Gå til innhold

Mobbing eller bare litt erting?? Skulle jeg gjort noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt (X) på 3 år som er litt lav ifht. alderen, og her om dagen ved levering i barnehagen hører jeg de (noen litt eldre gutter) møte ham med "X er liten, X er liten, X er en baby". Dette er jo ikke noe kjekt å bli møtt med, men det er gjerne verre for meg som mamma enn for ham?

X reagerte med å "spytte" (blåse ut med tungen) mot de men da fortsatte de jo bare.. Jeg sa at de måtte jo tenke på at han jo også er yngre enn de og da stoppet det. Barnehagepersonalet tror jeg ikke fikk det med seg.

En annen morning det samme skjedde reagerte ikke X i det hele tatt, bare gikk rett forbi, men jeg vet jo ikke om han overså de eller om han ble skikkelig lei seg :-(

Uff synes så synd på ham iom at jeg også opplevde dette som liten, men da på skolen.. Burde jeg sagt ifra til personalet i barnehagen eller er det bare meg som overreagerer litt? Det er bare disse to gangene jeg har fått det med meg men det kan jo skje mye på en hel dag i barnehagen..

Gode råd mottas med stor takk!

(Samme som "BArnet Mitt 3-5 år")

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første du må gjøre er jo å ta det opp med de som jobber der, siden de er der hele dagen. Og du kunne ikke gjort noe annet enn det du allerede har gjort. Synes det er greit at foreldre sier fra til andre barn, jeg, når de tar erting/mobbing på fersk gjerning.

Du ble sikkert mer lei deg enn gutten din ble av å høre det. Ikke sikkert han tenker over det de sier på samme måte. Vi mødre er sårbare, men barna tåler litt. Mye preller av dem.

Men snakk med dem som jobber der, så får de ta tak i ungene som sier sånne ting. Det er den eneste måten å stoppe det på.

Skrevet

Ta det opp med de i barnehagen.

Jeg vil si at det er ikke mobbing om det blir gort en gang. Men er dette noe som gjøres bevisst av disse andre barna så blir det jo mobbing for gutten din selv om ikke de andre mener det som mobbing. De vet jo ikke hva det gjør mot ett menneske å få stadig høre slike ting om seg selv hvis ingen forteller dem det, og da kan det bare utvikle seg til å bli til det verre!!

Skrevet

Det er veldig viktig å ta slike ting opp med en gang for å hindre en negativ utvikling. Man skal ikke undervurdere effekten det kan ha for selv så små barn. Jeg tror ikke man kan si om ting er verst for mor eller barn, det er vel heller ikke viktig? Det som er viktig er å sortere ut hva som er dine følelser og erfaringer og ikke tro at barnet opplever det samme som du gjorde. Fortell om episodene til ped.leder.

Skrevet

Tusen takk for svar! Setter stor pris på det! Jeg skal ta det opp med de i bhg, så får vi håpe at det tar slutt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...