Elsie84 Skrevet 21. desember 2009 #1 Skrevet 21. desember 2009 ser det er mange som har vært på sykehuset og fått estimert vekten på babyen. virker som om dette er veldig vanlig og de fleste vet sånn ca str på barnet.. er det lege eller jordmor som henviser til dette? hvorfor har dere vært på slik estimering? er det avvikende symfysemål som gir indikasjon for vekstestimering?
Gjest Skrevet 21. desember 2009 #2 Skrevet 21. desember 2009 For meg er det pga diabetes, for søsteren min var det pga lav fødselsvekt på 1.mann. Så det er en medisinsk grunn. Som oftest er det vel pga avvikende symfysemål tror jeg. og den vekstmålingen de tar er jo ikke alltid å stole på.
Elsie84 Skrevet 21. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. desember 2009 ok da vet jeg det, jeg er litt spent på hvor stor han blir. han var noe over normalen på 3D i uke 29. jeg er veldig liten og så har jeg hatt glucose i urinen siden uke 27 uten å ha fått påvist svangerskapsdibetes (har tatt glucosebelastning en gang i uke 29).
HeidiL Skrevet 21. desember 2009 #4 Skrevet 21. desember 2009 jeg går hos jordmor på privat klinikk - samme sted som gynekologen jeg har til vanlig - og der har de tilbud om vektestimering i uke 32 og 37 hvis man vil... trenger ingen grunn - får bare tilbudet ) så jeg skal igjen i morgen..er 37 uker da )
ღMadame_mim ღ Skrevet 21. desember 2009 #5 Skrevet 21. desember 2009 Jeg skal på ul i uke 32/33. Dette er noe jeg har bedt om selv fordi jeg synes det er litt betryggende se den vesle jenta, hvordan leie hennes er og om hun har navlestrengen rundt hodet. Jeg vet at det vanligvis ikke er noe problem, men jeg synes det er mer bertryggende å vite. Siden jeg allerede er inne til ul, regner jeg med at de tar en beregning av vekt. Er jo litt greit å vite det også da, selv om ikke det er stort man får gjort fra eller til uansett :-)
guttebaby2010 Skrevet 22. desember 2009 #6 Skrevet 22. desember 2009 Jeg spurte jordmor ved forrige kontroll om vekstestimering.. Skal få det til siste kontroll om to uker for å se størrelsen siden jeg selv veide ca 4,5 kilo ved fødsel... Jeg skal føde uten medikamenter så synes det er greit å vite sånn ca str så jeg er klar over det
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 22. desember 2009 #7 Skrevet 22. desember 2009 Hos meg var det seteleie som gjorde at de valgte å estimere sist. Bommet med 600 gram da. Fikk besked om 3500g gutt, men han var 4100. En venninne fikk keisersnitt pga stor gutt sist, og ble estimert til å få barn på ca 4,8 denne gangen. Så hun fikk keisersnitt på ny. Ut om en baby på 3800 g! Så estimeringen er veldig basert på statistikk, og ikke individuellt tilpasset babyen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå