Gå til innhold

80% eller 100% permisjon, har noen begynt å tenke på det?


M ♥ ♂-2010

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at man kan få ekstra penger hvis man velger 80% og tar 10uker ulønnet permisjon (søker da om andre penger fra Nav. Noen her inne sa man tjente 10 000 mer faktisk på dette, og det var helt lovlig!?? Noen hørt noe om dette forresten?)

 

Hva slags permisjon skal du ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal være hjemme så lenge som mulig i denne permisjonstiden, dvs 56 uker og 80% lønn. Mannen min tar halve permisjonstiden, slik som forrige gang.

 

Den løsningen du tenker på over er at man tar den vanlige korte permisjonen med 100% utbetaling fra NAV. Deretter avtaler man med arbeidsgiver at man blir borte fra jobben i ti uker uten lønn. Man får heller ingenting ekstra fra NAV i denne perioden. Konseptet går ut fra at man legger penger til side i de månedene man får 100%, og det skal dekke de månedene man ikke får noe. Man tjener visst et par tusen på det totalt sett, men fallgruven er jo at alle pengene kan bli brukt opp før den ulønnede permisjonen. Men har man stålkontroll over økonomien er det jo bare å kjøre på... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har funnet ut hva vi gjør! Hurra!

 

- 100% permisjon med 80% lønn

- Sparer 5 ferieuker fra 2010 og tar ut 10 ferieuker sammenhengende etter permisjonen er slutt

- Da er både jeg og knerten klare til barnehageoppstart 1.august 2011 (Jeg jobber i barnehage... De er ofte velvillige på å la de i permisjon slippe å komme tilbake én måned før året er slutt) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det 100%. Det var det jeg hadde sist og det funket utmerket. Det er grusomt å ikke få det jeg vanligvis tjener bare pga taket på 6G, så på 80% ville det blitt enda mindre. Uaktuelt. Jeg får dessuten 51 uker permisjon siden far ikke har krav på det da han studerer. Siden han er mye hjemme er det han som er barnevakt etter 10 mnd allikvel, så null problem her i hus.

Digg at de har endret reglene, forrige gang var det bare noen og 40. Dette blir jo da nesten som ett år for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er svært få arbeidsgivere som tillater at man overfører så mye ferie, men det er jo ingenting i veien for å ta ut ferien i 2010 etter at permisjonen har startet - da kan du forlenge med 4 uker og 1 dag (kan ikke ta ut mer ferie mens man er i permisjon), overføre de resterende 4 dagene og så ta ut ferien for 2011 + 4 dager fra 2010 etter at permisjonen er ferdig (forutsatt at arbeidsgiver godkjenner det..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke helt enda hvordan vi gjør det. Jeg har tenkt å ta en prat med arbeidsgiveren min for å høre hvordan de tenker med tanke på ulønnet permisjon etter foreldrepermisjonene.

 

Hvis vi får det som vi vil, så tar vi 10 mnd permisjon med 100% lønn. Jeg tar ut ca fire mnd permisjon og så ulønnet permisjon fram til barnet er ca et år. Far utsetter sin permisjon til jeg går ut i jobb og tar da ut sine seks mnd.

 

Hvis dette går greit for arbeidsgiver, for NAV og det er lov at far utsetter sin permisjon på denne måten, så kommer vi nok til å gjøre det sånn. Dette fordi vi ønsker å finne en løsning slik at vi kan være hjemme med barnet til han er halvannet år, jeg ønsker å være hjemme med barnet til han er MINST 9 mnd og helst mer enn det, pappaen får relativt mye tid hjemme med barnet og vi får utbetalt ca 10 000 mer ved å velge ti mnd foreldrepermisjon i steden for 12 mnd.

 

En slik ordning forutsetter at man har god kontroll på økonomi og klarer å disponere pengene slik at man ikke går konkurs de mnd med ulønnet perm. Det som gjør det lettere er jo også at vi vet at far får 100% lønn når han skal være hjemme og at vi da også vil få kontantstøtte. Fra babyen er ca 6 mnd så tenker jeg å ha en helgejobb som innebærer at jeg jobber tre vakter hver tredje helg. Pappaen har jo likevel fri i helgene så da passer han barnet. På den måten så vil jeg ha NOE inntekt i de mnd med ulønnet permisjon. Blr det vanskelig økonomisk de mnd jeg har ulønnet perm. så tenker vi at vi kan fryse huslån og betale inn når far kommer ut i permisjon og vi mottar kontaktstøtte.

 

Men, som sagt, vi vet jo ikke helt enda om dette går...

 

På nav sine hjemmesider finnes det en foreldrepengekalkulator som regner ut hvor mye dere vil å ved 80% og 100%. Hvis du gjør et lite regnestykke der så kan du enkelt sammenligne hvordan det vil slå ut for dere etter hvilken permisjonsordning dere velger. Regn ut det dere samlet vil få ved ti mnd. permisjon og det dere samlet vil få ved 12 mnd permisjon. Vi fant at vi "tjener" ca 10 000 på ti mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ikke gjøre det slik du tenker, det er kun fedrekvoten som kan utsettes.. Permisjonen KAN utsettes men KUN av enten at man tar ferie, eller at man jobber 100%... Med andre ord må du ta ut din permisjon og pappaen så overta sin del, og SÅ kan du ta ut ulønnet permisjon en periode.. Om pappaen skal ha mer enn fedrekvoten må du jobbe minst 75% eller studere på fulltid mens han har sin del av permisjonen (ikke fedrekvoten, mens han har den kan du gjøre hva du vil), men det virker det jo som om dere er oppmerksomme på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferien blir nok tatt i 2010, mens permisjonen blir "utsatt" i 2011, Arb.giver ønsker å få til det samme som meg, da det er dumt å komme tilbake i min jobb mot slutten av et barnehageår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha 80% med full lønn også ser vi bare etterhvert hva vi gjør etterpå. Med barn nr.2 gikk jeg tilbake i 40% jobb etter to mnd også delte jeg og min mann 60/40 resten av permisjonen. Det hørtes ut som en glimrende løsning for oss før vi fikk babyen, men med en unge som hadde kolikk og altfor lav blodprosent selv så var jeg på ingen måte klar for arbeidslivet etter så kort tid. Det ble bare stress- så jeg kommer til å ta så mye permisjon jeg kan selv så jeg får ha fullt fokus på baby og amming uten å i tillegg skulle planlegge jobb m.m. Og det kjenner jeg er veldig riktig avgjørelse for oss, men andre kan nok sikkert være heldigere enn oss med en annen løsning. Mye avhenger jo også av ungen og det vet en jo ingenting om på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sjekket dette skikkelig enda, så fint å få slike innspill :-)

 

Men, kan ikke far utsette sin permisjon så lenge han selv er i 100% jobb? Eller er det bare hans forbeholdte 10 uker han kan utsette?

 

Jeg kommer til å gå ut i full jobb mens han er hjemme, så den delen av det er i boks hvertfall :-)

 

Må prøve å sette oss mer inn i dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er student og får dermed bare 44 uker :-( Far har heller ingen rettigheter når jeg studerer som jeg har skjønt det...Noen som kjenner til reglene? Men han får ta ut ferien sin når jeg er ferdig med permisjonstiden, så blir det ikke så alt for tidlig bhg-start i hvertfall. Var hjemme 1 1/2 år med de to forrige barna, det var en drøm! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer for de fleste at det lønner seg i rene økonomiske termer med den korte permisjonen med 100 % lønn - hvor mye man "tjener" på dette kontra den lange permisjonen er imidlertid helt avhengig av din inntekt, så dette må man nesten regne på.

 

Dine Penger har en del artikler om dette som viser ulike regnestykker, men anbefaler også å sjekke ut forumet om fødselspenger, det er det en som virkelig har peiling på alt dette.

 

Jeg personlig hadde først tenkt å gå for 100 %, men jeg synes det er dårlig at det svært sjelden nevnes hvilke "fallgruver" som kan følge med en ulønnet permisjon. Jeg personlig (samt mine barn) vil da i den perioden blant annet ikke være dekket av våre kollektive forsikringer på jobben og det innbetales ikke noe til min pensjonssparing i perioden. Et annet faktum er det at man da heller ikke får noe til utbetaling, så man må legge unna penger i den perioden man får 100 % - og dette tror jeg ikke alltid er like lett.

 

Men kanskje en av de viktigste faktorene etter mitt synspunkt er det at man mister retten til å ta ut sykmeldinger og egenmeldinger når man er i ulønnet permisjon - og disse rettighetene er noe man dermed må opparbeide seg i det man begynner å jobbe for fullt igjen. Tror man må ha jobbet hhv 6 og 8 uker for å få rett til dette igjen (kan sjekkes hos NAV) Dette er etter min mening såpass "risky" at jeg velger løsningen med 80 %. Med en "vanlig" bruttolønn skal det ikke mer enn et par sykdomsdager til før hele gevinsten ved å ta den korte permisjonen er spist opp. Ender du opp med å gå sykmeldt over lenger til vil du måtte dekke de første 16 dagene selv (arbeidsgiverperioden) før NAV da tar over. DET er DYRT det. Den risikoen orker jeg ikke engang bry meg om.

 

Sorry, dette ble langt. Men det er en liten tankevekker til de som kun baserer permisjonen sin på hva som er det mest økonomisk lønnsomme i rene kr og øre utbetalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha 100% permisjon og 80% lønn. "lønna" man får av å ta seg tid med den nye borgeren veier godt opp for de "tapte" inntektene. Det koster å ha unger :o) Sånn er det bare. Tid er mye mer verdifullt for meg. Jeg gikk grunnfaget på BI da jeg var hjemme med den ene forrige gang, og jobbet ved siden av med førstemann. Så denne gangen blir det godt tid og ikkeno stress :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du får overføre 5 ukers ferie?

Tror det vanlige er maks 10 evt. 14 dager. Eg sjekket med lønnsansv. hos oss.

Fikk som tips å ta vanlig 6 ukers ferie til neste år - og få feriepenger utbetalt som vanlig og forlenger permisjonen året etter med tilsvarende uker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å ha 100% lønn, altså kort permisjon. Har deretter tenkt å ha 10 uker ulønnet permisjon, før far tar sine 10 uker (må søkes om til NAV siden den ikke kommer rett etter min vanlige permisjon). Deretter blir det ferie fram til barnehagestart i august, da blir hun ca 15 mnd.

 

Tapte pensjonspoeng vil utgjøre så lite for den korte perioden, at det tenker jeg ikke på. Vi har vanligvis heller ingen problem med å spare, så vi setter av penger til de 10 ulønnede ukene. Er også vanligvis svært sjeldent syk, så tror ikke det blir noe problem i de få ukene jeg blir uten sykepenge-rettigheter. Den sjangsen tar jeg.

Ang. ferie for 2010 så overføres ikke disse til 2011 for min del, men tas i en periode i løpet av permisjonen i 2010, slik at permisjonen forlenges tilsvarende i 2011 (ref. han som er økonomiansvarlig på jobben).

 

Har fortsatt litt å sette meg inn i vedr. dette her, men antar at det blir sånn. Skal forhøre meg litt nærmere på jobben, der er det så mange gravide til enhver tid, så ledelsen har god greie på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...