Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #1 Skrevet 21. desember 2009 Jeg er ganske oppegående, synes jeg selv. Men jeg sliter med å fylle ut skjema for krav om engangsstønad fra NAV. Jeg er student, og har ikke arbeidet de siste 3 årene, så jeg har bare krav på engangsstønaden. Slik jeg har forstått det, har dermed barnefaren krav på foreldrepenger heller. Han kommer ikke til å bruke fedrekvoten, fordi vi kommer til å tape veldig mye penger på det (selvstendig næringsdrivende). Skal jeg da sette fram krav for begge foreldrene, eller bare for meg selv? Er det andre ting jeg bør være obs på?
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #2 Skrevet 21. desember 2009 Har du ikke jobbet minst 50% i din opptjeningstid har han ikke rett på fedrekvoten. Noe du ikke har om du skal ha engangs stønaden. Han kunne tatt ut hele den fellese delen om du gikk ut i minst 75% jobb eller 100% studier 6 uker etter fødselen. Så om han ikke skal ta noe av den fellese delen skal du kun søke om engangsstønaden for deg. Siden du er student kan du sikkert søke om fødselsstipend fra lånekassen i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #3 Skrevet 21. desember 2009 Tusen takk for svar! Mente å skrive at "da har barnefar IKKE krav på foreldrepenger heller..." Så da søker jeg bare for meg? Da skal jeg skrive grunn på pkt. 7, holder det å skrive "student"? Hvis jeg bare søker for meg, trenger jeg å fylle ut pkt. 4 om opplysninger om yrkesaktivitet? Jeg har jobbet bittelitt som vikar, men på langt nær nok til at det blir 50 %...
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #4 Skrevet 21. desember 2009 Om du har jobbet 6 av de siste 10 mnd og har tjent minst 1/2 G(ca 36 000 kr)Kan du søke om foreldre penger, men dumå tjene en del mer enndet for at det skal lønne seg å velge foreldrepenger fremfor engangsstønaden somer skattefri. Det med 50% gjelder kun for at far skal ha rett påfedrekvote. Ikke forselve retten til foreldrepenger. Du trenger ikkeå skrive noe i punkt 7 eller punkt 4.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #5 Skrevet 21. desember 2009 36 000? Jeg har fått beskjed om at det er 76 000.. Har jeg blitt feilinformert?
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #6 Skrevet 21. desember 2009 Jeg har ikke jobbet 6 av de siste 10 måneder, jeg er student. Har jobbet omtrent 20 dager tilsammen, og tjent maks 40 000 i høst/vinter... Skal søke om foreldrestipend fra Lånekassen. Vanligvis hadde jeg bare fylt ut skjemaet og sendt avgårde, men har hørt så mange skrekkhistorier om behandlingstiden til NAV, så jeg vil helst ha det riktig første gang. Men slik jeg forstår det trenger jeg ikke fylle ut pkt. 4, 5 og 6 på skjemaet? (henholdsvis om arbeid og inntekt/stønadseperiode/foreldrepenger for far)
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #7 Skrevet 21. desember 2009 Til anonym 19.04. Dette er klippet fra navs sider. Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt 1G= 72 881 kr sådaer 1/2G= 36 440,50 kr. Men man må skatte av foreldrepenger mens engangsstønaden er skattefri.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #8 Skrevet 21. desember 2009 Til Hi Når du skal søke om engangssummen trenger du kun fylle ut punkt 1, 2, 3 og 8 + legge med terminbekreftelse fra etter uke 26.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #9 Skrevet 21. desember 2009 Tusen takk for et klart og enkelt svar ) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå