¤ 4 røde nisser små ¤ Skrevet 21. desember 2009 #1 Skrevet 21. desember 2009 Om det kan kalles det..Vi har en gutt på snart 3, en jente på 1 og 2 tvillinggutter på 1,5 mnd. Hektisk, ja, men det er ikke det som er problemet. Jeg var på sykehuset med tvillingene i nesten 4 uker, de ble født i uke 32.Pappan var hjemme med de to andre barna våre. Når jeg kom hjem gikk det fint en stund. Helt til for 1 uke siden. 3 åringen vår har begynnt å våkne uten å vekke oss om morningen, og han ødelegger alt som er i huset.Han tømmer hele kjøleskapet,heller ut flere liter melk,tran flaske, sanasol,syltetøy osv overalt. Og dette gjør han uten en lyd. Smurte tilogmed bikkja inn i TRAN!!!! Mme pulver i hele senga til lillesøster og ja, sånn fortsetter det. Har brukt flere timer hver morgen på å rydde og vaske opp etter han.Har tilog med tatt han på fersken midt på natten på vei til kjøleskapet. Vi holdt oss våkne i natt, og var oppe da han våknet kl 05.45, men det går jo ikke å sitte vakt hele natta heller.. Noen med noen tips til hva vi kan gjøre? Blir litt fra meg kjenner jeg..
erteposen + 4 Skrevet 21. desember 2009 #2 Skrevet 21. desember 2009 Jeg har ikke erfaring med sjalusi og søsken når de er så små, men stakkars gutten din!! De få gangene i livet jeg har kjent på sjalusien er de vondeste periodene i livet. Det er vel nesten helt umulig å gi han alenetid også? Jeg har tvillinger på 5 mnd. og storebrødrene på 5 og 7 år er ikke sjalu på den måten, men jeg ser at vi må passe på at storebror får den oppmerksomheten han trenger fordi han ikke krever den. De syntes det var tøft de ukene jeg var på sykehuset med de små tassene, og en 3-åring har jo ikke ordene til å uttrykke det. Vi er selv 7 søsken, og det har vært utrolig lite sjalus i søskenflokken. Litt av årsaken, tror jeg, er at foreldrene våre var flinke til å gi oss rett når vi klagde over søsken eller gir uttrykk for at det var en vanskelig situasjon. Jeg har en søster som tar mye plass, eller krever det, og en gang sa jeg det til pappa etter jeg var sur og gretten en hel ferie. Han sa: Ja, det krever hun. Hun er ikke like trygg som deg, og krever tilbakemelding på alt hun gjør. Da følte jeg at han forstod og såg at hun var krevende å være søster til, og da var alt greit. He, he...hun er slik forsatt. Jeg prøver å overføre det i min oppdragelse av barna. Da de to eldste var små så sa jeg ofte til storebroren at: Uff, det er travelt med sånne små selv om det er moro, eller nå trenger vi to store oss en liten pause fra lillebror" osv. Når han klagde på at lillebror ødela duploen, så irrettesatte jeg lillebror med snill stemme slik han også fikk "kjeft". Masse lykke til, og god jul:)
¤ 4 røde nisser små ¤ Skrevet 21. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. desember 2009 Han får faktisk en del tid for seg selv med oss begge. En time etter lillesøster legger seg og imens hun sover om formiddagen.Passer på å bruke tid kun på han da, klesvask,gulv vask osv venter vi med. Passer også på at tvillingene ikke skal ha mat i den perioden, sånn at han har oss helt for seg selv.Det har vært lett til nå, men det er nok pga at miniene har sovet stort sett hele tiden. Synes også synd på han, men samtidig kan han ikke gjøre som han vil. Han er litt av en ramp innimellom;) Har ikke så veldig lang lunte fortiden heller, og vil ikke kjefte på han midt oppi alt dette nye. Nei, det skal ikke være lett alt her i verden:) God jul til deg og!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå