Gå til innhold

Foranliggende morkake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får man vite om man har det??trodde morkaken alltid lå foran på magen jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan se det på ultralyden. Morkaken ligger ikke alltid på forsiden av magen nei :)

Skrevet

åja....var på ul sist i uke 12+4 på riksen...han sa ikke noe om det....ville han sagt noe om det var sånn??

trodde de lå foran pga at man kan jo kjenne den når den kommer opp over skambenet og da er den jo foran??

Skrevet

De sjekker det på den ordinære ultralyden (rund uke 18-20), det er rutine. Da fyller de ut UL skjema, samt at de tar mål av babyen for å finne UL termin.

Ellers er jeg ingen ekspert, men nei den er ikke alltid foran. Her har du noe info. Du kan jo høre med jordmor?

Her er noe jeg fant på nettet..:

-Foranliggende morkake:

Ligger foran på magen

-Forliggende morkake:

da ligger den og blokkerer livmormunnen. (trengs ekstra oppfølging)

-Lavtliggende morkake:

"Det er ikke uvanlig at kvinner får beskjed om en lavtliggende morkake på rutineultralydkontrollen.

En kontrollerer dette i uke 32 for å se hvor morkaken befinner seg. De fleste morkakene (95,5 %; av alle lavliggende morkaker i uke 20) befinner seg på riktig sted i uke 32.

Du har altså en stor sjanse for at morkaken din trekker seg opp, selv om den ligger på livmors bakre vegg.

En lavtliggende morkake behøver heller ikke bety komplikasjoner, men den børs fulgt opp."

Noen ganger legger den seg høyt oppe, andre ganger får en foranliggende morkake - ikke noe farlig med dette, en kjenner bare færre spark. Tok laaang tid før jeg kjente noe, ikke før uke 23. Fikk vite på UL at jeg hadde foranliggende morkake, så måtte vente mye lenger enn andre for å kjenne noe.

Skrevet

Tusen takk for svar:)

jeg er ikke så bekymret for det,men ser man kjenner liv senere om man har det....var i den forbindelse jeg lurte egentlig....

kjente liv i uken 14 med jenta mi, men tror ikke jeg har kjent noe enda...men er bare 13+3 da...

Skrevet

Jeg har forranliggende morkake, men det var visst helt normalt ifølge jordmord. Det var ikke noe farlig så lenge den ikke ligger langt nede, men man kjenner liv noe seinere enn de som har morkaka liggende bak eller over livmoren.

Er 20+4 og er litt usikker på om jeg har kjent noe spark ennå. Det var ikke unormalt å ikke kjenne noe før i uke 23/24.

Skrevet

Hei

det er forskjell på foranliggende morkake og om morkaken ligger på framre siden.

Foranliggende morkake: morkaken dekker eller delvis dekker bunne av livmoren. Det er jo foran babyen når den skal ut (derav foranliggende morkake). Det er riktig som beskrevet over at den som oftes trekker seg oppover. Det er ikke morkaken som flytter seg, menden nedre delen av livmoren vokser så morkaker følger med oppover. Hvis morkaken dekker åpningen der babyen skal ut og fødselen starter kan dette være farlig. Babyen prøver da å trenge gjennom morkaken, noe som kan føre til alvorlige blødninger og fare for mor og barn. Det er en viktig oppgave på ordinær UL å sjekke om dette er tilfelle. I så fall vil man kontrolleres igjen senere og se om den har trukket oppover. Om den ikke gjør dette vil det planlegges keisersnitt litt før termin.

Morkake på framre bukvegg: Det vanligste er at morkaken ligger bak i livmoren (mot ryggen din). Den kan også ligge på en av sidene eller på forsiden ut mot bukveggen. dette er ikke noe farlig. Mor kan kjenne liv litt senere pga dette, da morkaken vil ta av for endel av støt ved evt spark. Gravide med morkaken på framre bukvegg skal være litt obs hvis de får slag mot magen (ved evt fall el.) Morkaken kan da i værste fall bli skadet og evt begynne å blø.

Skrevet

Du tenker vel på selve livmoren som kommer opp over skambenet?

Skrevet

ja var vel det...er kanskje forskjell på livmor og morkake...herreguud ..nå følte jeg meg dum...sorry :S

Skrevet

Jeg har det! Det vil si at morkaken ligger foran fødselskanalen og hvis den ikke endrer seg så blir det keisersnitt. Skal inn om to uker for ny ul-sjekk og krysser fingrene for at den er endret seg!

Skrevet

uff da...krysser fingrene for deg at det endrer seg jeg også.)

Skrevet

Tror ofte foranliggende og forliggende morkake blir blandet sammen!

Forliggende er den du beskriver som foranliggende, altså når morkaken dekker eller delvis dekker åpningen.

Foranliggende er det du beskriver på framre bukvegg.

Det er ikke farlig, men tar lengre tid før en kjenner liv, da babyen sparker i morkaken noe som gjør at den blir en liten støtdemper (hvis man kan si det slik).

Har du foranliggende morkake/på fremre bukvegg så er det riktig at du kan vente helt til uke 23/24 før du kjenner gode spark.

Skrevet

mammaen_til_lillegutt:

det virket som om du er noe opplyst om slikt så velger å spørre deg. på Ultralyddiagnostikk skjemaet står det: placenta plassering: Anterior

betyr dette FORliggende eller FORANliggende?

jeg selv tror det er foranliggende men er ikke sikker?

svar meg gjerne med en PM om du kan:)

tusen takk for oppklaring i dette:)

Skrevet

hos meg dekker morkaka hele mormunnen,jeg har hatt mye små blødninger pågrunn av dette å ville mest sannsynlig ha d en stund til den forflytta seg,visst den gjør d da...jeg får oppfølging å di sjekker jo dette igjen på ul når jeg skal dit igjen...

Skrevet

Anterior betyr foran - altså på framveggen...

Skrevet

er dette jeg mener... dere som har den foran mormunnen, dere har vel forliggende morkake? jeg har den bare på yttervegg så jeg har foranliggende...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...