bente83 Skrevet 21. desember 2009 #1 Skrevet 21. desember 2009 Tante rød kom i dag, og jeg skal ta min første pergotablett lillejulaften! Jeg, som vanligvis har lange sykluser,(har pcos) hadde selvfølgelig tidenes korteste denne gang : 29 dager. Lurer på om det kan være metforminen som gir utslag allerede, til tross for at jeg fremdeles kun klarer å ta en av dem om dagen uten å bli veldig dårlig. uansett skulle jeg gjerne hatt litt lengre syklus denne gang, da den 11. dagen blir på nyttårsaften. Har fått beskjed om at jeg må på kontroll til gynekolog da. Men snakka med de i dag, og de sa jeg kunne komme neste mandag (eneste dagen de hadde oppe i romjula). Frykter jo at det er litt for tidlig til at de kan se hvor mange egg som eventuelt er løsnet (er vel derfor en må på kontroll for å se at det ikke er for mange), så håper ikke det blir helt bortkastet å gå på pergoen nå, men fikk jo beskjed om at jeg kunne begynne. Men har inntrykk av at den oppfølgingen på pergoen er litt ulik fra plass til plass? Litt merkelig... Er uansett utrolig spent på hvordan kroppen reagerer, både på bivirkninger og i forhold til eggløsning. Er det noen som har gjort seg noen erfaringer om når det er greiest å ta pilla? Morgenen eller kvelden? sammen med måltid? kan jeg ta den samtidig som metforminen? Skal bli godt å komme i gang med første ordentlige prøveperiode Var "heldig" å fikk diagnosen pcos før vi har startet prøvingen ordentlig, så da får vi hjelp allerede på 1. pp. Kommer sikkert med noen oppdateringer etterhvert... I mellomtiden ønsker jeg alle en riktig god jul! Så får vi håpe det blir mange babyer på oss her inne i 2010!
GuttemammaTilTo Skrevet 22. desember 2009 #2 Skrevet 22. desember 2009 jeg ville bare ønske deg en riktig god jul og lykke til med prøvingen!!
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 22. desember 2009 #3 Skrevet 22. desember 2009 Heisann! Selv har jeg ingen erfaring med metformin men masse erfaring med pergo. På 1.mann brukte vi 16 pp før jeg endleg fikk pergo pga manglende EL selv, delt livmor, deformert livmorhals og antydning til pco. Etter 2 runder pergo ble vi gravide i 18. pp og fikk en sønn i juni 2007. Jeg slet mye med bivirkninger av pergoen den gangen med mye hodepine, kvalme som kom og gikk, veeeeeldig ømme pupper og hetetokter..... og dessverre store svingninger i humøret.... Den gangen hørte jeg til St. olavs hospital og der kunne jeg bruke pergo annenhver mnd i 6 mnd mens jeg ventet på lapraaskopi og hysteroskopi for å se nærmere på ting og tang. Jeg skulle ikke på noen kontroller underveis for å sjekke antall egg osv...... I aug 08 begynte vi prøvingen på nr og siden pergo var løsningen på nr 1 så fikk jeg pergo med en gang av gyn på sykehuset. Denne gangen hører jeg til et annet sykehus på sørlandet og nye leger. Nå måtte jeg på kontroll de mnd jeg tok pergo men slapp kontroll i pausemnd. Måtte da på kontroll rundt omkring syklusdag 12-14. Denne gangen kjente jeg lite bivirkninger av pergoen. Hadde litt vektøkning og litt humørsvingninger, men ellers ganske grei. Ingen ømme pupper kan kanskje ha noe med at jeg har ammet 1 år denne gangen....?) På kontrollene fant gyn aldri modne egg på meg, men i mars ble jeg likevel gravid. Denne var dessverre i egglederen og egglederen sprakk og jeg måtte operere vekk høyre eggleder og eggstokk som viste seg å være veldig underutviklet og hadde aldri falt ned i bekkenet så de lå oppe ved blindtarmen. Så skulle vi ha pause til høsten med prøving og sex skiulle være med beskyttelse 1 mnd pga fare for infeksjon etter operasjonen, men deretter kunne vi gjøre som vi ville med kondom:) Så ble jeg spontant gravid i mai/juni. Hadde da plutselig fått EL av meg selv og gyn mener dette med at høyre eggstokk og eggleder var som de var kan ha hindret EL på meg og at de nå har ryddet problemet av veien. Denne endte dessverre i MA og ny operasjon i juli. Deretter hadde vi 2 mnd karantene. Ble gravid igjen i oktober, men denne endte i SA. Så etter SAen ville gyn at jeg begynner på pergo igjen til tross for at jeg nå har EL selv. Var på kontroll på syklusdag 11 og han kunne bare se 1 egg, men det var for lite til at det kom til å bli EL sa han. Nå får jeg EL 2-3-4 dager senere med pergo enn uten pergo så jeg hadde EL på dag 17 denne syklusen. Så nå gjenstår det bare å se om det skaper noe resultat:) Poenget med kontrollene på pergo er at vi ikke er overstimulert. Min gyn er supernøye på dette og har jeg 3 egg eller flere på gang så blir det kondom for vi skal ikke ha noen trillinger. Dette er en regel han har for alle sine pasienter, men for meg blir det litt spesielt med tanke på at livmoren min er delt også..... Og hvis jeg nå ikke blir gravid og ikke gravid neste pausemnd, bl.ir det dobbel pergo og puregon neste pp der igjen og da er han enda mer nøye på flere kontroller underveis. Må si jeg er glad for at dette blir nøye fulgt opp altså. Føler meg mye tryggere da og samtidig har jeg mer kontroll selv på hva jeg kan forvente meg:) Og så kom jeg på en ting til; denne pp har jeg plutselig ømme pupper igjen så som du skjønner; bivirkningene kan være mange, de kan være få, de kan variere fra gang til gang og fra persom til person. Men en ting er sikkert; de er veldig lik symptomer på graviditet så derfor er mitt råd til deg å ikke kjenne for mye etter symptomer og bivirkninger og hold ut med graviditetstestinga da EL gjerne er litt senere med pergo (Bruk CB digital EL-tester hvis du vil ha kontroll. De er supre) Og så ønsker jeg det til slutt masse masse lykke til:)
bente83 Skrevet 22. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. desember 2009 Takk for alle erfaringene du delte, Maddemor. Utrolig tøft å lese om alt du har vært gjennom, håper inderlig jeg slipper å måtte gjennom like mange opp og nedturer... Men skjønner at det ikke er så lett å forberede seg på bivirkningene. Litt skeptisk til at det kommer midt i jula, så slipper jeg kvalme og oppkast skal jeg være fornøyd Er det det samme om en tar pilla på morgenen eller kvelden? Lykke til videre du og!
Prinsesse2_på_vei*Fødeklar* Skrevet 22. desember 2009 #5 Skrevet 22. desember 2009 Lykke til:D Håper det går som det skal og at du snart blir mamma du også
Gjest Skrevet 22. desember 2009 #6 Skrevet 22. desember 2009 Lykke til - spennende tid du har foran deg! Selv har jeg brukt en kur med Pergotime, og sitter nå med en nydelig liten tulle som har rundet halvåret :-) Full klaff på første forsøk, har PCOS og sjeldent/aldri EL av meg selv.
Gjest Skrevet 22. desember 2009 #7 Skrevet 22. desember 2009 Tastet på lagre litt for fort... Som Maddemor har heller ikke jeg erfaring med Metformin. Pergotime tok jeg på morgenen, og merket ikke noe til bivirkninger. Jeg fikk Provera i forkant for å fremprovosere blødning og begynte så på Pergotime. Jeg fikk ingen oppfølging for å sjekke om jeg evt. var overstimulert, så dette varierer nok veldig fra sted til sted. Jeg var hos gynekolog på Volvat.
K ♥ tærten Skrevet 23. desember 2009 #8 Skrevet 23. desember 2009 Lykke til og håper pergo kan hjelpe =) Jeg har også slitt med lange og uregelmessige sykluser. Har riktignok hatt EL av meg selv, men har vært helt tilfeldig når den har kommet. Denne pp har jeg brukt pergo - dobbel kur. Jeg var inne til en UL før EL, men det var mer fordi jeg ønsket det selv og ikke fordi gyn forlangte det. Så to store modne egg når jeg var der og EL kom på dag 15 I går testet jeg positivt, så klaffet på 1. pergoforsøk her. Håper spira holder seg der i 8 mndr til og litt spent på om begge eggene har blitt befruktet eller bare det ene =)
bente83 Skrevet 23. desember 2009 Forfatter #9 Skrevet 23. desember 2009 Åh, så spennende! Gratulerer, Håpefulle K! Blir så glad av å høre historier der det klaffer med pergo på 1.forsøk! Håper jeg er like heldig... Jeg har også hatt eggløsninger av meg selv, men ikke så ofte og håpløst å finne dem... Tatt første pille i dag, og foreløpig ikke kjent noen bivirkninger, så håper det holder seg Lykke til videre med svangerskapet! Spennende å se om det er en eller to
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 23. desember 2009 #10 Skrevet 23. desember 2009 Ser du har fått mange fine svar - spesielt flott svar fra maddemor Selv har jeg heller ingen erfaring med Metformin, men jeg har gått på 3 doble pergokurer uten resultat og bivirkningene har vært helt forskjellig fra gang til gang... Ville nå bare ønske deg riktig lykke til )) Klem fra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå