Gå til innhold

Dere som "mista" melka når dere ammet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når mistet dere melka?

Jeg måtte begynne med MME når eldstemann var rundt 6 måneder, da pga at det ble mindre og mindre melk, til slutt fikk jeg ikke ut en dråpe med melk.. Nå er veslemann litt over 6 måneder og det virker som om det blir mindre og mindre melk for hver dag. Er det vanlig å miste melka så tidlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis du ikke ammer nok, vil du miste melka

Skrevet

Jeg mistet den når gutten var 5 mnd.

La ikke merke til det i begynnelsen. Tror mye av næringen i melken forsvant først, og så væsken.

Var på 5 mnd kontroll og han hadde ikke lagt på seg. Like etterpå var puppene tomme.

Skrevet

Jeg ammer veldig ofte. Og jeg spiser som før, men jeg kjenner at det gradvis blir mindre og mindre av melka. Kan det være hormoner som setter en stopper for melkeproduksjonen?

HI

Skrevet

Hei!

Ammet mye til nr. 1 (jente) og 2 (gutt), men melken forsvant etter 4 og 4,5 mnd. Hadde spist normalt og gått litt tur. Ingen ekstrem trening eller liknende. Kunne evt. drukket mer vann, men var obs på det også andre gangen. Merket gradvis en dag at melken var redusert. Noen dager senere var babyene utilpasse og grinete. Lagde til MME og begge drakk et fullt måltid ved første forsøk. Hadde ikke prøvd å gi noen av dem flaske før, men det gikk kjempebra. Prøvde en stund å amme før jeg gav flaske, men det fungerte dårlig. Gikk da over til kun MME.

Helsesøstera mente det kunne vere hormoner, men jeg vet ikke. Har ingen forklaring på hvorfor den forsvant. Begge vokste videre fint innenfor normalverdiene og sine kurver.

Skrevet

Det skal ikke være mulig så lenger du ammer "riktig", dvs legger barnet til når barnet vil ha, selv om det enkelte dager bare går en time mellom hver gang. I tillegg må barnet få suge det første brystet tomt, og det andre brystet helt til barnet selv slipper og ikke vil ha mer.

Den vanligste feilen som gjøres er å være for utålmodig, og ikke la barnet suge lenge nok.

Mine barn har alle ammet til de er ett, denne gangen håper jeg å amm til hun er to. Fullammet de to forrige til de var åtte mnd før de begynte å få grøt om kvelden. Kunne sikkert strukket det lengre også, men da var kroppen klar for litt frihet fra amming.

Lykke til!

Skrevet

Til 21.16

Ikke påstå ting du ikke vet noe om! Ifølge helsestasjonen gjorde jeg "alt riktig", men det er ikke alltid kroppen fungerer likevel.

Har også en veninne som hadde samme problemet med nr. 1 og 2. Med nr. 3 derimot hadde hun derimot masse melk og ammet til barnet var 1 år. Hun sier hun ikke har gjort noe forskjellig siste gang.

Det er også fryktelig irriterende å forklare til alle at en ikke har valgt å slutte å amme, men ikke kunne lenger!

Skrevet

Hehe,jeg hadde for lite melk allerede på sykehuset.Ammet,pumpet,spiste,drakk vann, ammet igjen og igjen og igjen.

Men noen har bare ikke nok melk til å fullamme ett barn!Og det gjelder kvinnene på morsiden i min familie.Vi har vært slik i generasjoner.

Men det er da blitt mennesker av oss og, og vi har ikke noen skavanker:-P

Om du har hatt nok melk nå i 6 mnd så vær fornøyd med det.Kos dere med det lille som er igjen,når det er tomt så er det tomt.

Skrevet

Det er VELDIG vanlig å miste melka! Ikke hør på folk som sier at du ditten og datten feil, mest sannsynlig gjør du alt kjempebra! Snakk med helsesøster, ikke hør på dumme "råd" fra idioter her inne!

Skrevet

Takker for sympatien:) Føler litt at det er noe jeg må gjøre feil, men jeg har jo ikke forandra livsstil mtp mat, trening e.l. Jeg synes det er koselig å amme (for ikke å snakke om lettvindt), så det er derfor jeg vil fortsette. Men..mister man melka er det ikke mye og gjøre med det:/ Godt å høre at det ikke bare er meg som mister melka, føler meg ikke helt alene:)

Skrevet

"hvis du ikke ammer nok, vil du miste melka"

EH.... jeg ammet og ammet og ammet og ammet, men allikevel ble melka borte. Dummaste jeg hører er når folk tror at mye amming alltid fører til mye melk.

Det er ikke slik for alle, og det burde folk se å forstå..

Jeg prøvde alle mulige råd og fikk t.o.m ordentlig hjelp, men melka forsvant over kort tid fordet.

Til HI. Jeg klarte kun 3,5 mnd med eldstemann og 5 mnd med minste. var kjempefornøyd, men var et nederlag for meg. For jeg slet virkelig for å få det til. og jeg elsket ammingen og den kosetiden.

BLir bare trist når jeg hører om alle de som har masse melk og at det er SÅÅÅ lett. Alle kropper, hormoner og produksjoner osv er forskjellige uansett.

Skrevet

Det er viktig å huske at blant oss mennesker er det ikke naturlig utvelgelse lenger, og har ikke vært det på lenge. Normalt ville barn som fikk for lite melk dø (det skjer med dyr i naturen), men vi mennesker lar ikke disse dø, og derfor vokser de seg store og får selv barn uten å produsere nok melk. Det går i arv. I naturen ville disse kvinnene blitt "luket ut", men hos oss skjer ikke det.

Derfor er det meningsløst å snakke om at vi er skapt for det ene, eller at det er naturlig med det andre. Slik tankegang forutsetter at den naturlige utvelgelsen har fått sortert oss, og det har ikke skjedd blant mennesker siden steinalderen.

Derfor HAR vi faktisk kvinner med for lite, eller ingen melkeproduksjon.

Skrevet

Det blir faktisk helt feil å påstå dette da det i alle år har fantes ammehjelpere, altså hvis mødrene ikke har klart å amme så kan barna få pupp av noen med melk. Og dette skjedde også før steinalderen!;)

Skrevet

Men kjære vene, det er jo akkurat det jeg sier!

Ikke alle kvinner kan amme selv, derfor blir det født barn som når de blir voksne heller ikke kan amme selv. Ok?

Men blant elg, for eksempel, ville disse kalvene dødd, og genet for dårlige ammeanlegg ville dødd ut med dem.

Derfor finnes det mennesker som ikke kan amme, men ikke dyr.

Forsto du det nå? ;)

Skrevet

Har lest innlegget ditt flere ganger nå og jeg skjønner hva du skriver, men jeg trodde du mente at barna ville ha dødd om det ikke var for MME;) Min feil:)

Joda, å ikke kunne amme går jo videre i arv, men det er også slik at ingen mennesker er perfekte og vi vil aldri bli det. Og det har ingen ting med naturlig utvelgelse å gjøre.

Skrevet

Fryktelig trist om du må slutte å amme, selv om du har lyst å fortsette!

Siden du har ammet i 6 måneder allerede vet du jo at kroppen din får det til, det er bare et spørsmål om å øke produksjonen/hindre den i å bli mindre.

Jeg fullammet til min eldste var 6 mnd og ammet fortsatt ett år etter det. Men etter at gutten begynte å spise mer vanlig mat, merket jeg at brystene ble slappere og det virket som det samlet seg mindre melk i dem. Det plaget ikke ungen, han fikk i seg det han trengte fra melka og maten. Kan det være det som skjer med deg? Man kan ikke kjenne utenpå brystene hvor mye melk som er i dem.

To tips:

- Du skriver at du spiser nok og riktig, men drikker du nok vann? 3 liter om dagen sålenge du ammer, enda mer hvis du spiser mye salt mat.

- Ring ammehjelpen eller spør helsesøster. Det er verdt et forsøk!

Siden du har lyst å fortsette, bør du prøve noen kvalifiserte råd før du gir opp:-)

Gjest Sauen har julekuler på
Skrevet

Nr 1 var dysmatur og ville ikke die, så jeg fullpumpet. Fikk aldri opp noe særlig melkeproduksjon, og etter 2 mnd var det helt tomt. Tørrpumpet i noen dager før jeg fikk beskjed av div helsepersonell om å gi meg. Har fått vite i ettertid at dårlig melkeproduksjon sansynligvis skyldtes stoffskifteproblemer.

Med nr 2 var det mye mer melk, men når hun var 1 mnd nektet hun plutselig, ville ikke ha mat (nakkeproblemer, vondt å die). Styra og stresset i to døgn, før hun hadde helt tørre bleier og jeg ikke turte mer. Ga da flaske og prøvde å pumpe, men fikk ut lite. Hun ville ikke ha mer pupp, så melken forsvant helt ganske kjapt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...