt lett sammen, sånn at det blir lett å rope dem inn til middag..:)

Skrevet

navnet sønnen min har er ikke bibelsk..;)

men dette jeg liker nå er veldig bibelsk:)

De passer jo i og for seg sammen, men har ingen sammenheng...

Altså blir som Josef og Olav da...

HI

Skrevet

Selvsagt må de ikke det, tvert i mot synes jeg ofte det blir litt tåpelig når folk ikke velger navn de liker bare fordi at de "må" ha et navn som passer til det/de barnet/barnas navn. Søsken er individer de også tross alt :-)

Skrevet

For oss har det bl.a vært viktig at navnene passer til etternavnet. Om det passer til de andre søsknenes navn spiller ingen rolle. Ungene skal jo uansett ikke bo sammen hele livet. På den annen side så blir det jo automatisk til at navna blir i samme stil da, siden de alle skal passe til samme etternavn.

Skrevet

Jeg synes navnene bør passe til en viss grad, i alle fall. Hvis man har en sønn som heter Per, og kaller nestemann Carosander eller Michelle Evangelina, blir det mildt sagt merkelig.

Men det er ikke dermed sagt at nestemann da må hete Kari - det meste går, men tilfeller av full kræsj finnes, dessverre.

Skrevet

Nei, de må ikke passe sammen, men jeg skal innrømme at jeg har lett for å tenke når jeg møter en familie med Anna, Oda og mistejenta Savannah, at hun siste er nok et annet kull, med en annen far og en annen smak...

Skrevet

Kjenner en Tyra og lillesøster Nathalie Isabell. Hoho..

Skrevet

Eller Andrea Jennifer og lillebroren Mats

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...