Gå til innhold

Noen som har peiling på katt her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått meg katt og har mye mindre peiling enn jeg trodde..

For det første: Han er et halvt år, er han for liten til å være ute hele natta? Hva når det er 15 minus ute? Tåler de det? Han har nok av uthus å gå inn i!

Og så lurer jeg på hvor mye mat han skal ha. Fikk beskjed når vi henta han om at han alltid skulle ha mat tilgjenelig! Men da spiste han hele tiden, og nå begynner han å bli småfeit!

Den siste tingen jeg lurer på er hvorfor får han løs mage? Samboeren min mener det er for mye mat, jeg mener det er fordi han får mat for voksne katter. Er vel en grunn til at det er en mat for kattunger og en for voksne? Hvem av oss har rett?

Håper noen kan svare meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han fått markkur? det kan du kjøpe på apoteket å gi han i litt boks mat,eller rett i munnen .Kan være derfor han eter sånn.

Har han mulighet til å være inne i kulda synes jeg han skal få være det.:-)

Du kan gi han tørrfor for voksen nå,men han må ha vann tilgjengelig hele tiden.Er han kastrert så må han ha mye vann ,hvis ikke går det utover nyrene hans...

Lykke til

Skrevet

Pus kan være ute hele natten hvis du vender ham til å være ute så lenge, men personlig syns jeg fortsatt han er litt liten. Og for å tåle sterk kulde er det viktig at de har fått sikkelig vinterpels, da må pus være mye ute for å vende seg til kulden. Vi har tre voksende katter, og når det er så kaldt ute så lar vi dem være inne om nettene.

Jeg pleier alltid å ha mat tilgjengelig til kattene, men det kan hende du bør bytte for. snakk med en vetrinær og han/hun kan hjelpe deg med riktig mat. Samtidig kan det være kjekt å få ormekur til katten og evt. snakke litt om kasterering (hvis du har planer om det).

Skrevet

hei:-) jeg er ingen expert,men har hatt katt siden jeg var lita:-)

katter under året skal ha kattunge-mat.det står på pakkene hvor mye de trenger pr dag.

jeg gir kattene aldri melk,det får de løs mage fortere av,men det finnes kattunge-melk i butikkene. og det er sjelden de får bløtmat.

til daglig går det kun av tørrfor.da får de ikke så fort tannstein.

kattunger har ikke like god pels som voksne katter,så jeg anbefaler at dere holder den inne på natten når det er kaldt.jeg har voksne katter,og de får være inne når det nærmer seg 7-8 minus ihvertfall.

husk ihvertfall kasse med sand:-)

lykke til:-)

Skrevet

For det første markkur må du ha resept fra dyrlegen for å få på apoteket, men det var et bra forslag ang løs mage.

Gi kattungefor til han er året, da dette er satt sammen for nettopp kattunger! Og grunnen til at han spiser mye hvis det står fremme er at voksenfor ikke har like mye kalorier/energi/fett som mat til kattunger, og en sånn liten kar trenger mye mat og riktig sammensatt mat, for å vokse!

Personlig synes jeg at en halvt år gammel katt ikke har noe å gjøre ute om natten, de har dårlig utviklet retningssans, og regulerer ikke temperaturen like godt som voksne katter.

Har selv en kattung på snart seks måneder, han er ikke ut i det hele tatt. Venter til vi har kastrert ham over jul. Og kanskje helt til våren kommer..:)

Skrevet

Takk for gode svar :D

Han fikk markkur før vi henta han! Så det har han fått.

Han har jo mulighet til å være inne, men han blir helt vill! Går løs på juletrær, unger, bamser og alt som er! Skikkelig lekete. Han var ute hel hel natt en gang han ikke kom inn når vi ropte han inn om kvelden, og da var han helt rolig hele dagen, virka så fornøyd. Låg og sov og koste på oss hele dagen. Var nesten n helt annen katt. Han har jo vært ute om dagen, i minusgrader så han har fått god pels, men da blir han ikke så fornøyd, tror naboen slipper han inn og mater han da... :/

Vi skal kastrere han, men har hørt han må være voksen da? Er det helt feil?

Kasse med sand har han. Har vært veldig flink siden vi fikk han, har hatt noen få uhell! Flinke pusen :D

Nå kom jeg på at jeg ønsker meg bok om katter til jul hehe ;)

HI

Skrevet

Er han ikke ute i det hele tatt? Blir han ikke veldig utolmodig? Min blir jo helt vill hehe.

HI

Skrevet

jeg har hørt at kattene skal være ca 8 mnd før kastrering:-)

Skrevet

Hei:) tenkte jeg skulle sende deg ett par linker om katter :)

Kanskje du har bruk for dem

http://www.dyresiden.no/katt/

http://dyrenett.no/no/katt/

http://www.mittdyr.no/info/katt/ ( denne er om rasekatter)

http://www.dyreklinikken-stend.no/katten.htm

Ja, her står det i hvertfall litt om katt og kattehold, lettere å finne ut når katten er klar for kasterering, ormekurer og andre ting man bør huske på:)

Skrevet

Han bør ha kattungemat, og ikke voksenmat enda. Og jeg vet at noen katter kan reagere på en type for, men tåle bedre andre typer. Da tenker jeg på løs mage.

Katter skal ha maten tilgjengelig hele tiden, for de spiser litt og litt hele tiden. De er sånn. Det er ikke som hunder som sluker alt de får i full fart. Katter småspiser:)

En katt på 6 måneder ER leken. Den vil klatre og styre på. Dette hører med i det å ha kattunge. Travel tid. Skaff en klorestolpe/klorebrett, så hjelper det på litt. Og noen leker som den kan "jakte" på, fange og styre med.

Katter skal ikke være ute hele tiden. Det er dyreplageri på denne tiden av året. Tenk deg selv at du går ut for tynt kledd, noe som vil være tilfelle for en katt som er inne mye av tiden. Den utvikler ikke full vinterpels. Dette kan være medvirkende til at den spiser seg småfet nå, for å kompensere for lite pels med fett.

Og en katt som er under året, har ikke utviklet retningssansen, og kan lett rote seg bort. Som et lite barn som plutselig har gått for langt unna og ikke finner hjem igjen.

Du kan stenge av et område hvor katten kan være om natten inne. Her brukte vi badet, siden bare deler av det har varmekabler og de står uansett lavt på. Dette er greit å gjøre så lenge det er en kattunge, slik at huset ikke raseres om natten;) Vaskerommet er et sånt rom som er greit, også.

Kastrering skjer vanligvis rundt 7-8 månedersalder, og du vet når den er kjønnsmoden ved at det lukter strammere kattepiss i dokassen hans. Vaksinering og Chipmerking(ID-merke under huden) er greit å gjøre samtidig. En katt som er ute, bør ha ormekur ca 3-4 ganger i året. En får nå en type som en drypper i nakkeskinnet, slik at en slipper styret med å få i katten tabletter. En må ha resept fra veterinær på dette.

Skrevet

han trenger ikke kattungemat når den er 6 mnd,bare tull..

men det kan hende du burde bytte til et annet for. mine katter ble dårlig i magen av billig kattmat. måtte kjøpe friskies:)

Skrevet

Hvis du kjøper kattemat a la Friskies og Whiskas, ville jeg ikke tatt i mot råd fra deg.. Helt klart at du ikke har peiling på katt og ernæring!

Skrevet

Nei, han er ikke ute. Han leker med leker inne, kan få "tak" og bli helt villkatt, men det er en del av det å ha kattunger. Men det meste av tiden enten sover, eller dilter han i hælene på meg. Gamlekatta ligger bare og ser på, og tenker nok "ungdommen nå til dags"..hehe :)

Om natten sover han mellom hodeputene til mannen min og meg, eller, hvis jeg ligger med bredsida opp(magen), ligger han på brystet mitt, med nesen unden haka mi.. :)

Skrevet

ingen ekspert jeg heller men kan jo komme med mine tips:)

kastrering ble gjort på min hann katt når han var 4 mnd gammel. tok da også og chipet han og øremerket i samme slengen!

jeg gir de bare mat som er kjøpt hos dyrlegen eller i dyrebutikk. bruker eucanuba. han får målt opp hvor mye mat han skal ha hver dag, og får det som oftest på morgenen. får ikke noe annet enn det og vann!

og han har aldri hatt problemer som løs mage og slikt!

når katten min var så liten som din var den inne om natten, særlig når det er så kaldt ute som det er nå! men nå som den har blitt voksen får den være ute når den har lyst.

ormekur skal katten ha flere ganger i året, så kan jo hende at katten din trenger en ny ormekur hvis det er en stund siden sist det ble gitt.

ellers så er slike små katter høyt og lavt hele tiden. de er jo akkurat som små barn. men de roer seg når de har blitt kastrert og når de blir litt større:)

Skrevet

Et for jeg har funnet ut er bra, er det de har på Felleskjøpet:) Det er også ganske rimelig.

Grunnen til at jeg mener det er bra, er at pelsen er så fin når vi bruker det. Magen er helt i orden og katten spiser litt mindre enn om jeg i krisetilfeller kjøper sånn matbutikkfor. Men han liker det, han blir nok bare mett med mindre mengde. Han klorer nemlig hull på posen når jeg har kjøpt nytt, for å få tak i maten;)

Går han på Friskies eller Whiskas, så begynner han å røyte mer med en eneste gang.

Skrevet

Hei og lykke til med livet som katteeier.

Jeg hadde tatt meg en tlf over nyttår til en veterinær hadde jeg vært deg og hørt hvor tidlig h*n vil kastrere lille pusegutt. Og fått merket og vaksinert pusen samtidig. Som flere sier så må en utepus ha markkur 4 ganger i året. Så slipper man invollsorm, vetrinær vet å gi råd hær også, samt hvem type markkur pus trenger når.

Jeg vill absolutt dratt på en dyrebutikk og kjøpt kattemat for hans års klasse slik at mat-sammenhengen blir korrekt.

Vår katt har fri tilgang til tørrfor men når vi hadde en hannkat måtte vi posjonere ut litt da gutten ble fet, men også hær får man kjøpt lavkalorimat til katter som legger godt på seg (dette er dog for voksne katter) Nå skal jo lille pus vokse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...