Gå til innhold

Flytte til Spania : )

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er en familie på 3, 4 i mai 2010. Har planer om å flytte til Spania, Altea. Datter på 8 kommer nok til å gå på internasjonal skole. Lurer på om man må søke i lang tid på forhånd? Samboer er sjømann, så jeg vil være alene annenhver mnd. Noe som bor i området og har noen tanker om trygghet og sosialt miljø? Jeg er i svangerskapspermisjon når vi flytter, leser på en "tråd" her at man mister barnetrygd etter 6 mnd, gjelder det også perm. penger?? Slukt alt på nav, ringt nav utland... Men syntes de svarer vagt på alt! Må søke, da tar de stilling til saken, bla bla bla. Skulle jo tro de hadde vært igjennom dette noen ganger før? Vi vil leie i første omgang, trives vi er det mulig det blir huskjøp. Så håper det er noen som kan svare litt på mine spørsmå : )

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

jeg har bodd her i 10 år snart og det er mye bra med spania.

først vil jeg si skal du prøvebo, hvorfor ikke bare ha midlertidig adresseforandring til spania av posten og ikke si noe til NAV.

jeg gjorde det for å prøvebo, en stund.

jeg er selv ufør, så vi beholdt barnetrygd uansett, ja selv kontantstøtte fikk vi.

jeg var så heldig at mitt Nav kontor regnet ut hva jeg mistet av ungarbeidsuføretillegg og alt FØR jeg flyttet offisielt:)

inntekt er veldig viktig så det er jo riktig å få vite FØR og ikke etterpå.

det er norske skoler der oppe, (jeg bor lenger sør) selv har jeg på spansk, og barna er kjempegodt intigrert, normenn er stort sett veldig godt likt.

Skrevet

Hvor i landet er du, nick_339175? Mener å huske at du har sagt det før, i en annen tråd, men jeg spør igjen. Jeg har også bodd her i snart ti år.

Skrevet

hei Pa Te Ti Ca

jeg bor litt sør for alicante

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg bor i Altea, dere kommer til å stortrives! Hvis 8-åringen skal gå på norsk skole så er det to her, Den Norske Skolen og Costa Blanca Skolen, en i Albir og en i Alfaz del Pi. Den beste internasjonale skolen er Elians, som ligger i La Nucia. Du finner nok disse på nettet. Jeg ville bare ha kontaktet de og spurt, men har inntrykk av at de tar inn barn fortløpende.

Videre så er dette et trygt område å bo i, og om du ikke snakker spanske (enda) så er det jo noen nordmenn med barn her og selvsagt engelskspråklige. Småbarnstreff på kirka i Albir hver tirsdag er koselig og ikke veldig kirkelig.

Vdr NAV vet jeg ikke hvordan det fungerer, men det er nok en del som ikke holder seg til de eksakte reglene i så henseende. Jeg har bodd her i 11 år og har fått barn her så jeg har ingen erfaring der.

Har du flere spm om Altea så bare rop ut!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...