monika 3+1 i magen:) Skrevet 22. desember 2009 #1 Skrevet 22. desember 2009 jeg har tenkt å virkelig prøve å amme denne gangen! har 2 barn fra før, som eg har prøvd å amme, men har gitt opp ganske fort (allerede på sykehuset). så, nå i februar/mars kommer det en baby til, og jeg har store planer om å amme! MEN, jeg har ingen brystpumpe, og jeg er litt usikker på om jeg skal kjøpe en. trenger jeg det? pumper alle seg en gang i blandt? takk for svar:)
Gjest Skrevet 22. desember 2009 #2 Skrevet 22. desember 2009 Jeg pumpet meg en del med de to første, med nr 3 også fordi jeg måtte reise bort en del når han var liten. Nå med nr 4 har jeg enda ikke brukt den. De få gangene jeg ikke kan amme (er borte) eller mannen har tatt henne en hel morgning, har hun fått mme på flaske, det funker helt fint :-)
Gjest Skrevet 22. desember 2009 #3 Skrevet 22. desember 2009 Babyen er forresten litt over 4 mnd nå :-)
Gjest Skrevet 22. desember 2009 #4 Skrevet 22. desember 2009 Pumpet endel med eldstemann, men ikke i det hele tatt med minsten.
monika 3+1 i magen:) Skrevet 22. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 22. desember 2009 men får du ikke veldig melkespreng å masse vondt når du hopper over ett måltid? altså når babyen får mme isteden for pupp?
Gjest Skrevet 22. desember 2009 #6 Skrevet 22. desember 2009 Jeg brukte pumpa mye. Jeg har lett for å få tette melkeganger, da var pumpa gull verdt. Brukte den også mye i forbindelse med brystbetennelse samt for å øke produksjonen i starten.
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 22. desember 2009 #7 Skrevet 22. desember 2009 Jeg har hatt det og brukt den kanskje 4 ganger. Har ammet totalt i 3 år, så bruken er vel ganske beskjeden;) Grunnen er at mine to ikke liker flaske og i tillegg så har jeg masse melk i puppene, men får ut max 30-40 ml..
hettinettifletti Skrevet 22. desember 2009 #8 Skrevet 22. desember 2009 Har brystpumpe, men får desverre ikke til å pumpe meg noe særlig, er jeg heldig så har jeg fått ut 20 ml, har fullammet i 6 mnd så vet jo at jeg har nok melk....
Gjest Skrevet 22. desember 2009 #9 Skrevet 22. desember 2009 Ikke masse, men litt sprengt blir det. Regulerer seg selv utover dagen det :-) Verste er når melken kommer etter fødselen, da er det veldig fristende å pumpe vekk den første intense sprengen de dagene den varer, men har lært at det er lurest å ikke pumpe, bare håndmelke ut det verste trykket før amming, da regulerer det seg selv mye fortere :-)
Mamma´n til lillemor Skrevet 22. desember 2009 #10 Skrevet 22. desember 2009 Jeg bruker min sånn av og til. Men jeg synes det er godt å ha den i bakhånd. Lillemor liker MME også, så jeg stresser ikke med å pumpe hvis jeg skal ut noen timer. Men jeg hadde en periode med lite melk, og når lillemor sov så pumpet jeg for å slippe å vekke for å amme. Og jeg har også fått en rask brystbetennelse som begynte på kvelden. Om natta sov lillemor godt men jeg måtte få tømt brystet og da var det greit å pumpe. Jeg er generelt ikke så flink på håndmelking, men det er vel øvelse det som alt annet. Hvis du får melkespreng når du er borte fra babyen går det jo an å håndmelke til du ikke har spreng mer. Men som sagt så synes jeg det er godt å ha pumpa i bakhånd og har ikke angra på kjøpet.
monika 3+1 i magen:) Skrevet 22. desember 2009 Forfatter #11 Skrevet 22. desember 2009 okei:) da kjøper jeg ihvertfall ingen pumpe før babyen kommer! så får jeg først og fremst se om vi får til amminga, så får jeg vurdere om jeg skal kjøpe det etter hvert. høres ikke ut som om det er krise om jeg ikke har;) tusen takk for svar jenter!
mettemor :) Skrevet 22. desember 2009 #12 Skrevet 22. desember 2009 Det er jo aldri godt å vite om du får bruk for den eller ikke. Jeg for min del kjøpte ikke pumpe til første babyen vår før hun ble født. Fikk en baby som ikke var sterk nok til å suge ordentlig den første tiden og måtte fullpumpe meg fra dag en. Nå ammer jeg nummer to og har bare brukt pumpa et par ganger når jeg har vært borte fra mini i over et døgn + litt helt i starten, og da kunne jeg likegodt ha håndmelket.
Julelita Skrevet 23. desember 2009 #13 Skrevet 23. desember 2009 Enig med deg, mettemor. Det er vanskelig å vite om man har bruk for pumpe eller ikke. Jeg har brukt brystpumpa kjempemasse, hver dag siden fødselen. Jeg hadde ikke kjøpt noe på forhånd, men fant ut på sykehuset at jeg kom til å få bruk for den. Sendte da bf på apoteket for å kjøpe før jeg og babyen kom hjem igjen.
soleia Skrevet 23. desember 2009 #14 Skrevet 23. desember 2009 Eg sende mannen ut for å kjøpe elektrisk pumpe då eg låg på klinikken og såg kvar det bar. Babyen var ikkje særleg interessert i å suge, så eg brukte pumpe mange gonger for dagen i starten, for å i det heile komme i gang med amminga. Eg hadde sett meg ut på førehand kva pumpe eg evt ville ha, og kvar den var å få kjøpt. Etter at amminga kom godt i gang har eg nesten ikkje brukt den (6,5 mnd no) men utan den hadde det vorte mme frå starten av. Vil råde deg til å sjå an kva behovet vert, om du ikkje veit om spesielle problem som du har hatt med dei andre. Er kjekt med ei god pumpe om du må pumpe mykje, men unødig utgift om alt går som smurt.
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 23. desember 2009 #15 Skrevet 23. desember 2009 Har ammet ett barn. Jeg gir ikke ned til pumpa så den har jeg aldri hatt bruk for. Lånte en hos svigerinna da jeg begynte å jobbe pga spreng/mat til ungen, men det fungerte ikke. Du bor ikke slik til at du bare kan avvente å se om det blir behov? Heller kjøpe etterhvert?
lille sprelle Skrevet 23. desember 2009 #16 Skrevet 23. desember 2009 Fikk som råd at jeg burde ha en elektisk brystpumpe i huset sånn for sikkerhets skyld. Kjøpte den i god tid før fødsel. Endte med å føde prematur/dysmatur som ikke var sterk nok til å få alt direkte fra bryst + at jeg hadde mye tette melkeganger/betennelse. Pumpa har vært verdt sin vekt i gull! man vet aldri om man kan komme til å trenge den, men av alt man kjøper så er det en billig forsikring mot eventuelle problemer. (er jo ikke så lett å få tak i ei pumpe midt på natta/en søndag e.l. hvis man skulle få problemer!)
MammanTilEmma❤ Skrevet 23. desember 2009 #17 Skrevet 23. desember 2009 angrer ikke på at jeg kjøpte meg pumpe, jenta mi hadde problemer med det ene brystet de første ukene, så pumpet å ga henne flaske:-) nå går det greit, men pumper ved spreng på natten og vis jeg skal bort en litn tur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå