Gå til innhold

Jeg blir rett og slett utrolig skuffa

Anbefalte innlegg

Skrevet

over voksne mennesker som pakker inn brukte ting og donerer til frelsesarmeen eller Kirkens bymisjon til de som ikke har det så enkelt i hverdagen. Fortjener ikke de og få nye ting?? Mener ikke at folk skal donere dyre ting som Nintendo Ds, flatskjerm etc.. Her har jeg kjøpt 4 esker med lego til mellom 70-100 lappen vi pakket inn og ga til kirkens bymisjon, har gitt det med god sammvittighet og håper det kommer til noen som virkelig ikke har så mye penger og rutte med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge klær og leker er rene og hele ser jeg ikke noe problem i å gi brukte ting. Mener du vi heller skal kaste dem da?

Skrevet

Er vel pga nyheten om at det er blitt gitt ødelagte leker og skitne, hullete klær i frelsesarmeens gaveinnsamling. :(

Skrevet

Ja fy, kast det heller i søpla. Barn i nød gidder vel ikke ha brukte klær/leker! .....?!

Eller? :P

Skrevet

Brukte klær gir man gjennom hele året. Til jul kan man, om man ønsker å gi noe, bruke noen få kroner og gi nye leker til barna. Syns ikke man skal pakke inn brukte ting som gave. Har man ikke penger til overs, så lar man være å gi så kan de som har mer å rutte med trå til.

Skrevet

Takket være dere matrealistiske kjerringer her inne nå, skal jeg heller kaste de 6 fint brukte lekene jeg har pakket inn isteden for å gi de bort til bymisjonen! Da er det heller 6 barn som ikke får noe isteden.... Utakknemlige høns her inne.

Skrevet

Da kan man heller jobbe for å få dem som har noen penger til overs til å gi noen nye leker til barna. Det trenger ikke å være dyre ting, men det er tanken på at alle barn til jul fortjener noe som ingen andre allerede er lei av.

Du trenger ikke kaste lekene, du kan gi dem til bymisjonen ved en annen anledning. Brukte klær og leker er helt fantastisk flott resten av året, men til jul er det spesilt. Det handler ikke om å være utakknemlig, men om å unne alle noe som lukter nytt og er i en forseglet pakning nå til jul. Det handler om at barna som mottar lekene denen dagen i året skal kunne glede seg over noe nytt, og føle at de har fått noe som ingen har brukt før dem.

Skrevet

skuffa? Syns det er fint om folk gir bort ting uansett (hvis det ikke er ødelagt da). Er student selv og har det ikke så veldig fett, men jeg gir bort pent brukte ting i håp om at noen andre har bruk for det.

Skal jeg la være å gi bort fordi det er brukt da?, for jeg har ikke muligheten til å kjøpe nytt å gi vekk.

Skal man bli skuffa over noe, må det vel bli på folk som ikke tenker på andre som ikke har det så lett i det heletatt. Mange prøver å bidra så godt de kan, syns ikke det er rettferdig å kritisere dem for om gaven er brukt eller ikke.

Bruker folk kirkens bymisjon eller frelsesarmeen som søpplefylling, da er det noe helt annet.

Skrevet

Kjære 14:03. For det første synes jeg du ble utrolig sint for veldig lite nå.

Gavene gis til norske barn som går på skolen med dine egne barn, kanskje i samme klasse. De er ikke lidende barn på den andre siden av kloden. De kommer til å sammenligne de presangene de får med de presangene andre barn får, og det kommer til å føles urettferdig og sårt om de får brukt når andre får nytt. Husk det er ikke sikkert barna er klar over at de er så fattige.

Brukte presanger er velkomne hele resten av året, brukte klær likeså.

God jul fra Frelsesarméansatt.

Skrevet

godt brukte eller ødelagte klær og leker syns jeg er en skam å gi.

Skummelt at voksne mennesker kan være så dumme! Og slemme ikke minst!

Skrevet

Det er forskjell på jul og hverdags. Man gir finere ting til sine egne barn i jula enn ellers også.

Skrevet

Skjønner at det blir feil når klærne/lekene er flekket og ødelagt :(

Brukt er greit det, så lenge det er pent brukt, helt og brukelig.. Mener nå jeg da.. I hvertfall hvis alternativet er å ikke gi noe i det hele tatt.

Skrevet

Dette overrasket meg, må jeg si! Jeg trodde pent brukte leker og klær var velkomment jeg som julegaver til Frelsesarmeen. Da tenker jeg, om disse barna synes det er så kjipt å ikke få gaver som fortsatt er i originalemballasje, ja, da har det det kanskje ikke så ille likevel??

Skjønner at man ikke kan gi ødelagte/kjipe leker og skitne klær, men vi har pakket inn 7-8 ting som er svært pent brukt. Lillegutt liker fortsatt de lekene, men han ønsket å gi dem til noen som ikke har så mye som han. Men om disse tingene er "for dårlige" til å gi til de fattige, så får vi bare ha dem selv da...

Skrevet

Jeg er faktisk enig. Ett fattig barn fortjener noe nytt og bør ikke få brukt tøy og leker. Avlagt har de sikkert nok av fra før. Jeg bruker gjerne arvet og brukt, men for en som muligens aldri får noe nytt er nok nytt stas.

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe problem med å gi bort gaver som er pent brukt. Klær til bitte små barn blandt annet rekker jo ikke å bli slitt før de er for små!! Jeg tar gjerne imot arveklær selv jeg, så lenge de ikke er ødelagte og slitte fra før!

Jeg synes at de som gir møkkete og hullete klær, og ødelagte leker til frelsesarmeen burde skamme seg!!!

Skrevet

Syns kanskje man kan se det an litt også? Vi har masse pent brukte leker som det ikke syns at jenta vår har brukt. Noen av lekene har hun knapt nok rørt, hadde ikke hatt problemer med å gitt bort det. Men er helt enig i at brukte klær trenger man kanskje ikke gi da, og heller ikke leker som er slitt...

Skrevet

Jeg vil ta det så langt som til å si at også de fattigste av barna i samfunnet skal kunne gå på butikken i romjulen og bytte gaven dersom de heller ønsker seg noe annet.

Det blir feil å si at dersom barna ikke blir like glade for noe brukt så har de det kanskje ikke så ille. Selvfølgelig blir et barn mer glad for noe nytt enn for noe som andre har brukt før. De er jo mennesker selv om de har behov for hjelp i hverdagen.

Skrevet

Vi fikk beskjed både fra bhg og skole at det IKKE skulle kjøpes gaver som barna skulle gi til Slumsøstrene. Men hele og rene klær eller leker som var fint brukt...

Skrevet

Brukte ting gir jeg bort hele året, men til jul har vi kjøpt nytt. Rimelig og på salg, men like fullt nye og fine ting, med alle lapper på. Og mulighet for å bytte til tross for nedsatt pris. Eldste barnet tok penger fra sparebøssa for å kjøpe pakke til en på samme alder. Jeg syns forsåvidt ikke det gjør noe å gi pent (!!) brukte ting bort heller, men det spørs jo litt hva det er. Her i gården går det mest i billige "bruke opp"-klær så det er ikek så stas å gi i julegave, men finere ting er jo helt flott. Ble ganske overrasket da jeg leste om barn som får leker som ikke virker og klær som er ødelagt i julegave via de veldedige organisasjonene. Det hadde jeg syns var FLAUT å gi bort og ikke minst nesten verre å gi til noen som har det trangt enn å ikke gi noe i det hele tatt. "så mye er du verdt" liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...