Anonym bruker Skrevet 22. desember 2009 #1 Skrevet 22. desember 2009 Jeg har vært hos legen nå og drukket det ekle sukkervannet. Skal vente to timer før jeg drar tilbake og tar blodprøver. Er det noen som vet hvilke verdier som gjelder for diabetes/ikke diabetes? Og hva som eventuelt skjer om jeg har svangerskapsdiabetes?
Gjest Skrevet 22. desember 2009 #2 Skrevet 22. desember 2009 Jeg husker ikke verdiene lengre, men det som skjer hvis du har svangerskapsdiabetes er i foerst og fremst at du faar beskjed om aa legge om kostholdet (om mulig) og bevege deg mer (om mulig). Som regel er ikke medisiner noedvendig
MissAntrop Skrevet 22. desember 2009 #3 Skrevet 22. desember 2009 Fastende blodsukker skal vel være på under 6.0 for å være optimalt. 2 timer etter skal den være under 7.8. Lykke til!
Gjest ->>- Skrevet 22. desember 2009 #5 Skrevet 22. desember 2009 Verdiene varierer littegrann ut fra om blodprøven ble tatt i fingeren eller armen. Du kan lese Rikshospitalets grenseverdier her: http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/sykdom/behandling/detaljer?p_doc_id=36247
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2009 #6 Skrevet 22. desember 2009 Jeg måtte sitte helt i ro da jeg hadde drukket sukkervannet og fikk ikke dra hjem eller noe som helst.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2009 #7 Skrevet 22. desember 2009 Ja, jeg måtte også sitte stille og vente. Hvis du har mer enn 11,2 har du antagelig dia. Fikk du vite ditt fastende blodsukker før du drakk guffen? Jeg fikk faktisk hypoglykemi etter den testen, målte 2,4 to timer etter jeg drakk guffen. Det er alt for lavt. Jeg er insulinresistent da. Har du målt c-peptid i blod? Lykke til!
Gjest Skrevet 22. desember 2009 #8 Skrevet 22. desember 2009 Hvis du har svangeskapsdiabetes får du kostholdsveiledning, formaninger om trening, utstyr til å måle blodsukkeret hjemme, og vektestimering av baby ca uke 30. Alt for å unngå monsterbaby:) Lykke til
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2009 #9 Skrevet 22. desember 2009 Det stemmer at man ikke får røre så mye på seg i de to timene etter man har drukket sukkerlaken. Jeg har tatt glukosebelastning to ganger på to forskjellige steder i landet og begge gangene måtte jeg vente der. Det jeg fikk med meg er at det ikke gjøres noe før verdiene bikker 7.0. De målte blodsukkeret på meg før jeg drakk og hvis det hadde vært 7.0 eller høyere så hadde jeg ikke fått drikka. Heldigvis så var prøvene mine bra så nå spiser jeg alt jeg kan av sukker
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2009 #10 Skrevet 22. desember 2009 Ja, 10:49, det sa de til meg også, at fastende bs må være under 7 før en drikker glukosen. Hvis en har fastende bs på over 7 er det et tegn på dia i seg selv. Hilsen 10:41
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2009 #11 Skrevet 22. desember 2009 Jeg hadde fastende blodsukker på 7,6 men de gjennomførte likevel testen. Etter to timer var den 10,2. De sa ingenting. Ble ikke henvist til lege eller noenting. Har prøvd å ringe men kommer ikke gjennom på tlf. Det skjer vel ingenting nå i julen. Er det farlig å gå med?? Er 31 uker på vei.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2009 #12 Skrevet 22. desember 2009 off den måtte jeg og ta. fikk ikke lov å reise hjem da. fikk du de?? jeg fikk ikke engang lov å gå ut av legekontoret. satt på de kontoret i 2 timer sammen med ei venninne som hold meg med selskap. jeg kastet opp av de sukker vannet, og fikk utslag på at jeg ikke hadde svangerskapdiabetis då jeg kan ikke svare på spørsmålene dine.
Gjest Skrevet 22. desember 2009 #13 Skrevet 22. desember 2009 Det er vel ikke voldsomt hoyt, men hoyt nok til at legen nok vil be deg kutte ut soetsaker. Kanskje legen mener det er greiest aa begynne med det etter juleaften?
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2009 #14 Skrevet 22. desember 2009 Vi utfører dette på jobb stadig, og pasientene får ikke lov å gå noe sted da. De må sitte i ro i 2 timer, fordi man under aktivitet forbrenner kalorier (og sukker) og det påvirker målingen etterpå... Har du over 11 etter testen, vil de nok ta veneprøve å sende inn til sykehuset, men fortsatt merkelig at du fikk dra hjem. Da vil antagelig nivået være lavere enn om du hadde sittet rolig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå