anette staiiiiii Skrevet 21. desember 2009 #1 Skrevet 21. desember 2009 roastbiff??har så himla lyst på d
Musemor med tre søte små Skrevet 21. desember 2009 #2 Skrevet 21. desember 2009 Nei. Alt kjøtt må være gjennon stekt, og det er ikke roastbiff
Marita81*Overtid..... Igjeeeen Skrevet 21. desember 2009 #3 Skrevet 21. desember 2009 Både jeg og ungen skulle nå vært dau for lenge siden.... off... blir svett...
ღ askepott ღ Skrevet 23. desember 2009 #4 Skrevet 23. desember 2009 kan du ikke i utgangspunktet spise det hvis det nettopp har vært frosset? ...da drepes vel de bakteriene? Eller gjelder det for spekemat?
MillaCamilla Skrevet 23. desember 2009 #5 Skrevet 23. desember 2009 Toxoplasmose dør ved gjennomfrysning, det gjør ikke listeria, den må varmebehandles til minst 70 grader desverre. Alt kjøtt bør være gjennomstekt eller gjennomkokt. Sjekk www.matportalen.no og klikk inn på "for spesielle grupper". God jul:)
Tweak Skrevet 25. desember 2009 #6 Skrevet 25. desember 2009 Bakterier drepes ikke ved frysing, på jobben bruker vi helt ned til -80 som lagringstemperatur for bakterier som vi skal dyrke opp igjen! :-) Toxoplasmose drepes ved frysing, men det er en parasitt og ikke en bakterie. Jeg er vel ikke i stuss over rådene fra matportalen, men jeg tenker at dersom midten av kjøttet har vært over 70 grader så kan det regnes for å være godt nok varmebehandlet. Pasteurisering er jo også 70 grader og det bare i noen sekunder! Men dersom man ikke er sikker på hva kjernetemperaturen i kjøttet har vært så hadde jeg holdt meg langt unna.
NostraStoria Skrevet 25. desember 2009 #7 Skrevet 25. desember 2009 Ikke alt kjøtt som må være stekt eller gjennomkokt - sushi er rå fisk, og dette kan vi i følge matportalen spise. Unntaket er tunfiskfilet. Og så bør den inntas så fersk som mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå