Gå til innhold

MAMMA BRÅKER SÅ JÆVELIG!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og lillemor er på besøk hos min mor/hennes mormor. Og hun har vært enslig siden jeg var 9år gammel. Hun trives veldig godt med det, og jeg er glad på hennes veiene. Jeg har ikke bodd hjemme på 10år, men er her en uke nå og da siden jeg bor på andre siden av landet.

Flere kvelder nå begynner hun å romstere med ting, etter snuppa har lagt seg. Jeg gir beskjed hver kveld, på en fin måte, siden hun er nærtagende av seg! I kveld pakker hun inn gaver, og siden leiligheten ikke er så stor står hun på kjøkkenbordet rett utenfor rommet der snuppa sover. Hun har våknet sikkert 10 ganger siden kl 19, og sover IKKE bra her før min mor legger seg om kvelden. Isted brølte jeg litt når snuppa våknet, da sa jeg at hun MÅ være stille og at jeg er lei av at lillemor våkner hele tiden fordi hun bråker. Så spør mamma 10min etterpå, "kan jeg bråke igjen nå??". Jeg sa at jeg helst vil at hun skal sette seg ned å slappe av. Men tror dere hun hørte etter?? Hun unnskylder seg hver gang jeg sier hun må være litt roligere, og hun snakker høyt! Til det daglige har vi det veldig koselig sammen. Dama er ikke mer enn 52år, så hun er ikke gammel og burde ikke vært så hensynsløs!!

Jeg er vandt til at lillemor sover fra 19 til 00.30 og så frem til 09., siden hun er så flink synes jeg at hun skal få lov til å sove godt. Vi pleier derfor å ha det rolig rundt oss etter hun har lagt seg hjemme.

Men min mor skjønner faktisk ikke det faktum!! AAAARRRGGGG!!

Nå sitter hun faktisk å skraper på noe ved siden av meg, rett ved siden av rommet til snuppa. ER DET MULIG Å TA LITT MER HENSYN??

Jeg føler jeg må holde pusten noen ganger... dette skal jo bli en koselig jul, jeg må IKKE sprekke... Heldigvis kommer min samboer om noen dager, da skal vi gå ut å spise og ha barnevakt, mamma elsker å være barnvakt, hun skal få skryt for å være flink med lillemor!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får din mor lov til å puste i sin egen leilighet eller blir det også for mye støy?

Skrevet

Eh....hvor bråkete er det egentlig å pakke inn julegaver? Du kan da ikke vente at moren din skal sitte i sofaen hele kvelden og hviske bare fordi dere er på besøk? Høres ut som datteren din har blitt litt forvent ved at alle lister seg rundt når hun sover. Håper hun er såpass liten at dere kan venne henne til å sove selv om folk pakker inn gaver. Hjelpes.

Skrevet

Jeg mener at de som er stille etter barnas leggetid kun for at barna skal ha det rolig lager problemer for seg selv. Unger som lærer å sovne i lyder, være seg støvsuger, eller andre huslige sysler våkner ikke like lett..

Jeg mener også at du er på besøk og jeg syns at moren din kan få pakke inn gavene sine når hun selv vil.

Kanskje kunne hun sittet ved stuebordet om det er lenger vekk...dere må¨nesten lære dere å snakke sammen!

Skrevet

Barn bør lære seg til å kunne sove selv om det er litt lyd rundt dem. Å pakke inn gaver kan da ikke skape så veldig mye støy? Sikker på at det ikke bare er det at hun sover borte som gjør at hun våkner en del?

Skrevet

Nei hun skal helst ikke puste engang, og liste seg på tå hehe ;) Nei men ærlig talt, må man bråke da? Kan hun ikke gjøre de bråkete tingene på dagtid når hun vet at lillemor skal sove? Hun hadde nok blitt rasende om det var hun selv som skulle sove.

Jeg måtte bare ha ut litt krutt, føler meg myyye bedre nå etter jeg skrev innlegget!

HI

Skrevet

Folkens; Hun bråker! Romsterer i skoffer etter saks, slenger ting rundt seg og bruker papir som nesten er avispapir! Det er èn av 50 ting hun skal drive med på kvelde, igår skulle hun støvsuge!

