Gå til innhold

Noen med god peiling på medisiner her? (hoste)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en grusom tørrhoste og har noen noskapin tabletter liggende her. Lurte på å ta en, men jeg ammer og nå ser jeg at det står i pakningsvedlegget at det ikke skal brukes av ammende.

I legemiddelhånboka står det dog at det kan brukes.. Det er vel gjerne legemiddelhåndboka som har rett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klippet fra felleskatalogen om Noskapin:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Kan gi irreversible skadelige (gentoksiske) effekter. Skal ikke brukes ved graviditet. Overgang i morsmelk: Går over. Det er mulig at barn som ammes kan skades. Skal ikke brukes under amming.

Skrevet

Jeg vet det, men felleskatalogen og legemiddelhåndboka er to forskjellige ting.. Felleskatalogen skriver alltid det som pakningsvedlegget skriver, mens legemiddelhåndboken ofte er litt mer "liberal"..

Og jeg mener det er legemiddelhåndboken man skal stole på? men er ikke sikker, derfor spør jeg her..

Skrevet

Felleskatalogen sier ofte mer enn det som står i pakningsvedlegget. Har ikke brukt legemiddelhåndboken så mye så det kan jeg ikke svare for. Men hvis jeg var deg ville jeg ha forhørt meg med en lege før jeg evt. brukte legemidlet.

Skrevet

Joda.. Kjæresten min er lege, men jeg får ikke tak i han nå og jeg har ringt legevakten såpass mye i det siste (to syke barn) at det nesten er flaut å ringe igjen.. Men jeg får vel ta en telefon, om det ikke er noen andre som vet :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...