nickelallergi Skrevet 21. desember 2009 #1 Skrevet 21. desember 2009 Hei! Jeg har en datter på 7 år som varierer veldig i oppførselen. I lange perioder, over flere mnd; kan hun være godheten og tryggheten selv. Så endrer dette seg plutselig og vi har plutselig et uvær av et barn i hus. Da blir hun sint for alt og ingenting, og da blir hun også veldig frekk i munnen til oss andre i familien.(mor, far + lillesøster). Vi er i følge henne dumme idioter, vi er frekke, hun vil ikke bo sammen med oss osv. dette er svært slitsomt og hun er sv'ært krevende når hun får slike perioder, hun er nemlig direkte ufordragelig når hun er slik. Hun er veldig oppmerksomhetskrevende og snakker i munnen på alle andre. Hun prater omtrent hele tiden og er et veldig aktivt barn, samtidig som hun også kan leke rolig. Hun er sjalu på lillesøster i disse periodene. Hun mener vi ikke liker henne og at vi ikke er glad i henne. Vi er svært oppmerksomme foreldre som forteller henne hver dag hva hun betyr for oss. I slike perioder bruker jeg å fokusere spesielt på henne, f.eks. ved å ta kun henne med meg på kafe o.l., mens lillesøster får litt lengre dag i bhg. Men det er til ingen nytte, hun SER faktisk ikke hva vi gjør for eller med henne, i følge henne bryr vi oss kun om den minste. Flere som har det slik? Vi lurer jo innimellom litt på om det kan feile henne noe, men samtidig går jo alt så veldig fint i lange perioder også. Hun fungerer veldig fint sosialt og på skolen, populær blant de andre barna og har mange venner. Tar sinnet sitt utt hjemme, og det er vel egentlig bra, tenker jeg :-) Blir veldig takknemlig for svar - tusen takk :-)
Gjest Skrevet 21. desember 2009 #2 Skrevet 21. desember 2009 Hei! Min datter er også 7 år, og har hatt lignende oppførsel siden hun var ca 6. Forandra seg veldig etter at hun begynte på skolen. Det som er rart, er at der- på skolen altså går det veldig fint! Oppfører seg bra, og klarer seg fint faglig, pluss at hun har gode venner. Her hjemme er det imidlertid veldig mye bråk med henne. Allltid roping, raserianfall over de minste ting- som at hun må gjøre lekser, eller at vi skal spise middag, eller at hun får beskjed om å kle på seg. Blir veldig sint, og skriker/griner mye. Fryktelig travelt dette her, forstår hvordan du har det! Her i huset tror vi det dreier seg om søskensjalusi, og sterkt behov for oppmerksomhet. Hun er nemlig veldig grei når vi får henne på tomannshånd, og kan finne på noe sammen med henne i blant. Tror også helsesøster har sagt at denne perioden regnes som en "prepubertet", der følelsene svinger voldsomt. Jeg tror ikke det er noe som feiler egentlig, men man kan jo begynne og lure! Tror ikke jeg hadde noen gode råd til deg, men tenkte du i alle fall kunne vite at vi er flere! Vi har også veldig god kontakt med ei flink helsesøster, som tar seg en prat med jenta vår innimellom når det er for gale..det har i alle fall hjelpt oss i perioder. Lykke til!
nickelallergi Skrevet 21. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. desember 2009 Tusen takk for svar - alltid godt å høre at også andre har det sånn. Ikke det at jeg ønsker dette for andre, men da blir på en måte vår datter straks mer "normal" :-) Joda, det handler om oppmerksomhet og sjalusi her også, men er jo så rart at det svinger sånn. Høres ut som om vi har det veldig likt, det endret sg etter skolestart her i huset også. Også vår jente er veldig grei på tomannshånd. Prepubertet ja?? He, he, er dette en pekepinn på hva vi får å stri med i tenårene da?? Da er det bare å stålsette seg, med andre ord :-)) Krysser fingrene for at døttrene våre roer seg snart, hadde vært godt for hele familien, også henne selv. Hun har det vel neppe godt når hun strir sånn med følelsene, stakkars. Takk igjen for svar, det roet meg litt ned. God jul
Gjest Skrevet 22. desember 2009 #4 Skrevet 22. desember 2009 Tror nok det vil roe seg ja, vi får satse på det! God jul til deg også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå