Gå til innhold

hva er deres mening om tøybleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har selv aldri brukt det, men vurderer og gjøre det denne gangen.

hva er deres mening om disse bleiene? hva trenger man til tøybleier?

og hvor finner man fine tøybleier på nette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi brukte det på dattera vår og kommer til å bruke det nå også;) Mindre lekasjer, mer miljøvennlig, fiiiiiine, billigere i lengden, stinker ikke og lettvint å alltid ha bleier i hus;) pluss andre fordeler!

Har handlet endel fra bleieboden.no, der finner du et bra utvalg. Sjekk om kommunen du bor i gir støtte til tøybleier!

Hva du trenger er avhengig av hvilken løsning du velger, hvor mye du skifter (blir ofte mer til nyfødt da) og hvor ofte du vil vaske...Vi har brukt lommebleier på dagtid og har hatt ca 20 av disse (pluss innlegg) og formsydde med ullbukser om natten (ca 5-6 bleier og to ullbukser). Da vasket eg hver 3-4 dag (sammen med håndkler osv). Nå har eg kjøpt inn litt brettebleier også, til starten.

Anbefaler å kjøpe litt av hvert og se hva du liker og hva som passer babyen din. Det som ikke passer er lett å få solgt videre;)

Skrevet

miljøvendlig ja, men ikke billigere...bruker en fp bleier blir summen ca den samme...

tøybleier er kjempe gøy,men det krever litt arbeid.... mye å sette seg inn i, ikke alle bleier som passer på alle unger, vasking...osv....

Skrevet

fp som i forst price? Er vel de ferreste som bruker de da. vi prøvde ei pakke og makan til ekle bleier. Stakkar poden reiv å sleit å synes de var ubehagelige, satt jo ikke på. Men det er nå vår erfaring da. Er jo ikke bare økonomisk man skal tenke. Lov å ta hensyn til miljøet også...

Skrevet

Vi skal ha tøybleier. Med engangsbleier som opsjon ifht hytteturer etc.

Hvor mye billigere det blir avhenger av hva slags tøybleier man bruker. Det finnes dyre og det finnes rimeligere. På tøybleieforum rundt om kring er det masse gode råd og forklaringer om hva slags bleier som er hva og hvor man kan handle fra. Jeg googlet og fant masse bra info.

Enkelhet: Bæsjen havner (stort sett) på et rispapir man vipper ned i do og trekker ned. Så skyller man bleien i kaldt vann for å få av eventuelle rester av urin og avføring. Deretter putter man den i en wetbag som gjerne henger på veggen (bleiebøtte på varmekabler = stank også med tøybleier). Vasking av bleiene foregår slik: Skyll en runde med kald skyll, så kan du slenge inn annet som skal vaskes på 60 grader for å fylle opp maskinen. Mange bleier kan tromles, men da senker man jo miljøvennligheten.

Ryktene sier at tøybleier stinker mindre i leiligheten, er tettere ifht avføringen, gir mindre bleieutslett og forkorter podens bleieperiode med ca ett år. Ulempen er at ungen får litt større bleiebak - men det er vel den eneste ulempen jeg har funnet :)

Skrevet

holder meg til vanlige bleier jeg:)

Skrevet

ingen styr og ekstra jobb. det er en stor misforståelse. dessuten burde enhver påta seg ansvar for miljøet, og vi vet jo at barn medfører masse avfall i form av bleier. er det ikke snakk om ett tonn bleieavfall i bleieperioden? Jeg bruker tøybleier på barnet mitt ikke for min egen del, men fordi jeg er ansvarlig for miljøet barna mine skal vokse opp i...Ikke at jeg opplever tøybleier som ekstra jobb, men skulle det være det så gjør jeg gjerne det lille ekstra for at kloden skal leve litt lenger..Det skulle bare mangle. Men jeg syntes det er et problem at det er lite informasjon om denne typen bleier. det burde frontes mye mer slik at flere fikk rett informasjon. jeg måtte lete masse rundt for å finne ut om dette da jeg bestemte meg for å prøve.

uansett. jeg bruker bum genius og er veldig fornøyd, men jeg bruker bleiebøtte på varmekabler. Ved bleiskift hiver jeg bæsjen i do, drar ut innlegget og bretter lommebleia rundt, så rett i bøtta. ingen skylling. Men etterhvert lukter det litt bleier når jeg åpner lokket fra bøtta. Har forstått at noen bruker Wetbag og at det da ikke blir lukt, kan noen forklare litt mer hva wetbag er?

(kopiert fra skravle)

Skrevet

Stjerneklar:

En wetbag er rett og slett en pose som er vanntett og som man kan oppbevare bleiene i før de skal vaskes. Kjøpes på samme sted som tøybleiene og finnes både i hjemmestørrelse og reisestørrelse. Mange bare vrenger wetbagen med bleier og innlegg inn i vaskemaskinen og slenger med wetbagen så den blir ren også.

Min plan er å ha den på en knagg ved siden av stellebordet.

Og er helt enig i at det er vanskelig tilgjengelig info om tøybleier. Det gjør det mye mer komplisert å sette i gang enn det burde være.

Skrevet

Uaktuelt :)

Skrevet

Da jeg gikk gravid med 2-åringen så kunne det ikke ramlet meg inn å vurdere tøybleier engang, men nyskjerrigheten tok overhånd og fra 5-6 uker gammel så fikk han sin første tøybleie på stumpen. Jeg liker det enkelt, foretrekker lommebleier og alt-i-ett, og tas på og av som en vanlig engangsbleie. Til og med barnehagen tok varmt imot bleiene og det har aldri vært noe problem å bruke tøybleier i barnehagen heller.

Denne gangen blir det også tøybleier, noe i arv fra 2-åringen, noe hjemmesydd og mye lommebleier/alt-i-ett.

Mange har sine forestillinger om hva tøybleier er og nekter å prøve, men som regel finner de ut at det er noe helt annet enn de trodde hvis de først tør å prøve. :o)

Skrevet

Vi skal også prøve denne gangen med tøybleier tror jeg. Nå har jeg bare en haug med brettebleier og ullbukser.

Vi få ser hvordan det går og så kanskje finne andre typer når gullet blir litt større. Har håp på at brettebleier skal holde ei god stund slik at det blir så billig og miljøvennlig som mulig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...