Gå til innhold

Dette med ''hvordan er foreldrene til *navn*???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er dette for noe?

Er man en viss type foreldre etter hvilket navn man velger til ungen sin?

Jeg satt helt ærlig ikke og tenkte over hvordan jeg er før jeg valgte navn til ungen min.

Valgte ett navn jeg syns er fint og som passet henne.

Så da skal man liksom være sånn eller sånn i andres øyne fordi man valgte det ene eller det andre navnet på ungene sine?...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lurt på det samme selv av og til, men det er kanskje noe i det likevel? Har i hvertfall inntrykk av at det gjerne er de ganske unge foreldrene som velger enten ganske populære navn, eller veldig spesielle navn, mens de på 30 +, og spesielt om man er bosatt utenfor byen, gjerne velger mer trauste navn. Dog, ingen regler uten unntak :-) Vi har relativt ulike navn på våres 4 barn, hva er vi da, schizofrene?

Hadde jo vært spennende å se hva de som kan så mye om dette mener om foreldrene til både en Michelle og en Bård Harry (søskenpar) :-)

Skrevet

Dette skjønner ikke jeg heller.

Selv er jeg 22 år, min datter heter Maja, vil nå ikke si dette navnet er veldig harry, populært eller spesielt på noen måte. Jeg bor og i byen. :)

Det jeg var opptatt av når jeg skulle velge navn var at navnet skulle være kort,enkelt og fint både til en unge og en voksen. Ikke om hva folk kom til og tenke om meg som mennesk pga jeg valgte akkurat det navnet. hehehehehe... Igrunn litt latterlig.

Skrevet

Men det er vel bare en tullediskusjon? Tror ikke folk mener det så seriøst.

Akkurat som man sier at bilmerker/typer signaliserer hvem du er (Skoda - stemmer SV, SUV - stemmer FrP osv.). Folk som spier ruccula bor på vestkanten, folk som spier kinakål bor på østkanten osv.

Det er jo mange trendforskere som forsker på slikt. Fordi vi omgir oss med identitetsmarkører hele tiden.

Jeg synes det kan være gøy å høre hva jeg signaliserer. Men jeg lar ikke det styre valgene mine.

Skrevet

Statistikk for Maja viser at dette er ett populært navn. Populære navn, har til en viss grad unge foreldre fra byen, en tendens til å velge

http://www.ssb.no/navn/

Siste statistikk er fra 2008. Maja ligger som nr 1 og Norge har en tendens til å følge hakk i hel på svenskene.

Maja er ett supert navn, ville bare vise at man fort følger tendenser og "fordommer" uten at man egentlig er klar over det ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...