Miss Dynamite Skrevet 22. desember 2009 #1 Skrevet 22. desember 2009 det er vel INGEN andre med barn som spiser såå lite? her er dagen. hun spiser en halv brødskive til frokost..... tja... kanskjelitt brød til "lunsj" også. den andre halve delen. vil ikke ha middag i det hele tatt. isåfall bare 2-3 skjeer og brånekt... frukt liker hu da.. tja..så kanskje litt brød igjen? og til slutt, litt grøt før leggetid. dette er IKKE NORMALT!! det har pågått i flere måneder så det er ikke tenner osv..hmm ( ja og det skal sies, hun elsker brød. selv om hu spiser lite..) går vi på butikken så roper hun brød brød brød brød... hva kan jeg gjøre? jeg klikker innvendig snart!!!
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 22. desember 2009 #2 Skrevet 22. desember 2009 Vet du? Jeg synes det var godt å lese at det er flere! Alle jeg kjenner har unger som spiser som hester! Min sønn er 13 mnd straks og han har alltid spist lite. Han ammer da, så han får jo i seg næring, men når det gjelder fast føde er det lite. Brød smaker han på, men det er kanskje en terningstørrelse som går ned. Han spiser litt fruktmos og den rører jeg ut litt grøtpulver i slik at han får i seg noe av det. Min spiser kanskje mer enn din likevel, på en god dag blir det masse fruktmos/jogolino kanskje 500 ml. What to do??
lillemirakel!! Skrevet 22. desember 2009 #3 Skrevet 22. desember 2009 som å lese om min sønn på 13 mnd:-) Og jeg HAR klikka innvendig:-) Han spiser omtrent som din, bare pluss på endel missnøye til hvert måltid, spesielt kveldsgrøten. det er slitsom altså. i bhg, som han forøvrig skal begynne fullt i over nyttår spiser han nogenlunde greit da. så jeg føler meg jo som den dårlige mora som ikke klarer å innarbeide gode matrutiner.... men men...det går seg vell til!
Gjest Skrevet 22. desember 2009 #4 Skrevet 22. desember 2009 Skjønner godt frustrasjonen din. Min sønn er eldre da. Han er 3,5 år og spiser minimalt. Men, han er frisk og rask. Ikke for tynn i det hele tatt. Tar det helt med ro. Jeg var sånn i mange år da jeg var liten. I løpet av en dag kunne jeg få i meg 1 knekkebrød. Mamma var så frustrert og dro meg til legen. Legen lo og sa "jeg har aldri i mitt liv hørt om et barn i Norge som sulter seg selv med vilje". Barn spiser det de trenger. Så lenge barnet ikke lider noen nød i form av vekttap, dårlig humør, slapp o.l. så er det meste helt normalt. Ikke fokuser så mye på hvor mye de spiser. En venninne av meg har en sønn på lik alder som min sønn og hun sitter og tvangsforer ungen Han kan sitte ved matbordet i 1 time før hun er greit fornøyd. Han er i godt hold, så han lider ingen nød. Han har bare ikke tid til å spise så mye som hun vil. Sønnen hennes spiser mindre og mindre, nettopp fordi hun nekter å godta at han er mett. Det går seg garantert til : )
Gjest Skrevet 22. desember 2009 #5 Skrevet 22. desember 2009 Akkurat som å lese om min jente dette.. I dag har hun spist en bolle og drukket en halv kopp melk, og da er det en god dag! Dette har foregått i ca 3mnd nå. Hun vil så gjerne spise, men med engang hun tar maten til munnen vegrer hun seg og begynner å bli urolig. Vi har vært så bekymret for at det skal være noe galt og har prøvd å ringe legen, men de sier det ikke er grunn nok til å få legetime i disse dager. Så håper det går over snart! Hun er 19 mnd.
Makko med to små gutter Skrevet 22. desember 2009 #6 Skrevet 22. desember 2009 Er barnet unormalt tynt? Virker hun syk, slapp ol? Om ikke, la det bare gå. Ikke kommenter det, ikke "lokk" i henne litt mer mat etc. Rundt 1år begynner mange barn å spise mindre, de vokser ikke lenger så fort, og har derfor mindre behov for mat. Ellers er min erfaring at det tar TID å spise. Lillegutt (16mnd) får ikke gå fra bordet når han er ferdig, når han slutter å spise, tuller og prater vi som før. Han spiser selv, og forsyner seg med det han har lyst på. Veldig ofte begynner han faktisk å spise igjen etter kanskje 15min, og da kan han spise mer enn omgang 1! Noen ganger begynner han å tulle med maten når han mener han er ferdig første gang, da setter vi den bare utenfor rekkevidde. Når han vil spise igjen, "ber" han om den...
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 22. desember 2009 #7 Skrevet 22. desember 2009 vesla er 2år og 4mnd å har vært slik som det derre i en evighet, sikkert siden 1år... i dag spiste hun ca 1halvt knekkebrød og nesten en hel pannekake.. ellers spiser hun så å si aldri frokost, den er alltid like hel i matboksen fra barnehagen, hun spiser lunsj i barnehagen tipper ca 1skive, spiser litt youghurt om de har det til frukten for hun spiser nemmelig ikke noe særlig frukt.. så spiser hun litt middag(noen ganger ingenting) å det varier veldig om hun spiser skive til kvelds, klarer ofte å lure i hun hvertfall ett par bit.. har tatt det opp mede hs flere ganger å de sier så lenge hun er frisk og rask er det ikke noe problem.. håper også det snart går over her!!
erteposen + 4 Skrevet 22. desember 2009 #8 Skrevet 22. desember 2009 Det er jo igrunnen ikke mange kaloriene de trenger, og som mor til to småspiste barn ble jeg overraksa da jeg begynte å telle kalorier. Et råd fra meg er at du tilbyr henne 1/2 skive og litt frukt til dessert til faste tider, og ikke maser, lirker eller lurer det i henne. Når hun er ferdig, la barnet gå. Jeg spiser jo 1 skive til frukost og lunch selv, og er voksen. La oss si en 4-åring trenger 1200 kalorier med full barnehageaktivitet, det er ikke mange brødskivene, fruktene og middagen det:)
erteposen + 4 Skrevet 22. desember 2009 #9 Skrevet 22. desember 2009 Virker vesla syk og slapp, er det noe helt annet. Mine er tynne gutter, svært aktive og sunne. På barneklinikken, da nr2 var på kontroll, sa legen med et smil at norske barn var svært sjeldent underernært og et vanlig barn sultet ikke.
Trollemor75 Skrevet 23. desember 2009 #10 Skrevet 23. desember 2009 Med mindre hun er altfor liten og slapp, ta det med ro, barn lar seg faktisk ikke sulte i hjel. Har selv en gutt som går fra matvrak til ekstremt småspist (nå i småspist periode), jeg lar han fikse mengdene men jeg bestemmer hva han spiser. Han vokste 5 cm i løpet av 2 mndr (er 10 mndr gammel) og gikk konstant sulten i en periode, nå tror jeg bare at veksten har avtatt noe pluss at han er litt roligere i leken for tiden. Ved hvert måltid tilbyr jeg mat av alle matgrupper, han tar det han vil deretter er kjappen stengt til neste måltid. Ingen stress. Jeg prøver bare å bremse litt på brødet, ellers ville han bare spist det. Barnehagen kommer uansett til å få "hekta" på brød når han begynner der. Han får stort sett hjemmelaget mat, og han spiser selv så langt det lar seg gjøre (med fingrene, bestikk er enda for avansert). Noen dager liker han mango, noen dager liker han ikke det, det samme gjelder mange matvarer. Jeg tilbyr, han fikser.
Miss Dynamite Skrevet 23. desember 2009 Forfatter #11 Skrevet 23. desember 2009 takk for mange gode svar! nei hun er ei stoooor jente!! michellin figur, og veier hele 13 kg!! (det er fordi hu gikk opp masse som bitte liten pga MME som "medisin"for smertene hennes) hun har nå sluttet å stige i vekt( noe som EGENTLIG er bra... for øyeblikket) ang rutiner på mat osv, det finnes ikke, men hun har lagt opp til det. hun bare tuller og nekter å spise. jeg må si jeg har nesten klikket i vinkler, men jeg vet jo at det nytter ikke. jeg får bare prøve å ta det med ro med alt sammen. hun blir iallfall tilbudt brød og div når hun forsåvidt vil. jeg hadde aldri trodd at hennes første ord skulle bli BRØD. haha. bra eksemplar:P jeg ble litt sjokka for den DUMME kjerringa av ei HS sa at siden hu er mulatt, så måtte det jo være no galt, for alle mulatter og utlendinger spiste masse. unnskyld meg as, men det må jo være piss.... Det er en bekymring jeg la til side for å si det slik! hun går ikke i barnehage, så hun er jo ikke like aktiv som alle andre(annet enn at hu er ekstrem her hjemme..hehe) hun begynner i august, kanskje hu spiser mer når hu starter der. hun har nok fett å ta av iallfall.hehe... godt å kunne spørre her inne, og se at det er andre i samme situasjon! blir misunnelig på barn som spiser alt mulig til hvert måltid.hehe for tiden nå har jeg "gitt opp" å LAGE mat hele tiden (ps,. jeg har aldri vært en som spiser mye, eller lager mat selv) , men jeg ble så oppgitt etter jeg prøvde mitt aller beste, men det ble bare kastet, så her og nå får hun glass osv. ikke alltid men ofte.. det går seg vel til. god jul
Trollemor75 Skrevet 23. desember 2009 #12 Skrevet 23. desember 2009 For noe pisspreik fra helsesøster!!! Og utlendinger er kanskje også tilbakesåtende??? Bare fortsett å tilby jenten din god mat. Hun er såpass stor nå at un kan spise det samme som deg (merk: så lenge det er ikke er junk food!). Gutten vår er mer åpen for å prøve mat hvis jeg gir han det samme som oss, skåret i terninger/biter som han kan ta selv med hendene. Brokkolibuketter, kylling, laks... Vi spiser mye sunnere nå selv, for jeg vil ikke at han skal se oss spise grandis og snop. Kos dere i julen!
Miss Dynamite Skrevet 23. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 23. desember 2009 ja hu helsesøstra er ikke helt god. fatter ikke at hun egentlig kan være helsesøster.... når dattra var 5-6 mnd,begynte hu å si at jeg måtte slanke hu... ja altså jeg lager jo mat, men hun viser ikke interesse for å ta det i hånda osv. vi eier en pizza restaurant, vi er jo der ofte, og besøker pappaen. da lager han av og til mat som ikke er junk, men samtidig vet hva ingrediensene ER,slik at det ikke blir "tullemat". hun spiser et par biter av det da. men jeg prøver det meste uansett.får håpe det går seg til snart. imorgen blir det kalkun,håper hun vil ha det! kos dere i julen også
Leandermamma Skrevet 23. desember 2009 #14 Skrevet 23. desember 2009 Gutten min er 2,5 år og hatt et "matproblem" siden han var 5 mnd. Han kan fungere på ekstremt lite mat. I helgen feks, spiste han totalt en halv skive, 1 yoghurt og en halv banan.... Den halve bananen var alt han spiste hele søndagen. Jeg er stille og fortvilet, men det er rett og slett ikke noe å gjøre med. Så lenge han er oppegående og fornøyd må jeg slå meg til ro med at han har det bra, til tross for lite mat. Har tatt meg laaang tid å innfinne meg med matnekten hans og jeg har innsett at han sulter neppe og at det innimellom kommer gode perioder der han spiser mer.
Trollemor75 Skrevet 23. desember 2009 #15 Skrevet 23. desember 2009 A propos helsesøster, du kan be om å få en ny (forutsatt at det er flere HS der du bor). Vi har (heldigvis) ingen problemer med vår HS. Jeg er ikke norsk og kjører ikke barneoppdragelse og barnestell på 100% norsk vis, men det respekterer hun. Hjemmelaget pizza, det kan være super digg! Men på denne alderen liker de ofte ikke saus; de er vare for "skjulte farer", og ren mat kan være lettere å godta. Ser at gutten vår begynner å være skeptisk til gryteretter og foring med skje, men fingermat og rene ingredienser som serveres hver for seg funker. God jul!!!
lille sprelle Skrevet 23. desember 2009 #16 Skrevet 23. desember 2009 Pass på at hun spiser til hun er "mett"/fornøyd. Ikke begynn å herte på hva hun får, men at hun får noe hun liker (sunn mat). I fht størrelsen på kroppen, så er det jo ikke så inmari lite eller? Et tips: Ikke la henne drikke seg full i magen før mat. Pass på at hun drikker jevnt med vann i løpet av dagen. Her i huset får frøkna litt å drikke før maten, deretter må hun spise litt før hun får mer. Når hun slutter å spise, får hun litt å drikke, og deretter spiser hun gjerne litt til (20 mnd og veldig ordrik, så hun vet å si i fra). Jeg tror at jo mer vi stresser med maten, jo mer uro blir det.
Miss Dynamite Skrevet 23. desember 2009 Forfatter #17 Skrevet 23. desember 2009 takker for mange tips trollmor : det er ei annen der også , men hu er ikke ledig, så får bare bite tenna sammen og "drite" i det hun sier... mannen lager sausen selv, på pizzaen, siden han eier og driver det stedet, så hun liker egentlig alt hun får på restauranten:) og føler meg trygg på å gi det , siden det er han som lager det hehe lille sprelle: jeg prøver å ikke gi hu noe drikke rett før mat. det som er så rart er at når jeg sier vi skal lage mat, eller hu skal få glasset sitt osv, så virker hu gira, og går bort til stolen sin, men med en gang maten blir servert, er det ikke interessant lenger.. skal sies at hun har et EKSTREMT temperament!! jeg skylder på faren. haha siden han har et stort "utenlansk"temperament. hehe jeg har desverre det jeg og, men skylder på han uansett! hun ser på meg med det nei blikket JEG begynte med. og så ler hu... fortsetter jeg å si nei, eller no, klikker hu!!! tenkt veldig mye på det med temperamentet men håper det går over litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå