Gjest Skrevet 21. desember 2009 #1 Skrevet 21. desember 2009 Begynte for halvannen uke siden, med tørre og rue områder på siden av begge lår. Jeg dusjer alt for mye og det er ikke bra for huden. Det begynte straks å klø og jeg har fått et større område på hver side av låret med et hovent rødt utslett, ikke avgrenset med små prikker, men et sort rødt område. Var å sykehuset til vekstestimering og legen hadde ikke sett noe slikt før. Ble i utgn.pkt henvist til fastlegen da overlege ikke hadde mulighet til å komme og se på det. Hun fikk tak i en jordmor som også fikk sett på det, men det virket ikke kjent for henne heller. Jeg nevnte svangerskapskløe, men hun sa at det var noe helt annet. Fikk en allergimedisin mot kløe og ble enig om å kontakte dem dersom det forverret seg. Nå har det ikke forverret seg, men det klør stadig og utslettet er er like stort. Jeg er faktisk redd for svangerskapskløe, selv om jeg ble fortalt at det var noe annet. Tenker på leververdier og potensielle skader for barnet. Noen som har hørt om eller opplevd noe lignende? Skal tilbake for vekstoppføging på onsdag og må jo nevne det igjen da.
rampete robin Skrevet 21. desember 2009 #2 Skrevet 21. desember 2009 Jeg klør på hele kroppen og lurer på om jeg er i ferd med å utvikle svangerskapskløe, men jeg har ikke merker som deg. Har kun merker etter at jeg har klødd meg, for da er jeg rød og kanskje noen føflekker har begynt å blø som følge av for mye kløing... Jeg trodde ikke sv.kløe ga utslett, men har ikke snakket med lege om det. Har du prøvd a-krem? veldig effektivt på tørre og kløete områder hvis det bare er det som er årsaken. Liten glasskrukke som kjøpes på apoteket.
♥♥ ? ♥♥ Skrevet 21. desember 2009 #3 Skrevet 21. desember 2009 Har hatt sv.kløe i svangerskap og dette høres ikke kjent ut for meg, må nok si det same som lege/jordmor sa. Sv.kløe ga ikke utslett det bare føltes som om jeg satt i en maurtue og jo mer jeg klødde meg jo mer klødde det. Du må nok dusje litt mindre og få en god krem og ha på
Gjest Skrevet 21. desember 2009 #4 Skrevet 21. desember 2009 Ok, takk for svar! nå føler jeg med roligere:)
Gjest Skrevet 21. desember 2009 #5 Skrevet 21. desember 2009 Dette høres ut som meg, bare at jeg har fått det på magen. Jeg dusjer en gang per dag, men kunne godt ha tenkt meg å dusje mer. Men jeg tør ikke pga dette. Jeg svetter veldig mye og går konstant varm. Dette var nok grunnen til mitt utslett sa lege og jordmor.
Athravil Skrevet 21. desember 2009 #6 Skrevet 21. desember 2009 Det er flere former for svangerskaps kløe - de fleste innebærer hudproblemer med kløe - type utslett, prikker, tørrhet osv - og er ufarlige for barnet. Man kan bli litt hormonell på mange måter - ikke bare humøret, men også plutselige reaksjoner på ting man har tålt før. En tur til legen ev. hudlege for å få gode kremer og salver som hjelper kan være lurt. Bruk dusjolje eller lignende i dusjen, og dusj med lunket vann. Kutt ut all bruk av såpe! Det roer huden mye. Og bruk fete kremer - kan være kulde du reagerer på også, om du bor i et kaldt område for tiden. Svangerskapskolestase - dvs kløe pga lever og galleproblemer gir ikke utslett. Kløen er mest typisk inni håndflater og under bena. Man kan også klø i resten av kroppen og det kan oppstå sår/irritert hud pga av at man klør seg kraftig.
Gjest Skrevet 21. desember 2009 #7 Skrevet 21. desember 2009 Takk for informativt svar! Har begynt å bruke dusjolje nå og skal trappe ned på antall dusjer. Har tenkt at kulden kan være bidragsyter også. Skal være deilig om kløen gir seg og utslettet forsvinner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå