Gå til innhold

Termin


Afrodite-81

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg ikke forstår som jeg håper noen kan forklare meg, Dette med "utregning" av termin-dato. Jeg er visst 6 uker, og da er fosteret 4 uker. Hvorfor heter det ikke da at jeg er også 4 uker?? Også sa legen min at jeg er blitt gravid på en tid jeg i utgangspunktet ikke hadde eggeløsning (altså to dager før ventet mens),så jeg ligger visst to uker etter på en måte, og det var det viktig å oppgi før skal skal ha den 18 ukers ultralyden, hvis ikke kunne det ble litt feil tidspunkt. (dette er ikke min fastlege, men gynekolog, min fastlege skal jeg til i uke 11-12) Noen som forstår dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved graviditet regnes den første dagen av din siste mens som starten.

Derfor er du ca 2 uker foran barnet ditt, om du har eggløsning normalt 14 dager etter mensstart. Dersom eggløsningen har vært senere, så vil du kunne være kortere på vei enn det man skulle tro av mensberegningen. Vet ikke om dette var noe klargjørende men?

 

Dette vil de se på ultralyden og justere terminen din.

 

Selv ble jeg satt 3 uker tilbake på første UL da jeg venta førstemann, nettopp pga lange sykluser og eggløsning til helt annet tidspunkt enn man skulle trodd ved å ta utgangspunkt i siste mens.. Så måtte inn til ny UL senere for rett terminberegning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått dette fingerer det slik at en regner fra første dag i siste mens fordi det er da kroppen begynner å gjøre seg klar til en graviditet. Hvis en går ut fra den dagen en har EL, så er en ikke nødvendig vis gravid da heller. Egget kan bli befruktet dagen etter. Så går det enda flere dager før det fester seg i livmorslimhinnen. Så på en måte er jeg enig i at det er syklusen til kroppen som en må gå etter. Men seff er det de som f.eks har syklus på kanskje 40 dager med EL lenge etter cd 14, så da går det ikke helt an å bruke den, og for ikke snakke om de som bruker langt regime med prøverør.

 

De fleste terminkalkulatorene en finner på nett kan en også sette inn dagen for befruktning også. Jeg regnet ut terminen ved hjelp av befruktningen da, da jeg vet nøyaktig dagen egget ble befruktet pga vi tok prøverør. Jeg har også sett egget, da det var firedelt :)) Så veldig fint ut! ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da forstår jeg det. Det skal vel bruke litt tid på å feste seg. Så da er det naturlig at vi blir liggenede før før hvis man regner første dag i siste mens som en del av graviditeten. Det skal uansett bli spennende å høre terminen min på ultralyd :) Takker for gode svar begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...