Dessuten, hjemme snakker vi normalt, har på tv/film, lager mat osv, så vi er ikke stille ;) Men vi BRÅKER ikke ;)

HI

Skrevet

Vit dette, barn lærer seg ikke til å sove med støy rundt seg. Vi har prøvd med støvsuger, tv, prating, spill m/terninger, romstrering i skuffer osv osv. INGENTING fungerte. Barna sov overhodet ikke uten det var HELT stille. Vi holdt på å bli gal. For min mor sa at vi alle tre var slik at det måtte være stille. Jeg skulle overbevise henne om at hennes teori var feil, det riktige var nemlig som dere sa at barn kunne vennes til lyder. Sorry jenter min mor hadde rett. Noen barn kan bare ikke vennes til lyder. Vi måtte gi tapt og vi holdt på leeenge. Ukesvis. Noen må ha det stille, noen vil ha lys, noen vil ha det mørkt osv. Alle er forskjellig. Tilslutt hvisket vi til de hadde sovnet. Når det først hadde sovnet skikkelig i et stille hus og hadde fått sovet et par timer da gikk det som regel bra :)

Skrevet

Synes det høres ut som datteren din våkner lett.

Jeg kan faktisk støvsuge gangen og badet, som er vegg i vegg med soverommet til datteren vår, uten at hun våknet, og støvsugeren bråker!

Veggene er ikke tykke her, men vi dusjer og gjør det vi skal etter at hun har lagt seg.

Tror du må ta litt av skylden selv. Et barn som er vant til bråk rundt seg, våkner ikke lett.

Men når det er sagt, så skjønner jeg jo at det er kjedelig at hun våkner hele tiden, og det er jo lov å vente til dagen etterpå, for det kan jo høres ut som datteren din ikke får noen særlig sammenhengende søvn hvis hun til stadighet våkner, og det kan jo bli kjedelig for dere alle..

Skrevet

Her støvsuger vi, roper til mannen m han sitter på stua og jeg er på kjøkkenet, spiller musikk og ser på tv m/souround. Men vi har vendt ungen til at det faktisk lever andre mennesker en h*n i huset etter leggetid.

Skrevet

Dere to siste, 22.21 og over, et smil sendes til dere som forstår :)

Hun våkner egentlig ikke lett, men hun ligger jo ikke i sengen sin hjemme der hun er 100% trygg så jeg synes det er naturlig at hun våkner litt lettere. Vi er som sagt ikke stille hjemme, men bråker ikke med ting, vi tar litt hensyn. Min mor vil ikke høre etter, og det kan være litt irriterende, det hadde det vært med hvem som helst som ikke viste respekt. Det er jo derfor vi blir iritert på folk er det ikke?

Lillemor sover kanskje 45min til sammen på dagtid, så nattesøvnen er nødvendig for henne!! Hun sover som en stein hjemme og gjennom natten. Vi kan miste ting i gulvet osv, og hun våkner ikke av det heller.

Det er jul, og jeg synes vi skal ha det koselig. Hun er som sagt nærtagende, og jeg vil ikke lage noe diskusjon med henne ;)

HI

Skrevet

22:23: Samme her, hjemme ;) Men er ungene deres slik når dere er borte også å folk bråker runde de?

HI

Skrevet

Jeg tror ungen din er altfor følsom for lyd. Jeg har aldri før hørt om noen som ikke kan pakke inn gaver, eller snakke i sitt eget hjem pga sovende barn. Du har nok vent barnet ditt til at hele verden skal holde pusten når h*n sover, men det er ikke noen fordel. Men med litt tilvenning er det ikke for sent å snu den negative trenden:)

Skrevet

Begge mine unger er vant med "bråk" som du kaller det, jeg vil nå heller kalle det vanlige kveldssyssler... Støvsuging, høye stemmer, tv og musikk med surround-anlegg. Minsta våkner og HYLER mens storebror bare sover videre.. Våre unger sover med soveromsdørene åpne pga rommene deres blir fort kalde og de er så små at jeg utnytter heller plassen med leker og lekeplass på gulv enn ovn.

Jeg gå gå inn å rydde på begge sine rom uten at de våkner.

De sover like godt når vi er andre steder, det handler om at du som forelder TROR på at datteren din ikke skal våkne og at du TROR på at hun kommer til å sove hele natta.

Hvis du stresser med at moren din gjør ting etter at datteren din sover vil datteren din nærmest lukte at du er stressa og våkne. Du må finne "søylen" inni kroppen din og rette den ut og tro på deg selv og tro på at datteren din skal sove :)

Stella Marina

Skrevet

Stella Marina: Hva snakker du om? Jeg kaller ikke snakking, tv med god lyd osv for støy. Dessuten tror jeg at min datter kommer til å sove natten igjennom, og det gjør hun også, når min mor har planer om å legge seg ;) Du burde lese ordentlig. Det samme burde Gytha Ogg.

HI

Skrevet

Hadde blitt gæern om jeg var deg! du må si til henne når hun setter seg: mamma...jenta mi er var for lyder,kan du være så snill å romestrere fra deg når hun enda er våken ,så slipper hun å våkne hele tiden,for hun er ikke vandt med lyder hjemmenifra...

TROR det er det eneste som hjelper:(

Skrevet

Jeg snakker om at du tror ikke at din datter kommer til å sove seg igjennom din mors romstering, og det sier du jo selv i det siste innlegget, du skriver:

"Jeg tror hun kommer til å sove hele natta, NÅR mamma har lagt seg"

Ergo så er det noe inni deg som sier at hun kommer til å våkne når din mor stresser rundt og det vekker en uro i deg, og du blir stresset. Dette senser datteren din selv om hun sover..

Slapp av, sleng deg i sofaen se på tv, nyt å være på besøk, hjelp mammaen din med ting og tang, så blir dere ferdig fortere.

Ikke vær sånn på hugget, da får du bare negativ respons.

Stella Marina

Skrevet

Jeg blir også ganske irritert over utsagnet: Barn venner seg til å sove i bråk!! Da burde de gjerne vennes til det ganske tidlig, og dessverre går ike det med babyer født i uke 25, som min yngste, eller veldig dysmature i uke 27 som mine eldste, de trenger faktisk RO rundt seg, ganske lenge!!

Og da blir de VANT med den roen. Faktisk.

Skrevet

Til alle dere som tror at ALLE barn kan vennes til å sove med bråk rundt seg: FEIL!!!!

Jeg har samme erfaring som Anonym 22.20.

Helt fra barnet vårt ble født var vi opptatt av å lage lyder, ja omså bråke bevisst, rundt henne for å venne henne til å sove godt. Men da hun var 2 måneder ble hun sartere og sartere, og begynte å våkne av selv svake lyder.

Vi kompenserte med å fortsette å lage dagliglyder rundt henne, og det endte etterhvert med at hun skrek i timevis hver kveld fordi hun ikke klarte å sove. Etterhvert har vi innsett at hun er en "sart sover", og lister oss rundt når hun har lagt seg. Hun våkner for den minste ting! Det ble selvfølgelig lettere å leve med for oss når hun fikk sitt eget soverom, men likevel.

Noen barn er født vare for lyder, og det kan ikke forandres.

Skrevet

Åhh, du har min fulle medfølelse, HI!!

Jeg kjenner jeg blir sint på dine vegne, og mest av alt blir jeg provosert av den der "kan jeg bråke igjen nå??"... Da har man ikke fattet mye........

Godt du tar det med et smil og fokuserer på å ha det hyggelig :-)

Ønsker deg en stille og FREDELIG jul ;-)

Skrevet

til anonym 22:20.

det stemmer overhodet ikke..

greit, det virket ikke på ditt/dine barn. men det har fungert på begge mine..

minste min er 5 mnd. min eldste er snart 6 år og har sovet i støy i alle disse årene.. ikke at jeg bråker hele tiden. men har hatt en del øyeblikk med "bråk"

vi har bare en bitteliten leilighet på 75 kvm. soverommene er rett ved siden av stua. hvis vi vil se på film med skikkelig surround på, så kan vi det. ingen som våkner opp av det.

hvis jeg vil støvsuge på kveldstid, kan jeg det også..

nyttårsaften i fjord, da var jeg gravid. vi hadde ett par venner av oss på besøk. min mann og de fikk lov til å drikke. mens jeg passet frøkna. hadde på høy musikk, og hun sov søtt gjennom hele nyttårs festen :D

da lillejenta var mindre så hørte jeg på høy musikk hver eneste dag.. selv da hun sov.. jeg hadde så trang til å synge, å måtte skru opp musikken. og hun sov alltid gjennom det.. våknet aldri.

min kusine har to barn, ei på 4 og ei på 7 år.

mannen hennes har fester hjemme sånn ca to ganger i mnd, mens hun er edru å passer på barna..

og de barna sover også gjennom all støyen..

så det stemmer ikke helt at det ikke nytter å få barn til å sove i bråk.

for våres gjør det.

Skrevet

Kanskje du skal bo på hotell neste gang?

Jeg syns det er merkelig at du forventer at moren din skal "ta hensyn" til dere etter et visst klokkeslett hver kveld. Har hun en liten leilighet så burde det være enda mer innlysende.

Kanskje det passer henne best å pakke inn julegavene om kvelden?

Skrevet

Du gjør ungen din en bjørnetjeneste. jeg kjenner folk som har på headset når de ser på tv om kvelden så ungen ikke skal våkne. resultatet er jo en unge som våkner av ALT! Ungene våre sover helt fint med normal lyd rundt seg, fordi de har blitt vant med det. Siden de var nyfødte har de sovet i vogn i stua på dagtid, mens vi andre har holdt på som normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...