Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #1 Skrevet 21. desember 2009 Hun er ute å løper Hun er ute og løper. Vi var i syden å koste oss. Vi var i syden og koste oss ????
kathrinemor Skrevet 21. desember 2009 #6 Skrevet 21. desember 2009 Her er "og" riktig i begge eksemplene. "Å" er kun infinitivsform, f.eks "Hun liker å løpe ute" eller "Jeg liker å dra til syden for å kose meg".
Figa Skrevet 21. desember 2009 #7 Skrevet 21. desember 2009 Å er når ordet er i infinitiv ALLTID! Det går ikke an å si "å koste seg", "å løp" osv osv.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #8 Skrevet 21. desember 2009 men er det ikke "jeg liker å dra til syden for OG kose meg"?
Figa Skrevet 21. desember 2009 #9 Skrevet 21. desember 2009 Nei, det er "jeg liker å dra til syden for å kose meg"
kathrinemor Skrevet 21. desember 2009 #10 Skrevet 21. desember 2009 Nei. "Å" kose meg er fremdeles infinitivsform.
Figa Skrevet 21. desember 2009 #11 Skrevet 21. desember 2009 Du drar ikke til syden for og kose deg. Du drar dit for å kose deg.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #12 Skrevet 21. desember 2009 ...for Å kose meg. Infinitivsform.
Gjest Skrevet 21. desember 2009 #13 Skrevet 21. desember 2009 Du kan tenke slik at du putter "å" foran noe man gjør. For eksempel "Å løpe", "Å sykle", "Å gjøre". Skjønner? Så kan du putte "og" i slike type setninger, "Jeg og du", "Jeg skal på restaurant og spise". Slik at det på en måte blir "og" når du skal sammensette to ting du gjør for eksempel.. Ble litt rotete dette, men skjønte du litt? I ditt tillfellet, er det OG i begge setningene.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #14 Skrevet 21. desember 2009 Jeg liker å dra til syden for Å kose meg;)
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #15 Skrevet 21. desember 2009 Signerer SantaLucia. Bra forklart!
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #16 Skrevet 21. desember 2009 Å er infinitivsmerke, og skal bare stå foran verb i infinitiv. Å løpe Å kose seg Siden verbet står i fortid i begge setningene, må det være og i begge tilfellene.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #17 Skrevet 21. desember 2009 men i et slikt tilfelle som dette her: jeg liker å løpe og hoppe. Selv om hoppe her står i infinitiv, så skal det være og, for de to verbene blir bundet sammen. Jeg synes ofte det er lettere å tenke på engelsk hvis jeg er usikker. Der man bruker "to" på engelsk bruker man "å" på norsk, der man bruker "and" på engelsk bruker man "og" på norsk:)
kathrinemor Skrevet 21. desember 2009 #18 Skrevet 21. desember 2009 Stemmer det, men her er det lett å vite at det er et bindeord vi snakker om, fordi du teknisk sett kunne ha sagt " Jeg liker å løpe og å hoppe" Vi bare dropper "å" fordi den er unødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå