Gå til innhold

kan man bli kvalm av folat og vitaminer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

i går spøy jeg som en gris. Rett etter jeg tok vitaminer og Folat kastet jeg opp. Tok ikke nye tabeletter. Glemte og ta tabletter i dag (nettopp tat). vært kvalm lenge, og kastet opp.

og har ikke vært kvalm i dag. Har noen opplvevd det samme? Hvis det er det, så lurer jeg på om jeg skal droppe folaten de tre dagene jeg er borte i jula. (baaad mom, i know).

9+4 uker på vei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IKKE TA FOLAT. Er nettopp forsket på at det øker sjansen til kreft med opptil 20%!

Selv husker jeg at jeg spydde av vitaminer og tilskudd når jeg var gravid...Så det kan hende det er det...Eller bare vanlig svangerskapskvalme.

Skrevet

Jeg kan aldri tenke meg at det var vitaminene og folaten sin skyld at du kastet opp. Enten har du pådratt deg omgangssyke (som går for tiden) eller så er det svangeskapskvalmen som gjorde sitt inntog.

Uansett, hva hjelper det å droppe folaten i jula? Hvis du ikke er kvalm de dagene vet du uansett ikke hva som er skylden... og, hvis du mener du kan konkludere med at det var folaten sin skyld, skal du da droppe å ta det resten av svangerskapet, og heller risikere at barnet ditt får åpen gane?

Skrevet

Når jeg tenker meg om, tror jeg det kanskje var et spesielt merke FOLAT som var kreftfremkallende....ble usikker... Husker det var det jeg tok iallefall, og det het FOLSYRE fra nycoplus.

Skrevet

Litt teit skrevet 00:21.

"og, hvis du mener du kan konkludere med at det var folaten sin skyld, skal du da droppe å ta det resten av svangerskapet, og heller risikere at barnet ditt får åpen gane?"

Hva gjorde de før de visste om folat?

Og man skal ikke ta folat resten av svangerskapet. Kun de tre første mnd.

Skrevet

Når man ikke visste om folat, tok man ikke folat, når man ikke visste at røyking var skadelig, røyket man, når man ikke visste at alkohol var skadelig, drakk man osv....

men, når man vet bedre så gjør man bedre... Ikke sant?

Skrevet

Enig i teorien din, men er litt drastisk å sammenligne med sigaretter og alkohol syntes jeg. Blir man dårlig og kvalm av folaten, og spyr opp maten, er det jo bedre å ikke ta folat de siste 2-2.5 ukene, og heller tilføre babyen næring?

Skrevet

Jeg må si at jeg synes setningen "IKKE TA FOLAT" er den _teiteste_ i denne tråden..

Skrevet

Ja, kanskje...men det er kreftfremkallende.

Skrevet

Man kan da ikke anbefale gravide å ikke ta folat, det er da ihvertfall bevist at det reduserer faren for ryggmargsbrokk. Det er når man ikke er gravid man skal droppe folaten.

Får grøsninger når jeg leser slikt noe. Jeg måtte nylig ta abort fordi barnet mitt hadde en ekstrem variant av ryddmargsbrokk. Når jeg skal prøve å bli gravid neste gang må jeg ta firedobbel dose folat minst en måned før jeg i det hele tatt begynner å prøve og frem til jeg er 12 uker på vei.

Skrevet

Ja, da kan du velge da. Kanskje få kreft og dø fra ungen din. Kanskje gi ungen din kreft, eller satse på at du har nok folat i kroppen (noe du kan fikse selv ved å spise riktig og drikke nok med melkeprodukter) slik at ungen din ikke blir "hel", eller i værstefall dør.

Skrevet

Jaa... Du er kjempesmart!! Tar jeg ikke folat så blir det muligens ikke noe barn i det hele tatt. Du kan jo fortelle meg hvordan jeg får inn firedobbel folatdose gjennom kostholdet.

Skrevet

Det blir en egen mening det da. Jeg mener at HI ikke burde ta folat. Hun har bare 2 uker igjen til hun skal slutte med det, og mener næringen er bedre enn folat i 2 uker.

Synd å høre om din situasjon, og beklager det bråe utspillet mitt, men dette er noe man selv må få velge.

Skrevet

Ja, man kan bli kvalm av å ta vitaminer på tom mage.... Det er viktig at vitaminene tas like etter et måltid;-)

Skrevet

Nå snakker jeg ikke om din situasjon. Det finnes alltid unntak.

Skrevet

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/graviditet-og-amming/folat-ved-graviditet

Les litt her før dere "lurer" naive gravide til å droppe folaten. Det kan være et spørsmål om liv eller død. Man kan jo selvfølgelig velge å ta sjansen uten, og risikoen for at noe skjer er jo ikke stor. Men det må da føles ganske teit å få påvist ryggmargsbrokk og kanskje ender opp med senabort fordi man har valgt å droppe folaten.

Jeg føler ihvertfall ikke at jeg hverken tør droppe folaten eller anbefale andre å ikke ta den.

Skrevet

De to siste ukene har neppe så mye å si. Det er de to første ukene (4 til 6) som er de mest viktige når det gjelder forebygging. Og på grunn av at folaten ikke tas opp i kroppen og virker på en ordentlig måte før det er gått en måned, må man ta folat en måned før graviditeten inntreffer.

Og ja, jeg har dårlig samvittighet. Jeg tok ikke folat før jeg var 6 uker på vei, og det er dritkjipt å lese hvordan jeg egentlig skulle gjort det for å unngå denne situasjonen.

Skrevet

Uff da. Det er jo ikke din feil! De fleste som ikke er prøvere, får jo ikke vite at de er gravide før litt lengre ute i graviditeten, og da er det jo forsent. Og ingen skal klandres for det, men skjønner at det er kjipt. Håper det går bra med deg.

Skrevet

Ja, så kan DU lese denne:

http://www.forskning.no/artikler/2009/november/234942

Utdrag :

Totalt 629 av de 6837pasientene som var med i forsøkene fikk konstatert kreft i løpet av oppfølgingstiden på til sammen seks og et halvt år. De (halvparten) som fikk behandling med folsyre hadde 21 % større risiko for kreft enn de som ikke fikk folsyre.

- Pasientene som deltok i forsøkene hadde hjertesykdom, og mange av dem var røykere. Ingen av dem hadde kjent kreftsykdom da de ble med i forsøkene, forteller hun videre.

Skrevet

Dette er jo en valgsak!

La nå folk få velge selv uten å hogge hodet av de med en gang.

Skrevet

Ryggmargsbrokk på babyen eller kreft ?

Jeg vet hva jeg hadde valgt. Og det er ikke sistnevnte.

Skrevet

Nå er ryggmargsbrokk en svært sjelden sykdom. Har man dette i familien, har man sjanse for å gi dette videre til barna. De som ikke har dette i familien, har minimal sjanse, opp til ingen sjanse, til å få ryggmargsbrokk. Heller å gi det videre til barna sine.

Skrevet

Det er idioti å gå ut å si at gravide ikke skal ta folat på bakgrunn av denne forskningen. Du burde la være å skremme folk på denne måten.

Forskningen er gjort på hjertepasienter som over en periode på tre og et halvt år fikk store doser folat. Forskningen sier at gravide bør ta folat for at barnet ikke skal få ryggmargsbrokk. Og som gravid tar du ikke store doser over lang tid.

Les rapporten før hysteriet tar deg!

Det er en grunn til at ryggmargsbrokk er sjeldnere i dag enn tidligere, og det er at man tar folat.Hadde ryggmargsbrokk vært svært sjelden hadde man ikke anbefalt alle gravide å ta dette.

Ryggmargsbrokk er en svært alvorlig sykdom som man ikke burde påføre egne barn fordi man feiltolker en forskningsrapport.

Skrevet

Jeg har også tatt abort pga ryggmargsbrokk. På sykehuset avkreftet to overleger teorien om at det er arvelig, jeg spurte nemlig om det. Alle gravide skal/bør ta folattilskudd, aller helst en mnd før graviditeten inntreffer.

Dessuten er folatdosen såpass liten, og man tar den noen få mnd, så vil tro at risikoen for å få barn med ryggmargsbrokk er større enn muligheten for å få kreft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...