Gå til innhold

Jeg gruer meg til Julaften!!! (magetrøbbel)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal feire hos mine svigerforeldre, noe som jeg ser frem til for de er bare fantastiske på alle måter :)

Problemet er at jeg sliter så forferdelig med magen... Jeg har diaré mange ganger i uka, og det kommer veldig plutselig, og som regel mens jeg sitter og spiser eller rett etterpå.

Jeg sliter også med forferdelige magesmerter når diaréen kommer. (altså jeg rekker jo selvfølgelig doen, så dette ble teit formulert...men jeg sitter altså ikke og driter på meg..hehe)

Selvom jeg er veldig glad i mine svigerforeldre er ikke dette noe jeg ønsker å dele med dem.

Men hva skal jeg gjøre dersom dette skjer under julemiddagen??

Bruker både imodium og imodium comp gjevnlig, men er ikke bestandig det fungerer..

Noen som vet om noe forebyggende?

Blir veldig glad for svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et generelt dårlig kosthold kan være årsak..Mange på "de er hva du spiser" plages med diare fordi kostholdet er dårlig.....Og det er ikke alltid kjempefeite som er med, bare oflk som lever fryktelig usunt..Diare er noe som går igjen hos mange..

Antar at du har blitt sjekket ut for uliek matintoleranser hos lege? hvis ikke hadde det vært på sin plass, så kan du unnskylde deg med at du har plagdes en stund med magen og at du venter på time ang dette på nyåret..SÅ kan du "forberede" de på dospringing og mageknipen din...

BEdre enn det kan det nok ikke gjøres...Både utrednign og evt omlegging av daglig kosthold vil være for sent med i dag....

Skrevet

Er ikke blåbær/saft bindende da? Har vel og hørt cola og sitronbrus?? Kan jo prøve det. Forstår godt at du ikke vil si det til svigers, ikke kjekt å blottlegge seg sånn på den måten. Men prøv å gå ofte på do, spes, når det er mat. Og tror på den over, regulert kosthold er viktig, men kan det tenkes at du sliter med andre ting??

Skrevet

Har du fått sjekket ut maven.

Jeg var slik du beskrivet før min ulcerøs kolitt slo ut for alvår.

Skrevet

Hmm...ja, vel jeg har ikke dårlig kosthold.

Jeg passer på hva jeg har i meg...

Men etter at jeg fjernet galleblæra for et år siden har det vært sånn.

Jeg kan ikke spise ute noe sted, jeg må alltid vite hvor nærmeste toalett er hvis jeg er på senteret. Jeg må alltid passe på å ha med meg imodium, selvom det ikke alltid funker.

Jeg prøver å regulere magen med biola, forskjellige yoghurt og lignende, men uten effekt.

Har vært hos lege flere ganger, men legen jeg har hatt gir meg bare masse medisiner som ikke funker i stedet for å prøve og finne ut årsaken.

Tror jeg blir gal snart!!

Har byttet lege, og skal til han på nyåret, håper at ting blir bedre da...

Skrevet

Men da er det jo greit..Om du ikke kan fortelle om fjernet galleblære til svigers, så lurer jeg på hva slags forhold dere har..Trenger ikke bruke hele jula til å snakke om dine mageproblem, men nevn det når dere kommer eller før..Si at du kommer til å bruke tid på do, og kanskej bli litt uvel grunnet bla, bla, bla...Ikke verre enn det.....

Jeg synes du lager drama ut av ingenting her....FOr å være ærlig

Skrevet

HI ba om råd, ikke om å få slengt dritt etter seg av ei fitte som deg!

Fy faen så jævlig motbydelig du er!

Hvis du ikke har råd som kan hjelpe, så hvorfor ikke bare la vær å svare?

Har du så lite å finne på at du leter etter tråder hvor du kan lage kvalme?

Det er sånne som deg man bare har lyst til å drite i tryne!

Jævla fitte!

Og til HI:

Kom deg til lege så fort du kan over nyåret.

Har ei venninne som nettopp fikk påvist kreft i tykktarmen, og hun hadde veldig like symptomer som deg.

Er jo ikke sikkert det har noe med at du fjernet galleblæra, men en ren tilfeldighet at symptomene kom akkurat da..bare en tanke.

God bedring!!!

Skrevet

Enig ,folk kan la være å slenge dritt.

Og til deg Hi,jeg har det akkurta på samme måte ,men legn finner ingenting.Jeg har ikke fjernet galleblæra.Men jeg har så store smerter at jeg skriker å går ned på kne av smerte og må fly på do bare renner ut av meg,og så er det liksom greit en stund.

Skrevet

NN 0849 igejn

Hvordan kan dere si jeg er FITTE????? UFIN??? når jeg gir et enkelt og greit råd..VÆR ÆRLIG, er det så ille????

Herrejesus, hadde det vært bedre om jeg sa hun skulle gå og plukke ei enebærrot, lage et avkok og la det trekke over natta..TIlsette 1tskj hjortesalt og en spiseskje bakepulver og ddrikk en liter av dette hver dag frem til dagen?????..For meg virker det rådet om ærlighet som den beste løsning og et godt råd?? Var da ikke nedlatende, eller ufin på noe vis?? Man kan fortelle om plager som kan være synlig uten å være hverken ufin eller virke selvopptatt. Bare man gjør det enkelt og ikke kommer med hele sykdomsforløpet i detalj..Istedet for å gå og prøve og skjule en plage eller ta i mot kjerringråd ( i dobbel forstand) her inne og prøve ulike remedier for å binde magen.....

Skrevet

Heisann trådstarter.

Hva med å sjekke ut alternativt medisin..en som driver med soneterapi,nåler ...spesiellt også noe som heter akupunktur 2000..osv de har ofte mye mer peiling på sånt enn en lege som bare gir deg tabletter...tabletter er heller ikke bra for magen...noen kan ofte gjøre vondt værre der..de tærer på magen.

De kan behandle i forbindelse med galleblære,ting som ikke stemmer med det.Ja...generellt ting som ikke stemmer i kroppen.

Hvor bor du i landet??

Bare et forslag...lykke til :-)

Skrevet

Anonym over deg :

Enig med deg 09.37...jeg så deg ikke som ufin eller en som slengte dritt...ærlighet er veldig greit,de fleste forstår det når man har problemer.

Jeg har vært der du er nå trådstarter og gjorde nettopp det, at pgr av sånn og sånn,så har jeg fått en håpløs mage som gjør at jeg må mye på do.

Det var igrunnnen veldig lettende,istedenfor at de lurte på hvorfor jeg gikk på do hele tiden..:-).

Men sånn utenom det så anbefaler jeg alternativt...veldig effektivt for de fleste som jeg vet om iallefall.

Skrevet

Typisk julemat med mye fett er ikke akkurat gull for en slik mage, så ville prøvd å begrense inntaket av mye fettrik mat i jula(lettere sagt enn gjort). Prøv å få i deg mye fiber og ting som binder magen, og gjør de beste ut av det. Hadde heller ikke syntes det var gøy å fortelle svigers om magen min, så skjønner godt at dette stresser deg.

Kokt vann med salt og litt sitron i, binder magen, så du kan jo drikke en del av det! Funker veldig godt på vanlig diarè ihvertfall.

God jul og lykke til!

Skrevet

NN som "fikk kjeft" her igjen..

Jeg har også tro på helsekost/alternativt og også kjerringråd fra "gamle dager" i mange tilfeller...Men sånn rett før jul og familieselskap, så ville ikke JEG gått inn for aktiv testing av ting som KAN gjøre ting verre..Da er det liksom bedre og gå og ha det som man har det, man kjenner i det minste symptoemne da og er litt forberedet..I motsetning til hva man kan risikere og være om man har begynt på noe "Nytt og ukjent".....

Ærlighet, er fortsatt mitt råd fra meg :o) Så gjøre du dobesøk så mye lettere for alle andre..Om de driter en skikkelig "stinker" så kan de "skylde" på deg, for du er uskyldig uansett...DU har jo faktisk et medisinsk problem :o) SKal se du får takker i etterkant :o)

Skrevet

9.23 Skjerp deg. Ingen som har slengt dritt i denne tråden før du begynte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...