Gå til innhold

Vi trenger deres råd, jenter! Angående legging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et kjempeproblem. Vi får ikke til å legge jenta vår om kvelden. Hun er straks 4 mnd, og vi har lagt oss til en dårlig vane.

Hver gang hun skal legge seg, enten for natta eller for å hvile må vi bysse henne i bilsetet.

Tro meg, vi har prøvd å legge henne i senga. Vi har gitt henne melk på flaske, og byttet den ut med smokken. Sunget, bysset og lagt ned igjen, hatt henne i vår seng, lagt henne tidlig, lagt henne sent. Men hun blir helt krakilsk. Hun kan ligge å hylskrike i flere timer.

Mangen sier at jeg må bare ta "et par kvelder med skriking, så kommer hun inn i det", men det klarer jeg ikke. Jeg føler det er helt feil å bare la henne ligge å gråte til hun sovner. For det er ikke snakk om suttring, men sår gråt.

Legger vi henne i bilsetet og bysser henne, så sovner hun innen 5 minutter, og vi flytter henne over i senga. Da sover hun 12 timer, til hun våkner neste dag.

Noen som kjenne seg igjen? Hva i all verden gjorde dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg forsåvidt igjen (minus det å sove glatt igjennom 12 timer!), men vi hadde vugge. Høres ut som om det hadde vært ypperlig for dere. Jeg er overbevist om at det gode forholdet Lillemann fikk til senga/vogga, er nettopp fordi han elsket vuggingen. Da han var rundt 4 mnd kunne jeg derfor slutte med vuggingen, som så resulterte i en glatt overgang til sprinkelsenga.

Da jeg sluttet å vugge vogga var det bare å være der, putte smokk og synge litt, så roet han seg og sovnet.

Kunne dere lånt en vugge, kanskje, og sett om det fungerte?

Ellers finnes det faktisk slike klosser som man kan sette under beina på sprinkelsenga, med fjærer i, som gjør at hele senga kan vugge ;-)

Skrevet

Vugge har vi, og det er visst like uaktuellt :P

Men de klossene skal jeg prøve å få tak i! Det må vi prøve ut.

Tusen takk :)

Skrevet

uff er ikke enkelt å få til denne legginga.

Tulla mi villel bare sovne ved puppen på kvelden.

Jeg syntes heller ikke noe om å skulle la henne ligge å skrike men litt skriking tror jeg ikke man kommer utenom.

jeg startet med å innføre faste tider og rutiner (fulgte de slavisk i 1 uke)

både kl på morgen og kveld. men nå kan det godt variere litt uten at hun blir i ulage av den grunn.

det jeg gjorde var at jeg ga siste flaska på soverommet, hadde det mørkt slik at det ikke var andre ting å se på, jeg snakket ikke til henne men oppførte meg som jeg gjør på natten ellers ( om jeg må trøste så sier jeg bare shhhh) la henne ned i sengen men når hun skrek tok jeg henne opp og roet henne holdt henne da tett inntil slik at hun ikke får sett så mye, la henne ned i sengen igjen før hun sovnet og og opp igjen om hun skrek.

den første kvelden tok det 2 timer før hun sovnet den andre tok det en og en halv time, neste 1 time osv. dett funket veldig fint for oss nå sovner tulla så søtt i senga si uten noe tull :)

var veldig tøft den første kvelden men trøstet meg med at hun selfølgelig ikke hadde det vondt jeg holdt henne jo tross alt inntil meg så det var bare vilja som var vond.

er mange måter å gjøre ting på og vanskelig å finne noe man finner overkommelig selv.

lykke til :)

Gjest eelis+pepperkakemannen!
Skrevet

nr1utenformagen, når kan man begynne å gjøre det? Jeg ammer min i søvn, han er 2 mnd. Vil gjerne kunne legge han i senga og så sovner han, uten noe videre tull, hehe. Er det noen "aldersregel"? Jeg syns det du gjorde hørtes ut som en mye snillere metode enn å la ungen skrike seg i søvn.

Skrevet

Vi tok å hengte opp en leke jenta vår kunne se og ta på og så stod et lite lys på så det ikke var helt mørkt. Hver gang hun gråt tok vi henne opp og trøstet henne. Gikk litt i rundt og sånn. Har du prøvd med en leke? Distrahere litt.

Skrevet

jeg gjorde det når tulla var nesten 4 mnd, da orket jeg ikke mer, men om jeg visste hvor bra det funket hadde jeg nok gjort det før.. har lest at på farber ( skrikemetoden) bør barna være over 6 mnd , men kan ikke skjønne hvorfor det skulle være no aldersregel på denne :)

lykke til :)

Gjest eelis+pepperkakemannen!
Skrevet

Takk for tipset, jeg skal prøve det på nyåret, når han nærmer seg tre måneder :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...